|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Någon privatperson som sålt sin bil där kunden inte betalat kontant direkt utan betalat senare genom avbetalning..??? Hur tusan ska man veta att man inte blir blåst på bilen och inte får några pengar senare..??? Ska man skriva över ägandeskapet när kontraktet skrivs eller när man fått alla pengar..??? Vem ska försäkringen stå på medans bilen inte är till fullo betald..??? Tacksam för hjälp... | |
| Du ska ha full betalning innan han får nycklarna, kan han inte betala nu så får han komma tillbaka, annars risken att du blir blåst mycket stor. Att han inte betal nu betyder antagligen att han inte kan få ett lån på banken. Vilket i sin tur indikerar att han har en betalnings anmärkning eller siter hos KronOlle på grund av att han har skitigt i å betala förut eller inte kunnat. Vad är det då såm säger att han täncker betala nu eller inte försöker blåsa dig? | |
|
glömde..... Du får inte skriva över bilen heller..... |
|
| Man löser det genom att köparen får ansöka om ett billån, ett exempel är Länk | |
|
Ok... Köparen påstår sig handla med bilar och vill göra ett försäljningsuppdrag på min bil. Alltså han tror sig ha en kund som är intresserad. Köparen vill då betala mig när han sålt bilen vidare och fått pengar där ifrån.. Jag tycker det låter himla skumt... Finns det några kontrakt på detta som man kan skriva på och som är juridiskt bindande..??? |
|
Jompa E |
Skriv Absolut inte över bilen om du inte fått fullt betalt !!!!!! Om det nu skulle bli så att du måste "kräva" in pengarna genom kontraktet, så är det hur som helst mycket krångligt! Jag blev blåst en gång, jag sålde en båge till en "polares brorsha"!! Även fast jag hade skrivit kontrakt och så så blev det mycket krångel, tillslut palla ja inte allt skit, å la ner! Och jag looosa 2500 spänn! Men man lär sig..... Lycka till! MVH /Jompa E36 cab |
|
Ska göra en kreditupplysning på honom i morgon om han går med på detta... Annars så får han åka någon annan bil.. :-) |
|
| Det är ett klassikt sätt för bilskojare...har varit på plus bland annat. Du får täncka på att även om ni gör ett juridiskt bindande avtal så är det inte säkert att du får betalt. Säg åt han att ta med sig killen som är intreserad av att köpa din bil & blir det affär så får han x-kronor | |
|
Jompa E, OK... tack för den lilla erfarenheten.... Hur mycket papper skrev ni innan..??? Hade ni nått kontrakt..??? Vad skulle du behöva göra för att få dina pengar..??? |
|
|
Det där låter som om du håller på att bli lurad! Du kan ju börja med att fråga honom om F-skattebeviset på firman! Det är det väl bättre att du och den tilltänkta kunden gör upp direkt utan att blanda in den skumma bilhandlaren! Lycka till! |
|
|
Speedy, Tack!!! Det var faktiskt ett himla bra förslag... |
|
|
Han är privatperson... alttså ingen firma... Han vill väl tjäna en hacka också... Visst det kan man ju förstå.... Men som ni säger så verkar det lite skumt... |
|
|
Det gjorde inte mig mindre misstänksam mot honom om man säger som så...då vet du ju att han redan blåser minst en intressent i samhället, nämligen staten på skatt mm. Då kan han väl lika gärna blåsa dig med! Välj en annan förmedlare av affären om du inte kan sälja bilen själv. Lycka till! |
|
netsix |
sjobusen VARNING Gå absolut inte med på något som han föreslår om han inte betalar hela bilen på en gång. Har hört alltför många som blivit blåsta på detta sätt. Lämna alltså inte ifrån dig bilen förrän du har alla pengarna i handen för guds skull. De där människorna har inte en uns av samvete i kroppen och utnjyttar folk som inte är så hemma på bilaffärer. /netsix |
|
säger som alla andra, SE UPP!!! Skulle aldrig gå med på en sådan affär. Det är ju som gjort för att det ska gå galet. Ungrför lila galet som att ta sin fina BMW och köra på crossbana med=) ---> M POWER <--- |
|
|
Eller så tar du och kikar på hans legitimation, och skriver ner personuppgifter (inklusive personnummer) och legitimationsnummer (OBS! Ej personnummer), och så skriver ni ett skuldebrev. Detta är han bunden till av lagen, och kan inte komma undan på annat sätt än att flytta ut ur Sverige. Det är ju i och för sig också en risk att bedöma, men till dags datum har jag aldrig hört talas om någon som flyttat utomlands för att komma ifrån en skuld i den penningklassen. Dessutom gäller skuldebrevet så långt att han är tvungen att sälja bil, bostad, hustru och hund för att betala skuldebrevet om du kräver det. -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
-:BeeMWe:- |
Skriv ett kontrakt där det står att om han inte betalar du har rätt att slå honom gul och blå och han inte kan polisanmäla dig hehe. |
|
Läs SDS idag om Lasse Bessik, det är precis det som kommer att hända dig. En privat bilhandlare som betalar handpenning på bilen för att sen sälja den vidare utan att betala dig resten. Att man har skrivit ett skuldebrev har ingen som hels betydelse om han inte har något att utmäta. DU BLIR BLÅST!!! "Cash is king" ...så är det bara. |
|
|
Då blir det ju så att lagman rycker slantarna ur näven på det patetiska kräket så snart han får dem då han säljer din pärla vidare. Inte säkert dock... Men har för mig att man brukar hålla ganska bra koll på det där. Dessutom, såvida det inte är en arbetslös stackare så kan man också göra utmätning på personens lön. Det vill säga, han eller hon måste inte ha några materiella tillgångar. -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Hej Det finns fler köpare. Skit i honom, För stor blåsningsrisk. mvh |
|
|
Han försöker blåsa dig. Så fort han fått bilen så byter den ägare ett par gånger och sista ägaren har köpt den i god tro. den där killen har förmodligen officiella tillgångar på ca 25 kronor som kronokalle kan driva in. Han har förmodligen lovat dig en aning mer betalt än vad den egentligen är värd? Och hur ska han kunna tjäna några pengar på det hederligt? avstå från den affären. fyrhjulsdrift är roligast! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.