AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.275

525 tds som inte startar

bj
129
bjornh
525 tdsA -92
Hej, har problem att få igång bilen efter en vecka utan användande.
Har laddat batteriet och kört in den i värme, men nu startar den inte hur mycket man än drar. Diesel verkar den få eftersom det luktar så om avgaserna. Har också kollat säkringarna för glödstiften. Är det någon som har ett tips på nästa sak att felsöka?

/Björn
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Den får inte bränsle det har med stor sannolikhet runnit tillbaka, lossa filtret lite grann så du får fran diesel där sen ska det gå för man kan få gnida bra länge på startmotorn annars.

En annan orsak till att det kan vara svårt är att startmotorn gjort sitt och går alldeles för sakta, startmotorn som sitter orginal är en Italiensk Magnetti och den är en av bilens svaga punkter.
bj
129
bjornh
525 tdsA -92
jag är rätt säker på att den får bränsle, man ser att det kommer diesel i det genomskinliga röret som sitter efter bränslefiltret..
Så starmotorn kan ha gett upp, men det vore väl ologiskt att det skulle hända från en gång till en annan när den stått still? Den går alltså inte igång ens när den står i varmgarage nu, och sist jag körde gick den igång fint utomhus i -10C cirka...
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Jag skrev inte att startmotorn har gett upp,jag skrev att en orsak till att de kan vara svårstartade är att startmotorn går för sakta när de blir slitna..när den går som den ska så kan man nästan tro den ska flyga ur bilen..

För det andra hade jag detta problem på tds:en jag ägde, att stod den någon vecka så var det bara till att lossa filtret lite även om det syns lite i slangen och detta trots att jag hade monterat backventil..
Jo
109
Joni_535
e39 525i touring -02 "Stockholm open edition"
Brorsan har samma problem med sin. fast på hans är det nog glödstiften som är slut! Han får dom utbytta imorgon.

bjornh: Var sitter säkringen till stiften nånstans? Tänkte bara ifall det nu inte var stiften???

gto80: Ska man byta bränslefiltret eller bara lossa och sedan sätta tillbaka?

MVH//Joni

Min pärla Länk
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Bara lossa det lite så det kommer fram bränsle sen är det bara att dra åt det igen..säkringen sitter under reläet till glödningen i boxen på höger sida i motorrummet
bj
129
bjornh
525 tdsA -92
Ok, jag förstår vad du menar angående startmotorn. Jag ska nu försöka bli HELT säker på att den får soppa innan jag går vidare i felsökandet.

Precis, säkringen sitter till höger i motorrummet i en plastbox.
Jag har en gång haft felet att ett av glödstiften kortslöt mot blocket vilket gjorde att säkringen gick så fort man försökte glöda, det är värt att kolla säkringen innan man byter glödstift alltså!
du kan ju mäta glödstiften utan att skruva bort dom
tar ca 30sec att mäta alla sex

Länk
Jo
109
Joni_535
e39 525i touring -02 "Stockholm open edition"
han bytte glödstiften på sin bil, och han på bmw sa att det var på tiden att göra det! så nu spinner han som en katt igen! men tack för tipsen!
MVH//Joni

Min pärla Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.