AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.883

Små vibrationer i ratten

Pjotre
Hej!

Har en snart 1 år gammal E65 som jag köpt begagnad för några veckor sedan. Är jättenöjd med bilen men har ett litet problem, det är små vibrationer i ratten. Det känns även som bilen vibrerar lite. Tydligast är det när bilen stått still ett tag och de försvinner en hel del när jag kört en 10-15 minuter dock inte helt. Jag tror bilen gått som demobil hos BMW i Sverige och att den möjligtvis har stått still en hel del över vintern. (Min gissning)

Jag har haft den inne hos en lokal däckfirma för justering av framvagnen men tyckte inte det blev så mycket bättre. Kan däcken vara "ovala" pga att den stått still länge? Kan däcken vara slitna och att det skulle kunna försvinna om jag sätter på nya vinterdäck? Det sitter dubbfria Dunlop Winter någonting på den nu.

Tacksam för er input!
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
När uppstår vibrationerna? Lät du däckfirman kolla balansering, rundhet osv på hjulen?

Annars kan du och jag byta bil rakt av, jag får väl leva med vibrationerna :)
alain
Pjotre

efter som bilen är ny, kör till BMW och låt dom göra en balansering
dom balansvikt är såna som är klistrad på fälgen, det är mycket möjligt att det har tappat bort lite det änder ofta på vinter med allt skit som finns nu på väggar och kan vara det som gör att det vibrerar i raten. (ren gissning). se till också att när du har snö på fälgar att tag bort det. det räker att du har 30gr snö som sitter fast på en del av fälgen för har obalans och vibration i ratten

MVH ((Alain))

bromsningen är första tecken på rädsla !!!

Länk
Pjotre
Sitter balansvikterna på insidan nu för tiden, förr när jag hade en 518i för en 25 år sedan satt vikterna i alla fall på utsidan... ;o)
alain
det kallas utvekling mellan från före tider plåt och alu fälgar och ny tiden aluminium fälgar som ska vara slätt och finn på utsidor och dom balansvikt ramla av oftare än vad man tror. det år som dagens däck innan fanns inget med kant skydd, idag det ät ett måste om man vill skydda sina fälgar från elacka trotoir kant. ((Alain))

Länk
Pjotre
Okej, ser jag balansvikterna om jag lägger mig under bilen och kikar på insdan fälgen?

alain
Pjetro
mycket svårt att ser om du har 1st balanansvikt som är borttapad. gör en ny balansering på en seriös verktad, på det viset får du veta on det är det eller inte. sen kan du gå vidare til nästa sökning i fall att det inte var detta.
men jag misstänker att det är det.
MVH ((Alain))

Länk
Pjotre
Okej, tack för er hjälp! Jag tar kontakt med däckfirman i veckan så får vi se...

bi
241
bimmern
Bmw 740IA -99
vår e65 visar samma symtom efter att ha stått sitll ett par dagar men tror bara däcken blir platta efter som bilen e så pass tung... Blir alltid bra efter körning i 10 min!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.