AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.362

Ger man färgkod till lackeraren och sedan ordnar det sig!?

Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Hej!

Ja, det kan låta skitdumt men, nu har jag M3-speglar och M5-front som skall lackas i cosmossvart metallic. Lämnar man in grejerna och anger färgkoden och sedan ordnar de resten? =) D.v.s., bara man har färgkoden så är det lugnt? Har som ni hör dålig koll...

Förövrigt om någon kunde rekommendera bra lackerare med rimliga priser i Sundsvallsområdet så mottages tips gärna. Vet ju Autolack ute i Njurunda som har bra ryckte, dock ej kollat priser där. Hittar gärna ett guldkorn som är billig men väldigt duktig.

Vad tycker ni är rimligt att betala för 2 speglar och en M5-front? Speglarna är i svart plast (nya) men spoilern är begagnad och i någon mörkblå lack.

Tacksam för svar, det vet ni!
Fred.

//Marc
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
ja så funkar det 1500-2000 inkl färg ca

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Aha, verkar bekvämt! Tack för det. 1500-2000 inkl metallicfärg verkar rimligt! Skall satsa på det då...
Marc_M: Ja det brukar vara "lugnt". Men de flesta lacker finns i ett antal nyanser så det allra bästa är om du lämnar med en "referens del" från bilen så de kan jämföra nyanserna...Diamantsvart tex finns i 6-7 nyanser, skillnaderna syns tydligt när man väl monterar en del i fel nyans.
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Okej, tack Dawwe! Skall tänka på detta. på brickan i motorrummet stod dels "Cosmosschwarz" samt koden 303/9. Är 9 en slags nyans eller är det där hela färgkoden? Kollar man Autopowers färgkodstabell Länk så står det ju enbart "303" som färgkod, så... Hur som helst ordnar det sig väl...Gäller bara att jämföra priser nu!
Marc_M: Ja "9" är siffran som talar om vilken "variant" det är på färgen...Enligt Länk finns cosmossvart i 5 nyanser vad jag förstår...(standard,29,40,90,97). Din är gisningsvis 90...
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Intressant! Tack för det Dawwe. Gäller att klura ut vilken nyans det är då...När jag fyller i uppgifter om bilen på sidan du länkade till får jag upp "55" och "90" under "paint line". Vad innebär detta?
55 resp 90 är olika produktlinjer hos Glasurit, har inget med din färgkod att göra...Du måste göra fönstret något större i länken för att se knappen "start search"...Fyller du i 303 i färgkodsrutan ser du tex att den koden är en röd färg hos Ferrari:-). Efter du fyllt i färgkoden klickar du på "start search", sedan klickar du på tex på "Paint Line 90" (har för mig att det är denna som är vattenbaserad) sedan klickar du på nån av "varianterna" så får du upp färgreceptet....
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Hej!

Att komma ner på 1500-2000:- för lackering av 2 speglar och en spoiler var bara att glömma. Iaf på de få firmor som ligger där jag bor med viss omnejd. Näe, det billigaste jag fick var 3000:- inkl. moms för allting. De andra ställena snackade mer om 3000:- EXKL. moms. Skall kolla runt lite mer, borde finnas några småföretagare med schyssta priser men med bra resultat.

//Marc
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Bra fråga det här, kan man inte handla orginallack från bmw eller något?... Jag menar om nu en lackerare får fram en nyans, kanske om några år när något annat lackas så kanske denna får fram lite variation?....

Lättast hade varit att handla grejerna av BMW så man får samma, går det? Kanske för dyrt?

// MVH Jocke
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Ja, jag skulle vilja höra från en lackerare här på forumet hur det egentligen fungerar. Du får en färgkod och ett bilfabrikat. Vad gör du sen liksom!? Ställer dig och blandar eller åker du till BMW och handlar? Jag är så sjukt okunnig ang. detta men, grymt nyfiken! =)
Mixim: BMW (fabrikslackering!) köper sina lacker av nån större tillverkare garanterat (Glasurit,Spies-Hecker osv). "Min" lackerare blandar till färgerna själv men det händer även att han köper färdigblandat från sin leverantör (Sikkens). Det är ju just att få fram rätt nyans som är en del av yrkesskickligheten, som bekant så bleks alla lacker mer eller mindre...
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Hum, hur stor prisskillnad per liter kan det bli färdigblandad gentemot hos lackerar.. 30% mer?

Hur många liter kan det kärvas för en komplett utvändig lack tro?

// MVH Jocke
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Hej igen!

Nu är så spoilern och speglarna inlämnade för lackering. Jag tog med bilen ut och vi kollade vilken nyans min bil hade. Vad den hette tog jag aldrig reda på men det fanns 5 olika nyanser att välja mellan då det gällde cosmossvart (303). Prislappen hamnade på 2250:- inkl. moms.

//Marc
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Folk har verkligen en tendens till att ALLTID uppskatta priser för lackjobb ALLDELES för lågt. Bara ställtiden hos en lackerare brukar uppgå till 1.500 ...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.