|
|
|
|---|---|
|
Hej, automaten verkar inte vara särskilt populär på beg-marknaden. Vad tycker ni om den? Någon som har erfarenheter/testat? Mvh, | |
|
Jag har kört den en hel del och är positivt överraskad. Min första reaktion när jag insåg att någon bockat i automatlåda var en minst sagt stor besvikelse, men ett par hundra mil senare är jag inte alls lika besviken. Kraftigt på minuskontot hamnar då att jag inte testat 3.0:an med manuell låda. Trots detta har man väl en del relevanta referenser. Gillar själv skarpt att glida omkring i lugn och ro för att sen få ett ryck, slå till sportknappen och trycka plattan förbi det berömda mellanläget och njuta av kickdown två växlar :) Jag föreslår att du provkör en manuell och en automat, gärna i nämnd ordning. Den allmänna uppfattningen verkar vara att manuell är det enda alternativet till denna kärra. Själv är jag inte alls lika övertygad om att så är fallet. |
|
|
Ok, intressant. Priset på en automat ligger ju en bra bit under manuell Tack |
|
|
Jag har inte heller kört manuell men är förmodligen vice versa också för dom flesta som kör manuell, att dom inte kört automat. Kan inte påstå att min är direkt tråkig att köra med automat. :) Speciellt inte med sportknappen nertryckt. Är ju skönt att glida med automatlåda utan att veva i en spak hela tiden om man har en kall cola i handen. Men som sagt prova båda varianter, smaken är ju som baken. |
|
|
Automat är hur schysst som helst. Provar du är risken stor att du blir fast. Mvh Henrik |
|
|
Jag tänkte länge på Automat eller Manuell, det sista jag kryssade i var automat, vilket var en jävla tur, nu kan jag glida omkring och vill jag racea så är det bara att trycka i sportknappen och använda paddlarna, det är inte många som hänger med i trafik ljusen . |
|
|
Är det samma låda som i tre serien måste det vara helt okej med automat i en Z4. För den lådan är störtskön och man har ju möjlighet till manuell växling antingen genom små ryck i spaken som på en sekventiell eller med paddlar om bilen är utrustad med detta. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
|
Nu tror jag att vi, om vi håller oss till de tidigare årsmodellerna, pratar om två olika lådor. Rätta mig gärna om jag har fel, men enligt min uppfattning fanns det på de årsmodeller vi talar om totalt tre lådor att tillgå varav två av vissa kallas automat; Manuell Automat SMG av första generationen med paddlar bakom ratten Den riktiga automaten är den jag kör, och precis som Fredrik M misstänker så passar den som handsken i Z4. Automaten är den låda som har "ryckspak", dvs. den vanliga växelföraren kan sättas i särskilt läge och därigenom agera manuell utan koppling. SMG-lådan av första generationen, med paddlar bakom ratten, skulle jag personligen aldrig köpa. Jag är direkt fiende till konceptet med en vanlig manuell låda i grunden. Det finns såvitt jag vet mycket få Z4:or med denna låda. I och med facelift ändrades utbudet något, därmed reservationen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.