AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.316

Vågar man köpa en långmilad E39?

Sida 1 av 2
he
116
henrik rosen
BMW 532iA -06 E61
JAg har hittat en BMW 528 IA Touring -98 på blocket som jag vart lite sugen på. Den har rullat 19100mil och nyligen bytta stöddämpare och ABS givare. Är det hyffsat riskfritt att köpa en som rullat så långt eller riskerar man att få ha bilen på verkstan mer än hemma i garaget?

Anledningen till att jag känner mig osäker är att jag haft min senaste bil på verkstan mer än hemma senaste året. Livrädd för att köpa en bil jag inte kan någotting om men BMW verkar riktigt sköna och trevliga.

Vill inte lägga ut blocketlänken här men kan skicka via mail om någon vill hjälpa till och komma med komentarer.
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
är bara bilen skött ordentligt servad enligt konstens alla regler å det inte finns något mekaniskt fel på motor eller låda så är inte milen problemet.var uppmärksam på rosten .samt att kylsystemet är kännsligt.
obs kolla in länken begagnatguiden för mer tipps
köpte min för 3 år sedan. jag är tok nöjd med min bil.
bra bränsle ekonomi om man jämför med andra bilar av samma motorklass
min bmw drar för mig ca 0,85 milen i snitt vid normalkörning.

lycka till

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En långmilad bil är alltid ett vågspel att köpa oavett märke.
Men är bilen välskött, väl servad och underhållen med slitdelar utbytta så är det ingeh större fara alls att köpa en långmilad E39 dom rullar långt, och det är många som åker omkring med en vad dom tror är en lågmilad E39 men som kan vara skruvad 15000 mil utan att märka nån skillnad :) till dom får börja byta bakvagnsbussningar efter typ 8000 mätarmil:)

Bilen du syftar på ser inte alls så tokig ut. :) går den perfekt utan vibrationer eller andra konstigheter och att alla elektrisk funktioner och displayer fungerar så är den bilen nog inte alls fel. Inte svårt att leta på den med din beskrivning :)

///MVH Hasso
Länk
he
116
henrik rosen
BMW 532iA -06 E61
Jag är ju inget duktig på att skruva och se fel men gissar att man ganska lätt ser om plasten i kylaren är dålig, lika så expantionskärlet.

Jag får ta mig ner till bilen i fråga och se vad jag kan hitta helt enkelt.

Hur står reservdelspriserna i gämförelse med tex en V70 av samma årsmodell? Finns det någon bra bildemontering om man vill köpa begagnade delar till dom? Volvo har ju JB Bildemontering som har ett jättelager av bättre begagnade delar.

Accipere quam facere praestat injuriam
Jag har bara haft Volvo 850 s70 och s80 ingen V70 men jag uppler det som att de sakerna jag behövt byta varit dyrare till volvo.
Pirat så kanske det inte är så stor skillnad på större grejer.
Saker man köper hos Bollvo resp BMW tycker jag att BMWs priser är klart bättre.

Ang 528 köp, jag köpte min 528 med vetskapen om att det är mycket som behöver bytas. Priset var därefter också. Tycker inte det är något som är direkt jättedyrt eller svårt att byta. Har bytt hjullager, stötdämpare, ABS givare, luftfjädring, bromsskivor, stolar, inredningsdetaljer mm.

Köp dig en verkstadshandbok och verktyg efterhand. Är ganska trevligt att göra saker själv, då vet du att det är rejält gjort också. Med en bra verkstadshandbok och hjälpen man kan få från detta forum så tror jag du klarar dig bra.

Var lite fösiktig med att köpa bildelar på demontering, kolla nypriset innan du ringer skroten. Man kan bli rejält förvånad.

Lycka till med bilköpet

-Phil
he
116
henrik rosen
BMW 532iA -06 E61
Det värsta är jag inte har något garage som funkar att skruva i. Bara en garagelänga utan vägg till bilen brevid.
Volvo jag harft har jag haft på verkstan väldigt mycket och det har kostat en förmögenhet. Det har i och för sig varit mestadels slitdelar som jag bytt och rättat till de sjukdommar som V70 modellen har men jag känner inte för att börja om från början om ni förstår vad jag menar. Samtidigt så vill jag ha en bil som jag trivs och litar på samt att jag vill ha sköna stolar. Volvostolarna får jag ont i ryggen av efter 4-5 mil men å andra sidan så har jag kass rygg sedan många år.

Accipere quam facere praestat injuriam
he
116
henrik rosen
BMW 532iA -06 E61
Nu var volvo såld. Skall ringa han med 528an imorgon och jag skall nog ringa han i Helsingborg också. Lite osäker på den för det står att det är lite småfix att göra på den.
Den i malmö är en -98 som rullat 19100 men verkar ha ganska mycket utrustning medans den i Helsingborg är en -97 som gått 16500, står att det är import 2004 (behöver ju inte vara dålig för det).
Finns en i Göteborg också men ser lite dassig ut tycker jag. Den är en -98, rullat 18600 enligt annonsen. Nya givare kam, vev, bränslepump filter står det. Gissar att det är ABS fivare som är nya.

