|
|
|
|---|---|
|
undar om man måste lyfta toppen för att bara byta kammen på en 735-88 tacksam för svar | |
|
Jag skulle absolut rekommendera att ta bort toppen även om det säkert finns dom som lyckats med kambyte ändå! Om jag bortser att ett byte av kam med toppen kvar på motorn är bökigt och trångt (om det över huvud taget går) så finns bla följande skäl att ta bort toppen: - om du byter kam bör man också byta vipparmar och kanske vipparmsaxlar. Speciellt om du byter kammen för att den gått ner sig för då har alldeles säkert också vipparmarna slitits snett. Med en ny kam finns bara alternativet nya vipparmar om man skall göra ett seriöst arbete. Det kan kanske gå att byta vipparmar för dom tre främpre cylindrarna (med toppen i bilen) men absolut inte för dom tre bakre cylindrarna eftersom dessa vipparmsaxlar måste dras ut bakåt och där sitter torpedväggen - har bilen gått 10-15.000 mil eller mer skulle åtminstone jag passa på att slipqa in ventilerna samtidigt - jag skulle också passa på att byta ventiltätningarna som kan ge oljeförbrukning och blårök i avgaserna (speciellt när man släpper gaspedalen från höga varv. Tex när man växlar). Per L |
|
|
tack för svar men du har alltså inte gjort det på en 735? det var det jag frågade om nån hade gjort det eller vet nån som gjort det utan lyfta toppen. jag vet att man ska byta lytare samtidigt iom att dom slits in efter kammen. |
|
|
Nej jag har inte gjort det på en 735! Men gå ut till din bil och titta efter om du själv tror att det går! Du behöver alltså dra ut ca 30 cm långa vippamsaxlar bakåt mot torpedväggen om du vill byta vipparmar. Sedan skall du också få plats med verktyget du skall dra med och sedan skall det finnas plats att dra. Dom brukar sitta rätt hårt så jag gängar i en slaghammare i vipparmsaxelns ände och "slår" ut dom! Har läst att vissa har lyckats lirka ut dom med en polygrip eller dyl men som sagt var dom är ca 30 cm långa! Per L |
|
|
Jag har gjort det och då var jag tvungen att demontera båda kylare och en av motorkudarna för att sänka motorn då får du ut den och sedan in med den nya.Sen vill du veta om det blev bra så är svaret NEJ |
|
|
oki tack igen. men varför blev det inte bra efter du bytt kamaxeln nimo? bytte du inte lyftarna oxå? |
|
Paap Reeder |
... har du bara pressramen kan man lätt dra ut kammen framåt. Har man inte den ... blir det där sunkjobbet med axlar ut och in ... MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... och för att kunna få loss axlarna måste ändo toppbultarna lossas. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.