AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
846

Knarrande koppling vid Dragläge 330i?

Mo
1
Monte
330xi Touring -06
Hej,

Köpte mig en fin 330i i Januari och är mycket nöjd, då det i mitt tycke är en "lagomt" rolig bil. Har dock uppmärksammat ett irritersamt "knarrande" "durrande" ljud från kopplingen alternativt långt bak i motorummet när jag vilar bilen på dragläget. Det krävs alltså inga varv för att åstadkomma detta. Det är ett ganska dovt ljud som uppkommer och det hörs bättre utanför bilen än i kupen. Tror det uppkommer oftare i fuktigt väder, men är inte riktigt säker.
Tänkte först att lamellerna kanske behövde slitas in, men bilen har gått 12800mil och ingen koppling är bytt så vitt jag vet. Så jag avskrev den tanken.

Läst en hejdundrande massa trådar och det närmsta jag kom en förklaringar var ett kvittrande ljud som berodde på dubbelmassesvänghjulet. Kvitter stämmer dock inte så väl med detta ljud om det inte är en väldigt brunstig nyss i målbrottet kommen DomHerre som satt sig i motorummet =)

Har fortfarande garanti från säljaren så det vore fint att veta om det är något att bry sig om, eller om man bara ska lägga det till listan av spontana ljud som uppkommer här och där?

Tacksam för experthjälp. Och är ni inte experter så för all del spekulera på, någon borde träffa rätt till slut.

Mvh,

Niklas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.