AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
769

e34 m20 motor kokade

gh
12
ghostnr1
520i -89
Hej

Min 520 -89 gick i kok idag på väg til jobbet.. sprang som f_n i temp innan den bestämde sej för den övre delen på mätaren :(

Den har varit väldigt orolig på tempen de senaste dagarna så ja har luftat systemet ett flertal gånger senast i måndags.
Åkte hem utan några som helst bekymmer(8 mil) men sedan på tisdags morgon så kom ja 4 mil sedan gick tempen upp, sedan gick den upp o ner lite som den ville med snabba intervaller(som om det va luft i systemet) för att tillslut stanna på kokpunkt.

Hur som helst när motorn svalnat så provade ja o starta och visst startade den, men vandrade på tomgången vilken den ionte brukar.
Bilen ahr gått snart 28000 mil och i somras bytte ja kamrem, topppackning och planade etc och har fungerat jättebra fram tils idag morse.

Vad jag förstår så om en e34 kokar så ska man inskaffa ny topp efter vad ja läst på här i forumet och på andra eller är det någon som har en annan bra idé. Är relativt ny på bmw motorer så alla tips o kunskaper är mycket välkomna

/Micke
Visa användare
94
alias_112
520i -88 2,5l
Jag bytte motor i min 520-88 till em m20b25 och efter bytet i all iver, så slog jag bara i kylarvätska och glömde lufta.. Jag körde kanske en halvmil sen började den bli lite seg och gick lite trögt. Då kom jag på att jag inte luftat. Hade för övrigt ingen tempmätare heller:/ Jag provade att lufta flera gånger, men det blev bara mer och mer luft i systemet, då va de topp packningen som gått.. Jag bara kastade dit en ny packning utan att plana. Detta kanske inte är att rekomendera, m20 topparna slår sig lätt och kan spicka också om man har otur, men det fungerade för mig.
Men vet du helt säkert att den kokade, så att det inte bara är tempmätaren som spökar?
Detta svamel gav väll inget direkt svar på din fråga men men.
gh
12
ghostnr1
520i -89
Ja är inte säker på att den kokat, den va inte trög o seg innan ja stannade.
Ja ska ta o byta v-pump, termostat och kolla komp sedan prova igen o lufta ordentligt. Fungerar inte detta byter jag topplock o topp packning hade ja tänkt.

Visa användare
94
alias_112
520i -88 2,5l
Okej, men de grejjorna du tänkte byta är ju inte direkt gratis, så jag skulle först och främst kolla om den verkligen kokar när mätaren är påväg upp eller om det bara är nån kontakt till tempgivaren som är glapp eller nått sånt enkelt. Låter lite underligt att mätaren hoppar upp och ner med snabba intervaller..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.