|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Då var det dags igen!!! Har redan kostat på min drömbil 20000kr på 6 månader. Idag ringde min sambo ,och berättade att antisladdlampan lyser hela tiden. Vad kan detta vara för problem!!! Har en 530i -01 sedan som gått 10000 mil ungefär... | |
| inte för att jag är någon expert men kanske hon råkat koppla ur den och då lyser lampan som en varning har jag för mig | |
| Med största sannolikhet så har en ABS givare gett upp. Och har den det så har du ingen fungerande antspinn. Likaså fungerar inte ABS bromsarna. | |
| Antispinnet funkar inte men abs verkar funka !!! | |
|
Då tror jag på T34, att knappen för av/på av antispinnen har kommits åt. Prova vetja! __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Troligtvis är det som åvanstående skriver. Är fallet inte så, är det kanske styrvinkelsindikatorn som fått sig en törn pga häftiga rattutslag eller dylikt. Den går att kalibrera tillbaks med rätt utrustning. |
|
| Knappen har jag kollat,det hjälper inte.Får väl lämna in den igen,och se vad notan blir den här gången....... | |
|
abs sensor till 99% som nån skriver |
|
|
Hejsan! Är det bara Antispinnen som lyser så bör det vara wiren till spjällmotorn. Om det är en ABS sensor så lyser alltid både ABS samt ASC+T |
|
|
Jag har samma fel på min. Fick diagnosen på BMW om att det är fel på styrvinkelsensorn. Skall byta en detalj som inte är sensorn men signalen går visst genom denna. Men jag måste städa garaget så att jag kommer in med bilen innan jag kan byta. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ja haja dags att reda ut begreppen igen då. Spällmotor med vajer försvann från -99 årsmodell. Är en hjulsensor paj så lyser både ABS och ASC/DSC eftersom de betjänar bägge systemen. Enbart DSC/ASC på de nyare brukar vara ratt/vinkelsensorgivaren som behöver omkalibreras det vanligatse felet. Men det finns ju en del mera sensorer i DSC systemet. ///MVH Hasso Länk |
|
Tackar Hasso....då har man lärt sig något nytt idag....men jag var ju nära! JIK |
|
|
bmw verkstan tror också att det är styrvinkelsensorn eftersom abs funkar, men skall koppla upp den på datorn imorgon så får jag beskedet.... |
|
|
Hej hoss4! Hur har det gått jag har ett liknande fel så jag undrar förstås hur det har gått var det styrvinkelsensorn eller? och vad kostade det? //Örjan |
|
|
Har ju gått lite tid...men jag är också intresserad. Kan nästan kopiera hoss4's första inlägg. Min fru ringde idag när hon var på väg hem och hade en lampa lyste hela tiden. Vi kom fram till att det var DSC och det gick inte att släcka den genom att trycka på knappen. Gäller min 530i -01 som rullat drygt 10.000 mil. ___ //Ulf |
|
|
Hänt mig ett par gånger när jag tvättat bilen noga, särskilt på vintern när jag spolar bort salt och vägslask under bilen. Hittills så har alltid DSC lampan släckts igen nästa gång jag startat bilen efter jag kört en runda och låtit allt torka. Kan vara värt att avvakta lite innan man lämnar in på verkstad för det här felet. |
|
| En av mina abs givare brukar också få tuppjuck på våren när vägarna är slaskiga, då funkar inte hastighetsmätaren som den ska ( vandrar upp o ner ) å ljudet likaså! väldigt jävla irriterande. | |
|
undrar lite hur det har gått för er med dsc lampan? min lyser nämligen konstant nu. mvh Andreas |
|
|
Hej Bilen är såld sen två år,men det var styrvinkelsensorn som gett upp,fick reda på att sambon höll på att köra på en älg,och gjorde en kraftig undanmanöver och det pallade tydligen inte sensorn,så den fick vi byta. |
|
| Det finns knappast något samband mellan en kraftig undanmanöver och att styrvinkelsensorn pajar. Det är nog slumpen att det inträffade vid samma tillfälle. | |
|
Inte en aning!! Det var vad bmw-verkstaden sa ,att det kan ha ett samband! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.