|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har försökt att läsa mig till vad som gäller med E-P garantin. Kan man bara teckna den om man köper direkt från BMW?, eller räcker det med att det är en auktoriserad ÅF som säljer BMW? Som jag har förstått det har BMW och E-P (som måste vara ett försäkringsbolag) ett samarbete, är det rätt? Är det ngn som vet hur mycket det kostar att teckna E-P? Mvh.//jensa | |
|
Det är riktigt att det är ett försäkringsbolag bakom, RealGarant Länk heter dom. Vet inte om din fråga gäller auktoriserade handlare generellt eller auktoriserade BMW-handlare? När det gäller auktoriserade BMW-handlare så kan dom erbjuda EuroPlus. När det gäller handlare för andra märken så vet jag inte. RealGarant har i alla fall "försäkringar" för bl a Ford, MB, Volvo, Jaguar, Renault, mfl. Hur garantin prissätts vet jag inte men när jag för ett år sedan köpte min 320 så ingick EuroPlus men när jag väl hämtade bilen så fick jag två kvitton, ett på bilen med summan för EP borträknad och ett för EP. Kostnade för EP var ca. 320€ (vilket för min del har varit mycket väl använda pengar). Jag vet inte om en BMW-handlare kan sälja med EP till vilken bil som helst eller om det finns ett antal punkter som måste uppfyllas. Man ska också vara medveten om att garantins ersättningsnivå minskar med 10% på material när bilen passerar 10.000 mil och sedan minskar den med ytterligare 10% för varje ytterligare 2.000 mil upp till 20.000 mil. Efter detta miltal så är ersättningsnivån konstant. För arbete ersätt det dock alltid 100% oavsett miltal. När det gäller material så ersätter dom inte allt utan har en lista över vad som ingår. Allt som kan klassas som förbrukningsvaror ersätts ej. Allt som är av gummi ingår ej, osv. Hade själv en sprucken remskiva som jag ej fick ersättning för då den är av gummi. Däremot vatttenpump och termostat var godkänt men ej kylmedium. Ett annat exempel är att jag förra året hade problem med min taklucka och dom fick byta hela ramen. Fanns några glidskenor som jag ej fick ersättning för trots att det mer eller mindre var omöjligt att genomför reperationen utan att dessa gick sönder. Ytterligare en sak är att dom ersätter enligt sin tyska prislista och på de delar jag fått byta så har de svenska priserna legat 7-30% högre och det är då jag som får betala denna mellanskillnad. Sammanfattningsvis så är det givetvis en bra garanti att få till bilen men man ska inte räkna med att man blir ersatt för allt. Dom är i bland lite omständiga att kommunicera med men det har ändå funkar rätt bra. Pengarna har varit på mitt konto inom en vecka efter att jag faxat räkningen. ___ //Ulf |
|
|
Tack Ulf för ett mycket bra svar. En dum fråga, du betalade 320 euro, är det för ett år? Om det är för ett år, hur förlänger man försäkringen? Mvh//jens |
|
|
320€ var för ett år. Visste inte man kunde förlänga men det ska jag kolla. Min går ut om några dagar... ___ //Ulf |
|
|
Kollade i mitt EuroPlus-häfte och kan inte hitta att det står något om förlängning men det är på tyska och det läser jag bara hjälpligt. Såg också att jag missat mitt 1-års datum (23/2). Blandade ihop köpedatum med det datum bilen reggades här hemma. ___ //Ulf |
|
|
Skummade igenom informationen hos BMW.de och det tycks vara en försäkring som endast erbjuds under ett år, men under det året är det en fantastisk trygghet som jag haft tillfälle att utnyttja på båda mina importer. På min BMW-verkstad har de bristande kunskaper i utrikiska så jag skötte kontakten och samtalen med Realgarant, vidare vill de inte ligga ute med pengar så räkningen betalas vid verkstaden och när den bearbetats sätter FB in pengarna på angivet konto. Relativt smidigt och mycket värdefullt för en köpare. Mvh Mikael |
|
|
Tack för svaren Ulf och Mikael. Med det här i ryggen känns det som en självklarhet att teckna E-P garantin. Som jag förstår av det jag läst får man ligga ute med pengar, om man nu skulle ha oturen att behöva rep. bilen(ej för slitagedelar). Men så länge man får tillbaka det man har rätt till, verkar det vara ett mindre problem. Ska börja "deala" med ÅF, får se om han kan stå för den. Mvh//jensa |
|
|
Menar Ni på fullt allvar att man hos BMW i Sverige kan utnyttja EP-garantin? Det trodde jag inte. |
|
|
Fullt så enkelt är det inte. Det finns många och bra inlägg i detta ämne. Som jag har förstått det är garantin/försäkringen mycket bra. Åker man till BMW i tyskland behöver man ej ligga ute med pengar, dom har ett samarbete med EP. Här i sverige måste man fixa ett kostnadsförslag hos en BMW verkstad som du skickar till EP för godkännande. Godkänner dom kostnadsförslaget fixar du skadan, skickar kvittona/fakturan till till EP. Du får ligga ute med pengarna i en vecka ungefär innan de sätts in på ditt konta. jensa |
|
|
Hej ! I mitt fall så behövde jag inte ens ligga ute med pengarna (Trasig PDC-givare) utan Automax i Kalmar skötte allting :-) med Europlus. Mvh Jimmy |
|
|
NilsT: Möjligt att jag var otydlig i det jag skrev men jag kan inte se att jag nämner att man kan utnyttja EP-garantin hos BMW Sverige. Det är generellt så som ajens skriver även om det finns undantag (Jemej). ___ //Ulf |
|
| jemej: Var detta nyligen? Jag vet att EP fungerade på detta smidiga sätt hos svenska BMW förr men numera verkar det som att man får ligga ute med pengarna och kräva dem av det tyska f-bolaget. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.