AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.493

Hittade en liten digitalbox

Visa användare
98
westis
728 2000
Z4 3,0 Coupé 2006
Jag har läst många inlägg och tips här om hur man ersätter TV-modulen med en digitalbox för att kunna fortsätta se på TV i bilen. Digitalboxarna har varit stora för att få smidigt plats i bilen. Jag hittade den här Länk på Fyndbörsen, Dilog Seabird DTV-1010 för 449 spänn. Den är ju jätteliten och får plats hur bra som helst. Kör på 12 volt och har IR-öga på förlängningskabel redan. Verkar som klippt och skuren för våra bilar.

Ser någon av er några nackdelar?
Annars är det ju bara att handla och följa Powertoys fina mekartips.

st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Jag tycker att man ska sätta in en box med kortplats när man ändå gör jobbet.
Har boxer hemma så ett tvillingkort a 79kr per månad ska skaffas.

Automat är bekvämt och helst med V8 muller
Ma
147
MatthiazW
530i Touring -02
Jag hittade den precis med, har kollat på en grundig innan som såg nästan lika dan ut, men kostade ca 800.
Men jag tror jag ska beställa en och sätta in. Man kollar ju inte överdrivet mycke på TV i bilen så jag klarar mig nog utan kort.
se
661
seb_540
328i M F30
Funkar det verkligen med att bara sätta in en box? DTV kräver ju närmast perfekt mottagning, och jag tycker man inte ens får in analog TV här i stockholm i min bil... snöig/spökbild som är oerhört känslig av var man är...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Problemet verkar ju vara att få de befintliga antenneran att fungera ihop med digitalboxen. Dom som kör med BMW's egen analog/digital TV-modul får bra bild, bättre än den analoga.

___
//Ulf
ArProPro-medlem
83
Armand
530xD Touring -17
Köpte denna på ebay för 450 kr inkl frakt från Hong Kong. Länk
Har bara testat den i av-uttaget bak i mittkonsolen med den medföljande magnetantennen på taket och då stillastående i garaget. Fick perfekt bild. Skall koppla in den i tv-modulen samt komplettera med ny antenn med förstärkare som jag köpt på ebay från Storbrittanien.

Visa användare
192
Marios
BMW Z3 -96 Cosmos Schwarz röd topp!
Armand --> Din lösning verkar mest lovande! Kan inte du uppdatera allteftersom? Är lite nyfiken på hur ditt bygge kommer bli! Förresten tänkte fråga samtidigt, vart ska man ta ström ifrån om boxen sitter i skufferten? Har en extern DVD spelare där bak men vet inte vart den får ström ifrån. Tacksam för svar men vill som sagt se hur det blir med Armands bygge.
ArProPro-medlem
83
Armand
530xD Touring -17
Marios--> Jagar en dvd-spelare typ denna Länk som skall bli en del i "bygget".
Antenn, a/v adaper, automatisk a/v switch är beställt. Har även en idé om att placera en 7"-10" skärm mellan framstolarna på mittkonsolen bakom telefonen, måste bara komma på ett snyggt sätt att montera fast denna utan göra allt för stor åverkan. Funderar även på att montera in dvd-spelaren i "skidluckan" så att baksätespassagerarna(barnen) som troligtvis mest kommer ha nytta av installationen kan byta dvd under färd.

Uppdatering kommer efterhand.

pu
528
pulare
520 D F11 2014
Jag kör med denna dvd spelaren från teknikmagasinet.
Länk
ArProPro-medlem
83
Armand
530xD Touring -17
Pulare--> Tack för tipset! Verkar helt klart vara ett bra alternativ, skall göra ett besök på teknikmagasinet snarast. Ebay är inte alltid den enklaste/billigaste lösningen.