Får bli en tur längst Sveriges framsida till helgen och provköra. Göteborg, Helsingborg, Malmö och hem till Jönköping igen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Undvik Helsingborgsbilen, miltalet är för lågt för att vara relevant till årsmodell, importår.
Göteborgsbilen ny kam o vev givare inte Abs. ser inte så fräsch ut men glöm att hitta några pärlor i bottenskrapet utan det blir vanliga bruksbuskar och pruta friskt , För prissättningen är ändå för hög annars vore dom sålda redan.

///MVH Hasso
Länk
he
116
henrik rosen
BMW 532iA -06 E61
Tack för all hjälp. Känns lite bättre nu när man fått lite vägledning.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Min 520-97:a har gått 34000 mil, och det enda jag bytt på den är slidelar, som bromsar, några leder och ett hjullager, t.o.m. avgassystemet är original. Höll på att glömma, katalysatorn är bytt också.
he
116
henrik rosen
BMW 532iA -06 E61
Det bådar ju gott.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jag håller med, 19100 mil är knappast en långmilare i mina ögon. Om den har gått lite så innebär det 1500 mil/år, dvs runt 15000 mil. men så stora och bekväma landsvägsbilar rullar ofta mycket mer än så, och då är helt plötsligt 19000 mil ingenting. Däremot måste du vara väldigt försiktig, för precis som Hasso säger så finns det många skruvade vrak och då blir reparationskostnaderna helt plötsligt väldigt stora....

mvh Johan
A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Jag hade en 528 -97 som rullade 26.000 mil innan jag sålde den. Inga fel alls på den annat än slitdelar.
Se bara till att bilen är servad och skött som den ska så är det nog ingen större fara.
Lycka till!
he
116
henrik rosen
BMW 532iA -06 E61
HAr precis pratat med säljaren till bilen i Malmö. Har fått chassienummer och regnummer. Bilen kom till sverige 2002. Innan dess har den varit servad på samma verkstad i tyskland. 2002 - 2006 har den rullat i Karlstad och servad på BMW där förutom en gång då den servades på Mekonomen. Efter det har den rullat i Dalslånged tror jag det hette. Senaste service är gjord vid 18700mil. Alla servicar är med andra ord inte gjorda på märkesvärkstad så jag gissar att det då inte hamnar i BMWs register. Sen var ena backspegeln, tror det var yttre höger trasig. Det var avbländarfunktionen som pajjat och spegeln var helt svart. Begagnad 1000kr enligt säljaren men ny alldelses för dyr. Är det svårt att byta? Inga sommardäck följer med utan åretruntdäck på alufälg.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Tycker den i Malmö verkar fin. Även om du inte kan kolla upp hela historiken via BMW så kan du se om milen är rimliga. Backspegeln vet jag inte om den är svår att byta men en god anledning att pruta.

Är killen som säljer handlare? Han verkar inte ha haft bilen så länge, men det behöver ju inte betyda något. Ta ett registerutdrag på den och kontakta föregående ägare.
he
116
henrik rosen
BMW 532iA -06 E61
Sitter vid frugans dator och den har amerikanskt tangenbord om ni undrar varfor vissa bokstaver inte ar som de skall.

Bilens forsta regdatum var i oktober 2001 och den har haft 7 agare sedan dess. Jag far ju bara fram de tre senaste. Nuvarande agare har haft bilen sedan borjan av januari. De tva tidigare har en haft den i 2 manader och en annan i 1,5 ar. Skall se om jag far fram deras nummer sa jag kan ringa och kolla med dem. Kan ju vara sa att han haft den skriven pa frugan och sin mor eller nagot sadant. Han som jag pratade med var polare med agaren och skulle skota forsaljningen. Han hade nagon butik som salde jetski mm. Lite oroveckande att den haft sa manga agare tycker jag. Fin bil annars.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
kolla bara så det inte var en viss firma från Karlstad inblandad i importen....

mvh Johan
he
116
henrik rosen
BMW 532iA -06 E61
Ar det nagon speciell firma som kan vara bra att veta om?
EN
114
ENS
330e Xdrive Touring -22
Vill du ha en bil med bättre stolar än en V70 blir du nog besviken vad du än köper för bil. Finns få stolar som är bättre än volvos standardstolar.
he
116
henrik rosen
BMW 532iA -06 E61
Det ar val ganska personligt vad som passar ens rygg. Min SAAB 93 Aero hade jag inte problem med och inte haller min Audi 100.
he
116
henrik rosen
BMW 532iA -06 E61
Lite svårt att bestämma mig om det är värt att åka och titta på bilen i Malmö. Det är ju 30 mil enkel resa. Får imorgon ett utdrag på samtliga 7 ägare. Ringde säljaren igen idag och frågade varför den säljs. Han har firma och fått bilen i inbyte så den står i hans företags garage nu. 7 ägare sedan 2001 är ju ändå rätt många. Kan ju vara så att hälften är företag. Det är inte lätt det här med att köpa begagnat när det skruvas med mätare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.