AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.648

Råd, ljusinställning?

Od
81
OdiN88
320Ci E36 -95
325Ci E46 -01
M5 E39 -00
Hejsan

I veckan kmr mina nya framlyktor till min BMW 320i Coupé E36

Kan man göra ljusinställningen själv? Nån guide? Om inte, hur mkt brukar sånt kosta på en vanlig verkstad?

en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
När du ska byta dom, parkera då bilen ca 5 meter ifrån en plan vägg, där bilen står plant. Sedan märker du upp strålkastarens läge på väggen med hjälp av tejp - sätt ett kors på varje sida där den plana delen av ljuskäglan övergår i den sneda. Gör samma sak med helljuset (svårare, men å andra sidan inte lika noga). Nu har du en grundinställning att utgå ifrån när du monterar dina nya strålkastare. Det blir inte jätteexakt men fullt tillräckligt för att inte blända, och förmodligen även för att komma igenom besiktningen (om du är noggrann).
Od
81
OdiN88
320Ci E36 -95
325Ci E46 -01
M5 E39 -00
ok, tack så mkt
Detta förutsätter ju att strålkastarna är korrekt justerade från början. Jag vet att jag såg något på internet om hur man skulle rikta dem korrekt utan att behöva förlita sig på att de redan stämmer.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Jo, men har bilen bara gått igenom föregående besiktning så kan det ju inte vara SÅ illa med inställningen!
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
när du byter stålkastarna brukar inte inställnigen bli helt av. Jag tog med en hylsa till besiktningen och skruvade lite på min vänster lykta när han hade linsen framför.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Författningssamling..
För bilar med en strålkastarhöjd understigande 1m (de flesta bilar)
skall halvljuset anses som bändande om nedvinkling är mindre än 5cm på 10m
För bilar med strålkastarhöjd understigande 1m skall halvljuset anses för nedvinklat on nedvinklingen är större än 25cm på 10 m.

För dimljus gäller 10cm på 10m, annars anses dimljuset som bländande

//amullo
---
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.