AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
2.273

Om bilen har varit krockad?

aj
45
ajens
530iA -04
Hejsan!
Självklart så har den bilen som jag har förhandlat om varit krockad. Jag har läst på imp. guiden att det inte skulle vara ngt problem bara man har papper/dokumentation på skadan. Bilen har blivit repad på BMW i Nurnberg, så troligtvis är bile sjysst/bra repad.
Är det ngn som har erfarenhet av att köpa en tidigare krockad bil?
Vilka papper ska man kräva av försäljaren att få se?
Hoppas att ngn kan hjälpa mig? Är väldigt sugen på bilen, men köper den självklart inte om för många frågetecken uppstår.
Tack på förhand//
jensa

modano
Även om du får kvitto på reparationen så har bilen varit krockad.
Du har ju ingen garanti på lagningen av detta så tycker man ska undvika krockade objekt. Man vet aldrig vilka överaskningar som döljer sig i en krockad bil...
aj
45
ajens
530iA -04
Förstår vad du menar.
Har fortfarande inte fått papper på skadan, får se vilken/ hur stor skadan är innan jag bestämmer mig för vidare förhandlingar.
Har fått för mig genom viss läsning att man kan vara tämligen "säker" om BMW har gjort rep., att bilen ofta är mer genomgången än när den lämnar fabriken som ny. Men kanske bli man färgad när man vill ha ngt, man ser inte de uppenbara felen.
Mvh//jensa

modano
mn ska aldrig bli FÖR sugen på en bil...
aj
45
ajens
530iA -04
ÅF har faxat upp papperna på rep. från BMW. Nu ska jag bara försöka få ngn att översätta. Min tyska är knapphändig, men som tur är, är min granne österikare. Man får kila över till honom fråga om hjälp.
jensa

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jag drar personligen gränsen vid skador på över 10000 euro. då har ofta bilen varit uppe i riktbänk, och det känns sådär tycker jag. däremot har jag inga större problem med mindre skador, men då ska bilen vara billigare också! en lätt frontkrock i en trafikstockning kostar direkt 4-5000 euro, när AC-kylare, skärmar och en miljon smådelar ska bytas. En sådan krock är enligt min mening ingen fara, faktiskt kan det vara en fördel i och med att fronten blir fri från stenskott osv.

Sedan måste ju folk också inse att svenska bilar är precis lika mycket krockade som tyska, men eftersom det inte finns någon lag om att berätta det så verkar köparna tro att alla svenska bilar är krockfria....

mvh Johan
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Om bilen varit i riktbänk är det bara att beklaga. Hur bra de än gör jobbet kommer stålet "återdra" sig några millimeter. Och till skillnad från den återdragning man behöver göra efter någon dag då man skruvat ihop sin Billy bokhylla så kan man tyvärr inte lämna tillbaka bilen och få de återdragen... Gäller dock endast vid större skador då bärande delar fått sig en knäck.

----
BMW CS #6212
I väntan på min nya ögonsten - E61 530iaM Platinagrå
aj
45
ajens
530iA -04
Har fått papperna från BMW i Nurnberg. Det stämmer som ÅF sa att bilen är krockad fram. Det kan även jag tyda i specen, med min knappa tyska. En fråga till Johan, Narvselius eller någon annan med bättre kunskaper än jag. Vad är det tyska ordet/benämningen/fackutrycket för att bilen varit i "riktbänk"?
Tacksam för svar//jens

La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Narvselius vad menar du med återdra sig ??

Jag är Plåtslagare och vet att plåt balkar och sådant rör sig inte om det inte gör det på en gång när man bearbetar den .

Kolla bilen noga i skarvar och under efter sprickor osv stämmer allt då så är det ingen risk att den "återdrar" sig .

Men kolla efter spackel osv det kan bli jobbigt efter en tid med spackelsläpp osv.

Det finns ett bra sett att se om bilen setat i riktbänk med .

Kolla under bilen vid plåtskarvarna bakom sparklådorna finns det klämm-märken där så har den sanolikt riktats i bänk .

Men man sätter även upp lätt krockade bilar i riktbänk typ en front-skada från ett rådjur tex då ramändorna fram innanför skärmarna fått sig en törn så drar man ut det med riktbänk dragverktyg

Alltså bilens chassie är väldigt ömtåligt för smällar det är gjort så för krocksäkerhetens skull deformations-zoner .

Alltså har man riktat en bil och gjort det som man ska och svetsat skadorna efter osv så är den så och återdrar sig inte.

Kolla därför alltid dörrar huv baklucka fjäderbensfästen osv om det stämmer i skarver fästen osv .

M som i Motor
aj
45
ajens
530iA -04
Tack för råden Lasse.
Har fortfarande några veckor på mig att kolla upp saker/ting. Ska även ringa den föregående ägaren ockh kolla med honom om krocken. Har kollat med grannen angående rep.specen., det ända som han ej kunde förstå som han trodde var en förkortning var ordet "TAT- Lenkget". Någon som har en aning om vad det betyder?
Mvh jensa

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
som tidigare sagt, kolla på totalsumman. är den väldigt hög, kanske 15-20000 euro, skulle jag backa ur för då är sannolikheten stor att den har varit riktad. jag oroar mig egentligen inte för att de skulle återdra sig, utan mer för att krocksäkerheten inte är densamma när bilen är krockad och sedan utdragen. jämför med att vika en plåtbit, man får ganska fort en försvagning och brottanvisning. men det är mer känsla än fakta kanske.
enligt min erfarenhet står det inte uttryckligen om bilen har varit i riktbänk, utan de skriver bara timmar eller arbetsenheter för att vara korrekt.

mvh Johan
aj
45
ajens
530iA -04
Har varit i kontakt med den föregående ägaren till bilen. Han hade varit kanonnöjd med bilen både före och efter krocken. Enligt honom hade krocken varit av mindre karaktär. Han hade blivit påkörd på hans gata där han bor. Han själv hade blivit mycket förvånad över kostnaden av rep. Men enligt BMW Nurnberg, där bilen blivit repad, chansar man inte även om krocken inte är stor. Man byter alla delar som både är skadade eller kan ha blivit "påverkade" vid skadetillfället. Därav den stora kostnaden för rep. ca 10 000euro. Skälet till att han bytte bil var att han hade företagsbil som fick bytas varannat år, som stämmer med papperen. Ska nu "deala" till mig en E-P garanti, sedan blir det nog att försegla affären. Börjar känna mig någotsånär trygg(om man nu kan det i bilaffärer). Nu får man hoppas på lite tur också.
//jensa

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.