|
|
|
|---|---|
|
Har sökt bland jättemånga trådar i detta forum och letat efter vilken typ av olja man skall hälla i om man vill göra ett oljebyte i motorn. De märken jag hittade i trådarna var tex Mobil 1, selenia racing, castrol, bmw longlife. Och när man läste så var det svårt att hittat något entydigt svar. Fast det är väl som med allt, smaken är som baken... Sedan till den andra punkten. Hur ofta skall man byta motorolja?, det beror säkert på körstil, typ av bil,årstid osv. osv. Därför frågar jag er vad tror ni om denna kombinationen, i mitt fall har en 98;ans m3 3.2L coupe, smg.Som gått ca 10.000 mil. Funderar på att byta olja var 500e mil, är ganska Gasglad så det borde ju inte vara åt det sämre hållet att byta relativt ofta. Oljan jag kikat på blev Castrol Formula RS 0W-40, 5 ltr. | Approved for BMW. 36,90EUR från nån tysk sida. Vad tror ni om detta blir det kanon, eller kalkon?? =) tacksam för all hjälp! | |
|
Jag hällde i Castrol Edge, 10w 60. Dyr men inte ska man snåla, eller?? |
|
|
gibbRRR > Det blir bra, byter också var 500:e mil. Glöm inte att köpa original oljefilter. 10W-60 kanske är ett bättre val om du kör hårt. Tänk också på att övriga oljor kan må bra av ett byte då och då. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
| På min -93 var det exakt samma oljefilter på AD-center som original, "knecht" tror jag det stavas? | |
|
Varför inte hålla sig till serviceintervaller och olje specifikationer som är föreskrivna av BMW i serviceboken? Har du ingen bok så går den att beställa hos BMW:s återförsäljare villka även utför service och ger dig de så viktiga stämplarna i servicehäftet. |
|
|
Därför att de oljespecifikationer som föreskrivs i instruktionsboken är rejält föråldrade. Kortare bytesintervaller och bättre olja har ingen bil mått dåligt av. Kör man dessutom hårt eller kortare sträckor är det ännu viktigare att man gör täta vätske och filterbyten. Jag servar dessutom ofta själv mellan de "slarvservicar" som utförs på BMW verkstäderna. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Kanske olje specen är föråldrad men om man då använder en nyare bättre olja (som oljetillverkaren rekomenderar som ersättning för den föråldrade) så bör ju bytesintervallen snarare ökas än minskas. Men visst det är ju som du skriver -kortare bytesintervaller och bättre olja har ingen bil mått dåligt av- frågan blir då: hur täta bytesintervaller? Ska man hålla sig till föreskrivet intervall? Oljan är ju bättre, eller ska man minska intervallet? Till 5000km eller 2500km eller 1000km? Var går gränsen? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.