AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
944

Oljetrycket dåligt till 525i-90

Hej!
Har problem med oljetrycket på min 525i (1990) när den blir varm. Varningslampan börjar då lysa och ger signal...slocknar när jag varvar bilen mera än 1000 varv. (lyser inte eller signalerar inte då den är kall...)
Vad är det troligtvis för problem?
Oljepumpen eller något annat mindre kul?

Hur långt har bilen gått? Alltför slitna ram/vevlager kan ge sådan symptom som du beskriver...Men det kan lika gärna vara pumpen....Enligt en gammal Haynes handbok jag har så är lågt oljetryck på tomgång acceptabelt (men det får inte vara noll!) på en bil som gått långt, men lampan skall ovillkorligen sluta "blinka eller lysa svagt" över 1000rpm. Vad du kan testa är att slå på en tjock olja (tex en 10W60) som "tätar" bättre, kan mycket väl räcka för att släcka din oljetryckslampa...Kolla även så oljetryckkontakten har rätt "bar värde", kan ju tänkas att nån klåpare satt dit en kontakt med för högt värde...
Tillägg: jag utgår från att oljenivån är korrekt samt att du nyligen byt olja o filter!
Tillägg: jag utgår från att oljenivån är korrekt samt att du nyligen bytt olja o filter!
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
jag hade börjat med att byta oljetryckskontakten innan man gör något annat dyrare.

BMW 525i -90
BMW 525 -77
Bilen har gått 18300 tkm (enligt mätaren...låter lite..) och oljenivån e nog ok =).
Enligt tidigare ägaren blev olja och filter bytt i januari innan besiktning...
Får börja med att byta olja, filter och kolla kontakten, då... ?

Tunn olja ger lägre tryck men högre flöde. Bara en inflikning.
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
tips.. Såvida det inte är dags att göra oljebyte så är en ny oljetryckskontakt billigare (200-250 kr) prova med först..

BMW 525i -90
BMW 525 -77
Tack för tipsen!

Var sitter oljetryckskontakten och är det knepigt att kolla/byta den? Har nyligen köpt bilen och har inte haft BMW före detta...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.