AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.439

Köpa bromsrör på biltema?

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Hej!

Ska i dagarna ineda operation "byta bromsrör" bak på min 525. Såg att biltema hade fina kopparrör för en billig peng som man kapar och böjer själv. Min fråga gäller vilken diameter man ska köpa. Det finns ju olika tjocklek på bromsrören. Vilken storlek passar på min bil?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
När jag bytte bromsrör på min gamla 518i E28 upptäckte jag att BMW hade bättre priser på sina original bromsrör än vad många lågpributiker hade på vanliga koppar-rör. Tittade dock inte på Biltema.

När jag tog upp det med butikerna så menade de att BMWs rör var skit efterom det inte var koppar och att de inte höll och därför var billigare. Vilket jag avfärdar som skitsnack, då rören höll mellan 1987 och 2006. Visserligen inte koppar, men rostskyddslackerad stål.

Tror att bromsrören med gängade munstycken betingade ca 100 kr för båda sidorna bak.

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Tack Mugge!

I såfall kanske det är klokast att inhandla originalprylar på BMW. Då vet man ju vad man får.
Biltemas rör är ju i koppar, kan inte tänka mig att de skulle vara kassa men har ju ingen egen erfarenhet.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Koppar rör blev fina som bränsle ledningar på en gammal E28 jag hade med det är lite jobbigt att böja dom osv. Desutom måste du ha nya fästen unre bilen för dom gamla kan lätt gå sönder när du plocka loss dom.
I slut ändan blir det mer jobb bara o kanske inte billigare.
Kollat Länk?

BMW - Beroende Med Wilja!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Min E21-323 har fått alla bränslerören utbytta mot kopparrör, det har fungerat mkt bra, men som sagt det där med fästena blir lite lurigt, men mitt största problem var att golvet där fästena satt i inte existerade överallt så operationen blev stor :-).
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Bytte bägge längående rören ut till bakhjulen på min för ca. 1.5 år sedan och
använde mig av biltemas kopparrör. Gick hur bra som helst. dimmension 3/16". Använde också biltemas dubbelkoningsverktyg, skarvnipplar och
bromsrörsnipplar. Skarvade någonstans under förarstolen, ca 20 cm efter
där rören kommer ut. Hade inga problem alls med fästena, fick visserligen inte loss skruvarna. Det är bara att bända ut änderna på metalblecket med en polygrip och sedan kan du vrida hela metalblecket 90 grader.
Köp dock nya bromslangar inre och yttre. Dessa satt som berg på min och om
man försökte värma på anslutningen så släppte slangen till slut från anslutningen.
Det värsta brukar annars vara att få loss luftnipplarna på oket.

Lycka till Mackan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.