|
|
|
|---|---|
|
Nårra av mina kompisar säger att 4 dörrars väger mindre och blir ju på så sätt snabbare än 2 dörrars. Jag vet inte riktigt. Hur e d egentligen? | |
|
Tja.. Min 750 med 4 dörrar är snabbare än 316 med 2 dörrar. Skillnaden i vikt är marginell, det är nog mera skillnad på full tank och nästan tom tank. |
|
|
Jag kan bara svara av egna erfarenheter, men det påstås att tex E36 med 4 dr är något lättare. Prestandamäsigt är skillnaden så liten att den inte märks. Skillnaden mellan 4/2dr är inte alls densamma som ex 2dr/cab. |
|
|
styvheten i karossen då? måste ju vara skillnad när det svänger. 2d lär väll vara lite styvare. Mvh: Rabiat Körstil (Team FF Survival) |
|
|
Kanske bara är jag, men antalet dörrar lär ju inte ha någon som helst inverkan på prestanda. Det beror ju på hur bilen är byggd i övrigt. Wilhelm Svenselius |
|
kilroy |
Borde det inte vara så att 4-dörrarsversionen blir något tyngre än 2-dörrarsversionen av samma bilmodell? Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
4-dörrars borde vara styvare med tanke på B-stolpen. Ej delbart baksäte borde göra lite det också. Men från A till B är nog skillnaden marginell. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
| En ren gissning, men det skulle inte förvåna mig om skillnaden mellan fast och fällbart baksäte är större än skillnaden mellan 2 och 4 dörrar. | |
|
När det gäller vridstyvheten alltså. Prestandaskillnaden mellan 2 och 4 dörrar är nog mindre än variationerna mellan bra och dåliga exemplar. |
|
|
varför finns e30 m3 i bara 2d? (okej en cabbe oxå) jag vill gärna minnas att jag hörde någon biltillverkare (bmw tillochmed tror jag) tala om det här med vridstyvheten i en bil, han menade på 2d är styvare än 4d. om man tänker efter så sitter ju inte dörrarna fast i karossen på något annat sätt med gångjärn, och låset. om du laddar hårt genom en kurva så flexar ju hela karossen. i 4d fallet har du ju 4 hål i karossen där det sitter dörrar (som rör sig runt, dom är ju inte fastsvetsade.) i 2d fallet bara 2hål. e30 m3 var väll racebil med regplåtar ungefär. Mvh: Rabiat Körstil (Team FF Survival) |
|
| I praktiken är sidorutan bakom dörren ett hål i karossen på en 2-dörrars. Rutan kan inte vara stelt monterad i karossen, för då skulle den spricka. | |
|
dörren är ju ett större hål i karossen än sidorutan. måste ju påverka hårdare på karossens tendenser att vrida sig. Mvh: Rabiat Körstil (Team FF Survival) |
|
|
Någon påverkan har det säkert, men frågan är hur stor. I denna tråd diskuteras vridstyvhet för E46: Länk |
|
|
Här finns lite mer uppgifter för E46: Länk |
|
|
4dörrars väger 20kilo mer än 2dörrars på e30:in Länk |
|
FredricF |
4 dörrar är klart snabbare. I alla fall när hela familjen skall ut ur eller in i bilen ;-). /Fredric |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.