|
|
|
|---|---|
|
haloo! Nu äre så att mitt k-jet på en -81ans e21 m10 har freakat ur. När man vrider på tänningen så spruar den in lite bränsle men efter så e det som den ska dö bort. Har mätt bränsletrycket till 5 bar så det är ok. Har också haft isär själva bränslehuvudet och putasat och där vade rent. Förut har den haft liknande problem men det började funka pånytt. Shysst med svar, skall nämligen behöva den imån när det är israce ;P | |
| Min erfarenhet av k-jet är att när man vrider på tändningen sätter pumpen igång nån sek för att bygga upp tryck i systemet! sen ska pumpen gå igång medans du vrider på nyckeln till startläge..annars kan det juh vara reläet som har börja spöka? man kan ta bort reläet och bygla i kontakten så pumpen går hela tiden... | |
| Relät är sönder så det är direktkopplat via en brytare. Kollade igår och då komm det inget bränsle i spridarna när man lyfte på taldriken fast pumpen var igång. | |
| om du har bränsletryck fram till luftvågen och inte efter så tordes juh felet sitta i den...kollat så du har soppa i bilen? ibland kan man missa även dom enklaste sakerna..hehe=) | |
| Mätte bränsletrycket där kallstartspridaren är och den funkar men det kommer inte tillrekligt till vanliga spridarna. Bränsle finns, tankade mera idag. | |
| Har du kontrollerat uppvärmningsregulatorn som sitter på höger bakom höger framlysen? Det går en vacumslang till den samt en elektrisk koppling, kontrollera Resistansen i den samt att den ger 11-12volt. Även vacumslangarna kan vara igensatta och det är betydligt svårare att kontrollera. Jag har problem med min 323E21 med K-jec, går ej att starta då det är kallare än -7grader, dessutom får man alltid nöta i ca 5-10sekunder oavsett temperatur. | |
| Jag har annars fullt fungerande spridare till K-jec liggandes till salu. | |
| Läste lite mer av ditt problem och kan konstatera att blandningsregulatorn, dvs vågen under luftbälgen har en fjäder som ska hålla/styra skivan på precis rätt höjd och är den slag kommer tallriken att hamna för lågt och bilen kvävs då och går dåligt eller kanske inte alls. Det finns en hyggligt tydlig linje som man kan se var skivan ska ligga. Du ska även kontrollera motståndet i skivan genom att föra den långsamt upp i toppläge och släppa tillbaka den till botten 2ggr för att en tredje gång dra upp den mycket snabbt och då ska en omedelbart motstånd kännas. Du tvångsstyr alltså bränslepumpen samtidigt som du gör detta. | |
| Shyst med bra respons :P skall kontrollera detta | |
| FRIFART: vad skall resistansen vara i uppvärmningsregulatorn? Och den sitter väl under insuget bredvid startmotorn eller? | |
|
Kommer ej ihåg vad resistansen ska vara, men i vanlig ordning ska värdet vara stabilt "dvs ej rulla". Kanske typ 34KOhm, något fast 10-tal har jag för mig. Jag kan kolla detta till imorgon. På 323E21 sitter uppvärmningsregulatorn på höger sida i motorrummet nära och bakom höger framhjusinsats. Den är i silver/alu-färgad ca 1dm lång rektangulär platta med ett cirkulärt "torn" i mitten där 2st tunna svarta vacumslangar är förbundna med banjokopplingar, en för bränsle in och en för bränsle ut. Dessutom sitter det en vacumslang av grövre modell samt elektrisk koppling i form av en kontakt. Det borde se likadant ut på 318 med K-jec. Under insuget vid startmotorn sitter tillsatsluftsliden på 323E21 (och förmodligen på 318E21 också), den är också silvermetallic/alufärgad och styr luftflödet så det blir rätt förhållande mellan bränsle luftflöde. En defekt sådan ger upphov till att bilen ofta får vandrande tomgång och förhöjd, typiskt 1200-1500rpm på tomgång som går upp till 2000-2500rpm och sedan ner till 500rpm och så håller det på. Man är tvungen att ge gas för att bilen inte ska dö, vilket ofta händer. Tillsatsluftsliden kan vara luft eller vätskestyrd, på senare modeller vanligast med luftstyrd med en slang in och en ut. För att testa om tillsatsliden stänger och öppnar som den ska, kan du nypa åt en av de 2 vacumslangarna som går ifrån den och kolla om motorn börjar stanna, för då fungerar den som den ska. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.