Visa användare
192
Marios
Har samma DVD, har tom dragit IR ögat så att jag har den vid takluckan. Har kört med den DVD:n ett tag nu men måste säga att den inte sköter sig som den ska när det är minusgradigt! Min "tappar" färgen då o då och detta hände aldrig förut dvs under de varmare månaderna. Så mitt tips är att ta in Spelaren när du inte använder bilen på vintern då, om du inte monterat så att det blir alltför jobbigt förståss.
Visa användare
192
Marios
Armand --> Köpte samma digital tv box som du köpte. Den kommer väl om nån vecka. Men tänkte fråga dig, det är så att jag tänkte använda befintliga kablar från min DVD spelare dvs Denver DVD-40 och manipulera dessa så lite som möjligt dvs att man anv. adaptrar etc för att allt är ju redan kopplat. Vet du hur man ska göra? Jag har bara sett bilder men jag har för mig att A/V kabel från digiboxen kan bli knepig o. få att funka då jag har en gul (video) kabel och en röd (Audio) kabel som är kopplad till min Finns det nån
hane-till-hane adapter så att man slipper o. klippa-o-klistra? Samma sak med strömförörjningen finns det nån adapter där eller måste den gå under kniven? Den drivs ju oxå på 12 volt så nåt borde man kunna göra! Sen har jag ju IR ögat i kupén och det verkar vara samma uttag på Digiboxen som på DVD:en så jag undrar om man kan använda den rakt av, eller vad tror du?
Vore tacksam för svar, Ooops blev lite mkt text hoppas ni inte får nåt epilepsi anfall!
ArProPro-medlem
83
Armand
530xD Touring -17
Marios--> Jag har beställt hem en automatisk A/V switch som jag kommer att ansluta både digitalbox och dvd till. Denna växlar automatiskt över mellan den apparat som ger ifrån sig signal för tillfället. Den ansluter du till din A/V ingång eller adapter där du nu har dvd-spelarens A/V kabel inkopplad. Länk I denna ansluter du din box och dvd direkt utan några extra adaptrar, endast ev. förlängningar av A/V-kablarna beroende på placering.

Vad det gäller ir-ögat så har jag ingen aning om den går att nyttja till båda men det hade ju helt klar varit smidigt att bara behöva dra in en av dem i kupén.

Jag vet inte hur det ser ut i din bil vad det gäller 12v försörjningen, i min E38 finns en sockel vid tv-modulen som jag kan "stjäla" spänning ifrån som styrs av radioläget på tändningslåset. Har redan min Pioneer cd-växlare kopplad där.

Visa användare
192
Marios
Armand --> Har fått hem boxen nu (samma som du har) och nu undrar jag om du kopplat på antennen som du köpte med boxen eller om du anv. bilens befintliga antenn? Tänkte köpa antenn men vet inte vad jag ska köpa för nåt och om jag ska köpa med antennförstärkare eller inte? Min Nav/Tv är eftermonterad dock OEM och jag misstänker att föregående ägare inte brytt sig om o. plocka i en bra antenn/förstärkare. Så det vore nog bäst o. hitta en själv men jag är lite orolig för hur det kommer se ut!?! Kan man gömma antennen nånstans eller måste den ligga synligt? Skulle va´glad om du kunde berätta hur du gjort. Men har annars testat den och den verkar helt ok, man kan tom spela TETRIS på den!
ArProPro-medlem
83
Armand
530xD Touring -17
Marios---> Vid test av boxen använde jag den medföljande lilla magnetantennen och jag fick mottagning med denna. Jag har tyvärr inte hunnit göra någon permanent inkoppling ännu men då kommer jag att använda en extra antenn för montage (dolt) på insidan av bakrutans överkant. Länk Denna har dock ingen inbyggd förstärkare vilket kanske gör att jag får problem. Jag har inte testat bilens inbyggda antenn som iofs gav hyffsad bild på analog tv.

Jag åker på en veckas semester imorgon men så fort jag är tillbaka skall bygget göras.

Visa användare
64
beijar
740iA -01 [E38]
Någon som har provat denna? Kendo DTA-100T
Länk
Är iallafall liten ;)

/L
Visa användare
192
Marios
Kan bli lite svårt o dra IR kabel (om möjligt, i överhuvudtaget) vilket är det viktigaste tycker jag. Annars har jag oxå spånat lite på samma lösning men kom fram till att det bästa vore nåt som hade IR kabel med IR öga som man kan dra in i kupén eller dyl. Vet inte men känns rätt för mig iaf.
Visa användare
192
Marios
Oops! Såg att den hade IR öga! Efter mer eftertanke så kan den va helt ok! Lätt o. fixa och lätt att gömma i skufferten... Där ser man, man kan ha fel när man snubblar på tungan! Rätt så gedigen fjärr oxå...
Visa användare
192
Marios
Har kollat runt lite på andra internationella forum och hittat en adapter som heter FAKRA som möjliggör anv. av OEM antenn i en digitalbox, dvs den gör om SMB kontakten till koax! Här kolla själva, skulle va´ sjysst o. höra vad ni tycker...
Länk
Står nånstans på tyska att det inte funkar med diversity antenner, kan nån förklara varför det kan va så?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.