AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
764

Har Boardmonitorn eget VIN?

Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Var inne på en verkstad i dag för att släcka airbaglampan, efterbyte av framdörr. Då bad jag meken att försöka hitta radion också för att få igång mina Info- och Selectknappar. Den syntes öht inte. Kanske beroende på att han använde OBDII-anslutningen i facket till vä om ratten???

När jag kom hem gick jag in i servicemenyn och konstaterade att VIN skilde sig från bilens VIN. Skall det vara så? Eller betyder det att tidigare ägare eftermonterat MKIII navin med TV och radio?

Var sitter den stora serviceanslutningen i motorrummet? (Det var ingen BMW-mek, som ni säkert förstår ;-))

Göran

FWD - Nej tack!
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Din MK III Navi-enhet kommer från en annan bil. Om jag inte minns fel så kan BMW-verksta'n koda om den med rätt VIN om du vill.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Tror oxå att en BMW verkstad kan koda om din enhet..

commander_krill...Du har P.P
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Tack! Jag har läst en massa här på forumet om kodning av navigator i DIS. Hewi lyckades tydligen med sin på Larssons Bil & Motorteknik i Huddinge. Får kontakta dem.

Göran

FWD - Nej tack!
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Jag konstaterade att min Navigator suttit i en 530dAT -01 d.v.s. likadan, som min, men producerad 2001/10 i st. f. 2000/09. Till vilken nytta jag tog reda på det, vet jag inte, men lite intressant.

Göran

FWD - Nej tack!
modano
Det finns ingen stor serviceanslutning i motorrummet. Den ni använde är den enda.

Navenheten är kodad efter den urspungliga bilen och den har även en fysisk lapp på med ett chassinummer.
Innan man köper begagnade prylar bör man ta reda på historiken bakom chassinumret. Mycket är stulet...
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Tack modano. Jag hade fått för mig (och meken oxå) att det finns ett i motorrummet .

Om jag köpt navigatorn själv kunde jag nog kontrollerat, men bytet är gjort av tidigare ägare (tysk) och orsaken vet jag inte. Bilen skall ha motsvarande utrustning enligt utdrag från BMW. Kanske inbrott o stöld?

Göran

FWD - Nej tack!
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

De tidigare modellerna av E38 och E39 hade ett stort runt OBD jack i motorutrymmet istället för det lilla ni använder som sitter i kupén.

/Andy
modano
men nu var det en 01´a
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Precis, tänkte bara förtydliga det att det i de tidigare modellerna satt där istället och därmed förklara varför "meken" trodde att det fanns ett stort i motorutrymmet.

/Andy
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Tack! Då vet jag. Bra info.

Göran

FWD - Nej tack!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.