|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena! Här i södra Sverige är det den första riktiga halkan och man kan bara återigen konstatera hur underbart bakhjulsdrift är :) !!! Stackars alla ägare av framkrafsare som måste använda handbromsen, nej tacka vet jag BMW! Dock saknar man ju en diffbroms... Nyss hemkommen från lite sladdande :) | |
| Varför måste man använda handbromsen om man har framhjulsdrift? | |
| Nej, det måste man ju iofs inte... | |
| Jag menar, det går ju alldeles utmärkt att köra brett med en framhjulsdriven bil utan att ta till handbromsen. | |
| Ok, men det är mycket roligare med bakhjulsdrift, lättare att "underhålla" sladden... | |
| Ja, fast det är ju lätt att häva sladden på ett effektivt sätt med framhjulsdrift, bara att stämpla på och låta drivgreppet dra bilen ur svängen, samtidigt som sladden hävs lagom tills kurvan tar slut. Blir både effektivt och snyggt och riktigt kul. | |
| Nja, det ska ju inte vara för lätt. Då blir det ju inget kul :) | |
| Jag tycker det är roligt att köra vägvinnande, utnyttja bilens balans, osv. Men visst väljer jag hellre bakhjulsdrift, fast det beror mer på egenskaperna på torr asfalt än vinteregenskaperna. Att balansera en bil i ett lätt uppställ genom en kurva på en krokig asfaltväg är vansinnigt kul och har gått väldigt bra med de BMW jag haft, lättare än med någon framhjulsdriven jag kört. | |
|
Jag kör supra på sommaren och volvo 760 på vintern, men när det gäller att åka vårdslöst på krokiga vintervägar har jag haft överlägset roligast med peugeot partner och renault kangoo! :) Slutsats: franskt är roligast (samt snabbare i kurvorna). |
|
| bakhjulsdrift helt klart.har en laguna v6 till vinterbil,inget roligt.det går bara rakt fram.riktiga bilar är bakhjulsdrivet.det enda jag kan tänka mig,när det gäller framhjulsdrift är på gräsklipparen,,,de är mycket bra... | |
|
Sluta larva dig Nocken du förstår ju vad samuel menar :-) Mvh Danne |
|
Gemini__ |
Ja precis, känns som att du enbart vill få fram hur gudomlig du är att hanterar en framhjulsdriven vagn =) Mvh: Thomas |
| Bakhjul e fantastiskt=) likaväl som på cykel som bil=) | |
|
Jag larvar mig inte, men jag tycker att det finns väl många inlägg på autopower som gör gällande att framhjulsdrift är genomuselt och att det bara går rakt fram. Tyvärr är npg den hårda verkligheten att en bra framhjulsdriven bil enkelt är snabbare än en mindre bra bakhjulsdriven, såvida inte förarskickligheten är låg. Däremot är nog en riktigt bra bakhjulsdriven bil bättre än en riktigt bra framhjulsdriven, i alla fall på torr asfalt. Att kunna köra framhjulsdrivna bilar brett är ingen stor konst. Kan man det inte så har man lite kvar att lära, men det är inga svåra saker, bara att nöta lite. |
|
|
När det gäller fin väglag så klart föredrar jag min 530 före tjejens Clio men så fört blir det ny snö, modd så är hennes bil bättre men den vill gärna gå bara rakt fram. Friktions 225:or är inte så bra då även med ASC :) BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Visst, bakhjulsdrift är lättare att köra brett med, men när man fått lite koll på framhjulsdriften går det att köra _väldigt_ fort och brett. Vågar påstå att framhjulsdrivna bilar är snabbare än RWD-diton på halt väglag. (Snö/grus) |
|
|
När det gäller körglädje är framhjulsdrift uruselt!! Alltid lika patetiskt när fok rycker i kryckan och hävdar jag har lika roligt och kan också sladda, jojo visst är det bra att underhålla handbromsen men i kurvor ska man inte bromsa, utan gasa sig igenom. Vad som går snabbast igenom kurvorna är orelevant när det gäller nöjesfaktorn/körglädjen utan det är känslan att kunna balansera bilen med gasen som är underbar, det finns ju en anledning varför Porsche, Ferrari mfl är bakhjulsdrivna! Framhjulsdrift passar shopping galna kvinnor som färdas max i 50km/h i stan och vill kunna komma iväg från från trafikljusen utan generande hjulspinn med sina ofta små snåla burkbilar. |
|
|
Ni har missat något. Fyrhjulsdrift! Där kan man snacka om kul på vinterväglag. Min andra bil är brutal på vinterväg, när det är moddigt så gasar man fullt så snön yr kring alla fyra hjulen och bilen far iväg som en raket. För några dagar sen bytte jag bort en V70 med fyrhjulsdrift mot min nuvarande 540 och det var inte för att ha kul på vintern som var anledningen. 540:n står i garage och väntar på bättre väglag medan min Grand cherokee tjänstgör. Automat är bekvämt och helst med V8 muller |
|
|
Tycker det är lite väl mkt sågande av framhjulsdrift här men något annat är väl inte att vänta på ett BMW-forum =). Jag har kört många roliga framhjulsdrivna bilar och på mer vardagliga, sportiga bilar tycker jag att det funkar utmärkt även om det kan krävas lite annan körteknik. På en riktig sportbil är det däremot ett sämre val men det beror nog mer på att maxgränsen för vad som är bra på en framhjulsdriven bil lär ligga någonstans runt 250hk än att det är så himla mkt tråkigare. På motorsvagare bilar tycker jag inte skillnaden är så brutal som folk vill göra gällande med det möjliga undantaget för dåligt väglag då. Men jag skulle nog inte vilja ha en bakhjulsdriven vinterbil om den inte enbart var till för att nöjesköra med alt. en av nyare modell med bra antispinn/sladd. |
|
| Om man bara kan ha roligt bakom ratten i en bakhjulsdriven bil säger det mer om ens egna begränsningar än om framhjulsdrift. | |
|
Ni kanske såg WTCC racet ifrån Brasilien igår. Där diskuterades bakhjulsdrift kontra framhjulsdrift flitigt i o m att BMW tog hem plats 1, 2 och 3 i båda loppen trots omvänd startordning i race nr 2. Främsta orsaken bakom detta? BMW hade ingen straffvikt...(enl. kommentatorerna) De var överlägsna både starten OCH i racet, så nu kommer säkert röster höjas ifrån de andra teamen att straffa de bakjulsdrivna bilarna. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.