AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.204

Kan man stoppa in en vanlig BMW motor istället för sin gamla VANOS?

bm
6
bmw320fan
320ia -94
Kan man stoppa in en vanlig BMW motor istället för sin gamla VANOS?
För mitt topplock dog och jag köpte en vanlig motor, dumt nog och undrar om det kommer att passa och fungera?

Tack för svar
modano
vad är en vanlig motor ?
Utan vanos antar jag. Jo, det är inga problem att få det att passa då det är samma motor, avgasvärdena kan däremot skilja lite (?) vilket kan ge annorlunda värden vid besiktning.
modano
vi vet inte vad vi pratar om för motorer.. hur ska vi veta om det passar ?
bm
6
bmw320fan
320ia -94
Vi pratar om en e36 320ia som det suttit en VANOS motor i den med en liten extra kåpa på motorn.. Jag har köpt en motorn från en 1992a Bmw och den är ju inte Vanos.. den slags motorn pratar vi om Tack för svar.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Modano, jag tror att han har en M50TUB20 som han vill byta ut mot en M50B20 eller så vill han byta toppen mot en topp från en M50B20 och undrar om det passar.

bm
6
bmw320fan
320ia -94
Ja Mugge jag vill veta om man kan byta motorer på det sätt som du skrev?
modano
Mugge, där har vi den formulering som borde stått i första inlägget.

Har väldigt svårt att tro att toppen skulle gå att flytta över.

Flytta över motor? Då bör du nog även ha ett styrdon som matchar den nya motorn.

Om sen kablage och kontakter matchar har jag ingen aning om, en kabelhärva kanske också behövs.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Bör inte vara samma DME motorstyrning styrning till dessa, har du sedan original startspärr så blir det väldigt besvärligt.

///MVH Hasso
Länk
bm
6
bmw320fan
320ia -94
Tack för svar alla svar , saken är den att nu har jag kopplat in den motor som icke är vanos alltså den som är från en 1992a bmw 320 e36 i min 1994 som haft en vanos motor...
Nu när jag försöker starta så vill bilen nästan starta, men den startar inte eftersom det ej kommer någon bensin in till insprutningen , men går runt i rören under bilen..

Vad kan vara orsaken ?
Tack
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Du måste även byta motorstyrningen då det är Siemens i din -94 och Bosch i den äldre.

_______
//Niklas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.