AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.819

M73 med M70 sprut, är det möjligt?

Visa användare
81
Massse
523iM -07
M5 E28 CSL -87
735iA -83
850Ci -93
Har en 850Ci -93 som under förra sommaren började dricka ca 3 liter olja på 20 mil, inget kul mao, det ryker "lite lätt" vid gaspådrag. Kopplade bort vevhusventilationen och provade igen, då vart det bättre, men det bottnade i att tre cylindrar hade 3kg tapp i kompression, detta är ju ingen idealisk sits...

Är därför på jakt efter ny komptestad motor till vagnen, då poppar ju klart tanken upp att sätta i en nyare M73 vfrån E38, men att då använda härva och komponenter från M70 original, då slipper man ju desutom alla problem med systemlarm och kontakter som ej passar någonstans.

Frågan är ju dock den, M73 har högre komp, 10kg ist för 8kg, större slagvolym 5.4 ist för 5.0, räcker spridare och liknande till? Att låda passar mot blocket tar jag för givet, gjutningen borde vara den samma, har man samma block på M30 från -60talet fram tom M5 3.8 -95 så borde man klart inte byta på en uppdatering av V12:an, eller?

Kanske kan man använda spridarna från M73 men använda öppningstiderna som sitter i M70 boxarna, borde gå tycker man. LMM och EML borde väl även de gå att använda från originalbilen, eftersom man kör boxarna därifrån.

Till saken hör att min bil är chippad, om det ger så mycket mer effekt vet jag inte men toppfartspärren är borta och den mattar först vid 295 km/h.

Vad tror ni här på forumet, är det möjligt eller bara vansinne? Kanske skulle man hitta en M70 och kasta i den igen? Men det hade ju varit fint att få i den uppdaterade varianten.

Ser fram emot en diskussion i ämnet.

___
Mats Kinnby
---
Team Kinnby Motorsport
Länk
Visa användare
71
M 8
850CSI-93
Hej har du tänkt på varför den har tappat komp är det otäta ventiler eller kolvringarna som är slitna ? det är dom två orsakerna att en motor tappar komp evt topppackningen som hände på min brors alpina b12 men då blev det noll komp direkt!, om det är ventilerna så är det inte så stort jobb att riva av och renovera topparna! jag tycker inte att kolvringarna skulle vara slitna klart beroende på hur många mil den har rullat!
Med tanke på bilens framtida evt värde så hade inte jag bytat motorn
och en annan tanke hur vet man att den begagnade motorn är i topp skick!
om du renoverar så vet du vad du har under huven:-) du kan till och med
finslipa lite på motor samtidigt och få lite extra hk inte för att det behövs
precis..lycka till

MVH Stefan
Visa användare
81
Massse
523iM -07
M5 E28 CSL -87
735iA -83
850Ci -93
Jo, visst hade renovera varit idé, men då det kostar lika mycket bara att öppna och stänga motorn jag har som att köpa en annan från en demontering med 3 mån garagti så tror jag inte det är aktuellt.

Dessutom tror jag inte att värdeminskningen på en 850 är något att bekymra sig över, den verka sköta sig självt ganska bra...

Själv hade jag nog värderat en uppgraderad 850 med M73 högre än en med en problematisk M70, bilen i övrigt är totalt nygenomgången och har all dåtida utrustning, aerodynamikpaket, EDC, elrollo, elratt, elstolar, softclose, ja - you name it, tom den 4-hjulsstyrning som CSi hade finns på den. Så den är värd att lägga ner arbetet på. 1 ägare förutom mig sedan ny, här sedan -97.

Felet på den befintliga motorn är att insugspackningarna gått, förbränningsrummen överhettat och ringarna tappat spänst, då kommer kompressionsfallet och den allt för höga vevhustkompressionen trycker upp olja i insuget, den normala och dyra M70 sjukan.

Någon som vet ifall det skulle gå med en M73 eller blir jag tvungen att agera försökskanin? Spännande :-)

Ett intressant projekt om inte annat!

___
Mats Kinnby
---
Team Kinnby Motorsport
Länk
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Du måste definitivt mappa om dom gamla boxarna om du byter motor!
Annan kompression och andra spridare/motorvolym gör att du måste justera soppa och tändning.
En liten risk kan även vara att du har en inbyggd 'spärr' när du får för högt luftflöde (för att motorvolymen är större), vet såna som haft problem med det med motorstyr för en 4,0 V8 på en 4,4.
Ett annat alternativ kunde ju vara att flytta med styrboxar också...
Kolla även att vevaxelgivare, triggerhjul och sånt är samma.
Det går säkert att transplantera in en M73, men det lär bli en del jobb.. och inte gratis hur du än gör..
Mappning går på 5-10tkr
Enklast är antagligen att hitta en billig 750 med rasad låda eller dyl o byta o hoppas på det bästa.
Visa användare
81
Massse
523iM -07
M5 E28 CSL -87
735iA -83
850Ci -93
OK, intressant. Är det dubbla boxar även på M73 eller kör man med en box där?
Om man kunde ansluta M73 boxarna i M70 kabelhärvan kunde man säkert också montera LMM och EML från M73 och på så vis få den balans man söker i flöde och gasläge till boxarna.

Vet ni om någon som gjort bytet förr? Jag hade ju främst tänkt ta en ren motor, dvs block och topp, men med de uppdaterade insugsrören och vevhusventilation, i övrigt ta prylar från den "gamla" M70 motorn.

Vevaxelgivare trigger och de övriga sakerna går ju att låta följa härvan från M70, triggerhjulet kan ju flyttas över det med i värsta fall, men jag tror det är samma, tändföljden och VÄLDIGT mycket data är helt identinskt på de två motorerna, endast borr/slag verkar skilja rent datamässigt, förutom de extra 26 HK och 40Nm, men ska man åt dem med lär man få ha hela systemet med sig fråm M73:an...

___
Mats Kinnby
---
Team Kinnby Motorsport
Länk
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Kolla lite på wuffer.net
Har för mig att det finns elscheman på båda varienterna där..
Enklast skulle nog vara att ta med kabelhärva, boxar o allt med M73:an, har du riktigt bra flyt så är interfacet mot karosselektroniken samma, och behöver det ändras lite på pinnarna så är det nog ändå minsta möjliga jobb att göra så.

Har inte hört om någon som gjort detta byte innan..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.