|
|
|
|---|---|
|
Hade tänkt bygga lite ljud i min e39. Tänker löda fast lågnivå kablar direkt på stereon (buisness) då detta verkar vara den bästa lösningen. Men hur ska ja dra lågnivåkabeln i bilen så att den blir minst synlig samt inte störs av massa annan elektronik? Har ingen möjlighet att kolla i bilen just nu för den står i garage nåra mil härifrån över vintern. Kôpt kärlek är fin kärlek..! My f.d precious Länk | |
| Enklast är att dra kabeln under ratten och upp vid a-stolpen för att sedan dra den i taket på förarsidan. Klockrent drog alla mina lågnivå kablar där samt nya högtalarkablar till hatthyllan. Enkelt att montera ner handtagen i taket och lägga kabeln bakom..... | |
|
Ok, får testa de. Kôpt kärlek är fin kärlek..! My f.d precious Länk |
|
|
Hej, Tog min lågnivå på förstärkarens ingång i bagaget. /Andy |
|
|
>Beolink Har ja nån sån ingång på min så vore ju det kanske de enklaste? Har du buisness stereon? Kôpt kärlek är fin kärlek..! My f.d precious Länk |
|
|
Hej, Ingången jag refererar till är den som redan används av HeadUniten, dvs den som redan matar den befintliga förstärkaren på följande pinnar i förstärkarens 26 pins kontaktdon (På standard förstärkare eller HiFI, EJ DSP!!!: 1: Höger kanal - 2: Höger kanal + 3: Vänster kanal + 4: Vänster kanal - /Andy |
|
|
Ok. Får kolla upp de där när ja får hem bilen. Kôpt kärlek är fin kärlek..! My f.d precious Länk |
|
| Exakt vart sitter 26 pins kontakten?? Läste nåt om att den sitter i vänster bakskärm, bakom cd-växlaren. Har ingen cd-växlare i min bil men kollade bakom luckan i vänster bakskärm och kunde inte se nån 26pins kontakt. | |
|
Den sitter idag i förstärkaren som sitter bakifrån sett vid vänster bakljus. /Andy |
|
|
På standard Business sitter ingen förstärkare i skuffen, allt sitter i huvudenheten. En varning för kabeldragning i innertaket och a-stolpen: Kolla först om bilen är utrustad med airbags i stolpar och över dörrarna i taket. Min bil har detta, men det kan ju variera efter utrustning och tillval. Isf, glöm att dra kablar osv i närheten av dessa. Utnivån från den modifierade business stereon (lågnivå) är i underkant för en del slutsteg tyvärr. Man kan höja nivån med extra linjesteg men det går även alldeles utmärkt att använda hög>lågnivåomvandlare på högtalarkablarna bak i bilen. Då slipper man tänka på kabeldragning ända framifrån osv, även remotesignal för start av slutsteg finns där bak. Det råder ofta lite skrönor om störningskänslighet osv för lågnivåkablar, jag har aldrig "lyckats" plocka upp störningar just via närhet till andra kablar, störningar från t.ex generatorns rippel förekommer dock ibland men då beroende på jordslingor osv. Mycket finns att läsa om detta om man söker runt lite i forumet, och hur det avhjälps osv. FP |
|
|
Har läst mkt på forumet och kom fram till att löda på spelaren var bästa lösningnen men kanske inte den enklaste. Nu e de så att ja har också airbags i stolparna så där uppstår ju ett problem till. Ska åka ner på brl imorn å kolla om de har nån hög/lågnivå omvandlare, så får ja pröva mig fram. Blir nog att fixa en skisack oxå. |
|
|
Helt riktigt, det finns säkert ett par olika omvandlare att välja på, undvik de allra billigaste bara. Jag har testat några olika, och för enbart baslåda kan man knappast skilja dyrare från billigare, men om du vill ha slutsteget till fullregisters högtalare också så kanske man bör gå upp ett par snäpp. Skisack (eller snarare hålet för denna) är ett måste också för att få in ljudet i kupén. Det går att lossa plåtstycket bakom armstödet osv. FP |
|
|
Glömde: Kabelfärger osv för högtalarna bak finns i mektipset om modifiering för lågnivå och även i mektipset om elsystem generellt. Kablarna hittar du t.ex bakom den löstagbara delen på ryggstödet längst ut på vänstersidan, sen kan man grenskarva där och ta ut kablaget vidare bakåt över hjulhuset. Räkna med att ha en pianotråd eller likande för att pierca skumgummit och dra igenom trådarna osv. FP |
|
|
De kommer bara bli baslåda till att börja med men ja har planerat att byta ut de andra högtalarna i bilen under sommaren. Har ändå både mono och 4-kanals steg liggande här hemma så varför inte koppla in de i bilen.. Läste att alla e39or e förberedda för skisack och att de bara är en punktad plåt över hålet. |
|
|
Om det är här du menar så ser de inte ut så här på min bil.Länk De verkar som att de bara går kablar till mitt vänstra bakljus där på min bil. |
|
|
Hej! Det kan isåfall stämma, utgick från min första E39a med business RDS, där det satt en separat förstärkare vid bakljuset. Den var dock utrustad med HiFi förstärkare utan DSP. Detta kanske gjorde skillnaden. /Andy |
|
| Någon som vet vart ja lätt kommer åt höger samt vänster högtalarkablar till bakhögtalarna? | |
|
Som jag skrev några inlägg upp: Lossa den yttersta delen på ryggstödet på vänstersidan osv... FP |
|
| Har gjort de och hittat en slinga där som går bak till vänster bakljus, vet ej exakt men ser ut som 4-5 kablar i den slingan. De går till en kontakt som är 12 polig tror ja. Har väldigt svårt att tro att de e högtalarkablar??? | |
| Får nog slänga ut baksätet imorn å leta vidare... Sitter 5 kablar i den 12poliga kontakten men tror som sagt bara att de e till bakljus. | |
|
Du är bak i skuffen och kollar. Du skall hålla dig inne i kupén, och ta loss den del av ryggstödet som jag skriver, inte filtmattan bak i skuffen som på bilden ovan. Det sitter två bitar av ryggstödet som stannar kvar när du fäller fram de rörliga delarna eller hur? En på varje sida längst ut framför hjulhusen. Håll dig på vänster sida, längst ner sitter en skruv eller en plåtflik att vika undan. Ryck ut sittdynan först genom att stoppa händerna under framkanten på varje sida och ryck kraftigt rakt upp så kommer du lättare åt efter att du tagit ut sittdynan. Passa på att städa ut enkronor och annat som brukar hittas här, du kan även kika på lappen som brukar sitta på undersidan av sitsen, där står alla koder på utrustning som bilen levererades med från fabriken. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.