|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Ähh, Seat får väl skylla sig själva att de inte bygger riktiga bilar :) ! | |
| Det är ju inte direkt en nyhet att BMW kör med bakhjulsdrivet och de flesta andra i WTCC (rent av alla va?) kör framhjulsdrivet. BMW har ju varit långt ifrån överlägsna innan och det har skiftats en hel del. Som om BMW nu ligger på topp så tror jag att det beror på mer än just bakhjulsdriften. Är iofs inte så insatt i reglerna om straffvikt. Är det inte bara när man vinner man får det? | |
|
Nja, tidigare år har det i alla fall varit så att den tillåtna minimivikten för en STCC-bil varit lägre för framhjulsdrivna än bakhjulsdrivna. Hur reglementet ser ut inför årets säsong vet jag inte. Att bakhjulsdrift är bättre vid bankörning är nog ganska klart. Jag tror inte någon som konstruerar racerbilar skulle välja framhjulsdrift före bakhjulsdrift om inte reglementen, marknadsavdelningar eller något annat styr. Men skillnaden mellan framhjulsdrift och bakhjulsdrift är inte milsvid. Det är så mycket som påverkar: viktfördelning, hjulupphängningar, chassigeometri, bromsar, stöddämpare, karosstyvhet, hjulvinklar, m m. Om drivningen sker fram eller bak är bara en av väldigt många saker som påverkar. |
|
|
Nä precis, jag menar inte att framhjulsdrift skulle vara bättre men då de här bilarna på 1200kg, 275hk och feta slicks så tror jag inte att drivhjulens position är så avgörande. Kan iofs tillägga att jag kör RACE ibland och tycker att alla framhjulsdrivna bilar är omöjliga xD |
|
|
Nej, så jätteavgärande tror inte jag heller att drivhjulens position är. Jag tror skillanden i minimivikt mellan framhjulsdrivna och bakhjulsdrivna bilar i STCC varierat genom åren, men betvivlar att den legat över 50 kg. I racing där det handlar om tiondelar av sekunder är kanske 50 kg mycket, men ställt i relation till allt övrigt är det inte så stor skillnad. |
|
|
Det som diskuterades i WTCC sändningen var just att de bakhjulsdrivna var överlägsna i sin konstruktion när det gäller banracing och att de inte behövde släpa på extra vikt i detta race. Kommentatorerna var lite oroliga över publikintresset om detta skulle få fortsätta. Lite drastiskt kanske med tanke på att säsongen knappt har startat. Sedan KAN det ju faktiskt vara så att BMW har gjort sin hemläxa bättre än de övriga teamen i startfältet men det glömde de nämna... ;-) |
|
|
Som sagt det finns ju en anledning till varför alla de stora som Ferrari, Lamborghini, porsche osv väljer bakhjulsdrift och har så även hållit kvar genom alla åren. Visst kan man ha kul med framhjulsdrivet också, men aldrig lika kul so med bakhjulsdrivet. Nej men allvarligt, jag tror inte en Volvo 240 från 79 är lika rolig som en Golf GTi IV, mycket hänger också på hur bilen är balanserad samt all känsla i ratt+pedaler, men eftersom BMW är mkt bra på de punkterna samt har bakhjulsdrift är detta en svårslagen kombination. En kompis till mig (SAAB-frälst) som tävlar ganska aktivt under sommaråret påstår att man kan köra snabbare med framhjulsdrivet och, men in uppfattning är att det ofta kanske går att köra snabbare med framhjulsdrivet pga det går att köra väldigt fort och nära inpå den där gränsen då det släpper, medan bakhjulsdrift blir läskigare tidigare men går att få lite mer ur om man våga och kan så att säga. För den som inte är så rutinerad kommer framhjulsdrift att gå att köra snabbare med. Men den erfarne får ut det lilla extra med bakhjulsdriften. En av de verkligen mäktiga grejer man kan göra är att just styra en bil delvis med gasen i kurvorna och utnyttja kraften, vilket inte går med en framhjulsdriven bil där körtekniken är annorlunda. Det säger sig själv att en av grundstenarna för bra balans och viktfördelning är att kunna ha motorn så nära mitten som möjligt samt växellåda, vilket inte framhjulsdrift tillåter. |
|
| En viktig del inom racingen är även däckslitaget. De bakhjulsdrivna bilarna har ett jämnare slitage mellan fram och bakaxel medan de framhjulsdrivna tappar fart i längre race pga slitna framdäck. | |
| Helt klart en viktig poäng RG. | |
| ingen som nämner något om fwd? trodde de flesta wrc bilarna var det nämligen? | |
|
sad_ant: de flesta WRC-bilar är fyrhjulsdrivna! Nej, det finns inget som är så roligt(i bilväg) än en bakhjulsdriven bil med diffbroms(LSD) och några "överflödiga" hästkrafter! Gärna i kombination med en lite större, tom parkering eller annan asfalterad yta. _____Vraum!_____ |
|
|
Ja de framhjulsdrivna bilarna får vara 30kg lättare än de bakhjulsdrivna i STCC 2007. Kommer inte ihåg om det var samma skillnad förra året. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.