|
|
|
|---|---|
|
Tjena Har en 328 -98 (e46). Kollade oljor osv i den idag o luktade lite på motoroljan.. fick en liten känsla av att den luktade bensin? nått starkare lukta det i alla fall. Är de nå att oroa sig för eller luktar de så i vissa fall? Mvh / Burra | |
| längesen du bytte olja sist?vilken olja kör du med? | |
|
köpte bilen för ca 4 veckor sedan.. då var oljan nybytt.. skrivet på motorkåpan. Nå long life olja har jag för mig de stod. är ju som bra färg osv.. mörkbrunt. |
|
| olje locket,ingen ovanlig o grådassig klet där?... | |
|
Om du kör mkt i stadstrafik är det ingen fara om oljan luktar lite bensin. Försvinner om du tar ut bilen på en snabb motorvägsmarch |
|
|
Jo det var en tunn klethinna på oljelocket (insidan). Jag kör nästan bara stadskörning, sen till jobbet fram o tillbaka (7km) fast har bara haft bilen i 1.5 månad.. grabben innan körde mycket långsträckor.. samtidigt så är den relativt nybytt. Men lukten kanske blir så rätt fort om man kör lite landsväg som jag gör nu. Mvh / Nicklas |
|
|
kan de inte va topplocks packningen som har farigt? |
|
|
Njaa.. eller jag vet inte Är ju som normal färg på oljan. Normal färg på avgaser. Inga illaluktande avgaser samt bra tomgång.. går jätte bra maskinellt. men vad vet jag, nån annan som har några ideer? eller är de bara att tuta o köra? ;) Mvh / Nicklas |
|
|
Luktar ungefär som skoteravgaser.. 2 taktare om det är till någon hjälp |
|
|
Lite klet under oljelocket blir det alltid om man bara kör mindre sträckor, kör en längre på 10-20mil så är rubbet borta. |
|
|
Lite "missfärgat" på locket blir det lätt, specielt vid den här årstiden. Kladdet på locket blir av kondensen som blir av det fuktiga vädret. Se efter hur oljan ser ut på oljestickan istället, ser den därimot vit/grå-aktig ut, då är det dags att bli orolig. Skulle det vara en packning som smält så blir det en rätt så tråkig sörja, och ofta kan det också bli liknande sörja i expansionskärlet också då = Så ser det likadant ut i motorn och kylaren så har det gått lite illa. Och så kan det väl skilja lite på hur oljorna luktar, en del luktar ju riktigt pyton, medans en annan luktar nästan inget. Tror det är färgen som är den viktigaste, att den inte är sotig/svart. |
|
|
Okej, låter som att de inte är något att oroa sig över då ;) Mvh / Burra |
|
| Brukar bli klet nu på vintern. Vanlig kondens | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.