AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.297

oljetråget på M3 3,2 E36

Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
I början av förra säsongen fick jag motorhaveri på min bil. Ram/vevlager, vevaxel, stakar, packningar, packboxar mm byttes. Allt väl så långt och bilen går oerhört bra och fint i motorn. Till saken hör att det finns 2st oljeavtappningspluggar på 3,2 motorn varav den främre numera är igensvetsad pga att det va en liten spricka i godset vid gängan som gjorde att den läckte lite. Under denna tid hade jag ingen vetskap om att 3,2ans tråg har "skalpplåtar" på ett sätt som inte 3,0an har. Min fråga är nu om jag vid oljebyte SKA i vanliga fall öppna bägge pga detta för att all olja ska rinna ut. De 2 pluggarna sitter ju där av en anledning...
Jag går nu i tankar att låta byta hela tråget mot ett nytt för att va på säkra sidan!

Jag är superpedant och vill ha bilen i så nära toppskick jag kan. Svårt att sova på nätterna eftersom man ligger och tänker på hur pärlans hälsa förändras pga den där igensvetsade pluggen..:) Eftersom endast ca 400 mil har gått sen renoveringen har ju inte denna tid påverkat något. Första oljan kördes ca 100 mil för att sedan byta igen. Sen dess har bilen alltså gått ca 300 + stått på den så gott som nya oljan över vintern.

Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
ingen som vet?

Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Vid oljeservice så öppnar dom inte den främre pluggen. Det är så liten oljemängd som ligger där framme (under 0,5l) så det gör ingen större skillnad.

_______
//Niklas
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Ok. Det va lite det jag anade. Tack för hjälpen!

Visa användare
450
Stocktrader
Z3 3,0 Roadster -01
MB GLC Coupe AMG -17
VW Golf tdi -13
Varför fick 3,2an "skalpplåtar" och vad är fördelen med det ?
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Ska stå skvalpplåtar. Fördel vid exempelvis bankörning eftersom oljan inte "åker runt" på samma sätt.

Visa användare
450
Stocktrader
Z3 3,0 Roadster -01
MB GLC Coupe AMG -17
VW Golf tdi -13
Okej! det var det jag tänkte. Tack
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.