AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.558

Värdering av stolsvärme

Jo
3
Jonet
330 Ci Cab -02
Hur mycket minus i kronor är det på bil för runt 120000 kr (säg en E39:a) att den inte har stolsvärme, allt annat lika? Tänk er att ni har två exakt lika importerade 530:or från, säg, 2001. Den ena har stolsvärme den andra har det ej. Ska skillnaden vara 2000 kr, 5000 kr eller rent av 10000 kr? Eller ännu mer? Hur svårt tror ni det blir att sälja en bil utan stolsvärme? Vissa kan ju inte tänka sig leva utan en sådan finess.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Det går inte att svara på den frågan. Som du säger finns det folk där bilköpet hänger på om det finns stjärtvärme, medan andra inte ens bryr sig.
Ungefär samma sak med hur mycket man skall värdera svart, blå eller grå bil.
Att eftermontera stolsvärme på BMW verkstad är tokdyrt.
Mvh
Marin
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Beror kanske till viss del på om bilen har läderklädsel, för då känns stolsvärme viktigare tycker jag.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
det är i princip standard med stolvärme på bilar med läderklädsel. jag är ganska säker på att det är standard, men det finns säkert något undantag, så därför skriver jag "i princip".

jag tror som Marin, en del bryr sig inte, en del kan inte leva utan det. jag tror inte det går att värdera i pengar, bilen behöver inte vara billigare utan stolvärme. däremot drar en viss andel av köparna åt sig öronen direkt, dvs kanske 30-40 % av köparna ratar bilen direkt. jämför med tex en blå bil som inte alla gillar, eller en 540 utan skinn, eller en del som inte kan leva utan sportchassi. så jag tror inte det innebär något större problem, men det är klart, saknar bilen multiratt, stolvärme, CD och har vanlig AC istället för klimator så är den ju väldigt iskall på marknaden. är däremot allt rätt men den saknar stolvärme så är problemet mindre.

däremot är det i princip omöjligt att eftermontera, om det skulle gå kostar det säkert 10 lappar om man köper begagnade framstolar med värme + all kabeldragning. jag har provat med eftermonterade slingor i befintliga stolar, men det är värdelöst.

mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.