|
|
|
|---|---|
|
Som sagt , kommer kanske nån gång att ändra till manuell iställetför aut, Finns det nån här som gjort detta ingrepp ? Hur mycket jobb e de igentligen . Vad behövs mer än låda , koppling , svänghjul , pedalställ , kardan + lagret som sitter i veven för lådan ? Något elektroniskt förutom att man kopplar bort styrboxen till automaten ? Byta bil till en manuell kommer INTE att ske . Mvh Mattias | |
Decibel |
Surrade lite med Jürgen Weise (bmw-tokar vet vem han är) om att konvertera min 750 till manuell. Allt finns tydligen och det ska inte vara någon större match att utföra om man har tid, bra verktyg och mekkunskaper. Kan behövas mekas i styrboxarna förutom det du redan nämnt, har även hört att det enbart behövs en pedal till, rör för detta finns redan att hänga på, obekräftad dock har inte kikat efter. --- Bilstereogalningen NO:1 |
Paap Reeder |
... en 88:a går nog men inte fr o m -89 ty man måste få till avgasintyget från BMW. Har jag fel? Annars tar man en Mustangkoppling och "bultar om" på M70- navet. Lägger bild på min blogg på den koppling jag sålde från min "reserv12:a". MVH /// Paap R |
|
Glömde skriva M30 . :) Mvh Mattias. |
|
Paap Reeder |
... med en M30 är det lätt som en plätt. Byggde själv om från man -> aut. Alla delar finns ju. Notera att man även måste ha kardanen - helst hela för balanseringens skull men även bara främre delen räcker. Har man körprogram på automaten måste även boxen bytas. Har men EML på M30:ian - kanske inte finns men om ... - blir det litet knepigare med det elektriska. MVH /// Paap R |
|
Har en liten dröm som kanske förverkligas i framtiden. En E23 745i där jag vill montera Juha-trimmet och bygger om till manuell låda. Hur krångligt är det för er som är mer insatta än jag. Jag tänker då mest på det elektriska. Ursäkta att jag lånar tråden... ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
Paap Reeder |
Såvitt jag förstår är det inte svårare med en 745 en en 735. Betr elektroniken tror jag Juha byggde om sin till manuell och "fick ihop" även elektroniken. Helt rätt som du säger att det går att få till en riktig dräpare - på "laglig" väg -av en 745. Om nu inte 3,2:an räcker får man skala upp till 3,5 eller ta blocket från en 3,8 ... och pyssla till turbon på den ... och vem har kunskap att se sådant? Har tyvärr väldigt svårt med E23:ans look bakifrån. MVH /// Paap R |
|
Där ser man. Om nu denna dröm förverkligas någon gång så kan man m.a.o. ta kontakt med Juha direkt, så att man vet vad man ger sig in på. Jag börjar bli riktigt insnöad på E23 sedan jag skaffade min gamla bruks-728i. Just en 745i är ju perfekt för att trimma "lagligt" och något annat är inget alternativ för min egen del. Men för att få det riktigt skoj enligt min smak så krävs det en manuell låda. Själv gillar jag E23 skarpt sedd bakifrån, den är väldigt lik E24 där som är en av världens vackraste bilar någonsin. Snett bakifrån, framifrån och snett framifrån är andra bra vinklar, det är egentligen bara sedd rakt från sidan som den kan se aningen konstig ut. Men smaken är som baken... ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Varför blir det strul med körprogrammen ? dem kommer ju ändå inte användas . Davve : E23:an har en box (E32 har 2 ) där både motor å låda styrs , alltså två kontakter , men de e NOG bara att ta ur den till automaten . Lycka till . Rapportera gärna hur det går . Mvh Mattias. |
|
|
Vad styr EML ? Mvh Mattias. |
|
Paap Reeder |
Har ingen E23 men det kan inte vara så att en box styr både motor och låda. På min E28/M535 med EH-låda ... ännu ej monterad men blir snart ty nu kör jag den som en "vanlig" 4hp22 ... så finns en motronic-box som styr motorn samt en box för EH-lådan. Båda boxarna är proggade att jobba ihop. Har svårt att tänka mig att motronicen bara fortsätter "utan att känna av lådan". Jag vet att kabelhärvorna är olika och går ihop ... bl a därför har jag ännu inte fått ändan ur vagnen med monteringen ... men till sommaren. Det är inte svårt men måste ändras. Min EH-box heter "Getriebesteuerung 0 260 002 001" och gissar att 745:an måste också ha en dito. EML står för electronische motorleistung och blir fritt översatt: elektronisk gaspedal. MVH /// Paap R |
|
Jag har inte heller nån E23 , jag kan ha fel när det gäller det där med styrboxen , jag hade tidigare funderingar på turbo konvertering , å va då å kikade på ett " komplett " kitt från en E23 745 , den hade en motronic box med 2 uttag , en för motor å en för lådan . Sades det iallafall .Fast den hade 2 uttag , det såg jag .Kan ju vara en box med 2 boxar i , typ . Nåväl, det här med EML , har sett att vissa E32 /E34 har en annan typ av gasreglage en vad jag har , jag har vajer på min , dem andra ser mer elektronisk styrda ut. Har EML nåt med farthållare att göra ? eller kan man ha farthållare utan EML ? Mvh Mattias. |
|
|
magnetventilen som styr laddtrycket funkar inte utan kontakten från lådan =0,2 i laddtryck. men med div omkopplingar samt mod wg funkar det bra. tips 1 försök inte höja tryck utan att byta chip (jwr funkar kanon) tips 2 köp en riktig koppling minst 600n , en ny 735 koppling pallar ca 0,7 och det är runt 1,0 det börjar bli kul........ jag åker hellre Cadillac och Corvette |
|
Paap Reeder |
Matte! Det är nog en särskild "handskkabel" mellan boxarna. MVH /// Paap R |
| recept: 11" mustangkoppling, m5 6växlad låda, m5 bakaxel, diffklump 3.91 nå mer mellanaxel? | |
|
Ok ! , Men hur var det här med EML:n nu igen , som jag skrev igår ? Någon turbo konvertering är inte aktuellt , som ja skrev igår ( hade tidigare funderingar ). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.