AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.501

Barnsjukdomar 528i -96 (E39)?

fr
11
freki
528iA -96
Är det någon som vet ngt om några barnsjukdomar på den första årgången av 528:orna E39?
Är det något som är så allvarligt att man borde akta sig för den första årgången?
Ska man satsa på en -97 istället?

/Freki, sugen på 528i -96
Ma
201
Matskoolio
328iCab -96
535iA-97
318iS-90
Kolla in min i galleriet och lägg ett bud om du är intresserad! Den är belagd med en av barnsjukdomarna,nämligen att radion tappar faderinställningen varje gång du stänger av tändningen.
Annars OK! (förutom att PDC:n lagt av men det ska givetvis fixas)

OO=00=OO
Ägt:525E12-535iE28-520iSE28
525iE34.
Vill ha:540iE39
523i_96
Jag har en E39- 523i årsmodell 96.

523:an och 528:an har samma barnsjukdomar. Det är två gansaka så irriterande sådana. Den första har med stereon att göra. På vissa är volymen på max varje gång du sätter på stereon. Så om du stänger av bilen när stereon är på, kommer du att få skynda dig fort som fan och sänka volymen nästa gång du startar bilen.
Ett annat problem med ljudanläggningen har med balansen mellan höger/vänster och fram/bak att göra.
Om du ställer ljudet symetriskt d.v.s. lika mycket ljud bak och fram respektive höger och vänster kommer denna inställning ändras nästa gång du slår av tändningen. Du får alltså antingen stå ut med en osymetrisk ljudbild eller också får du ställa in stereon varje gång du ska sätta på den. Man kan över slippa lite av problemet genom att ställa höger/vänster resp. fram/bak- justering ett snäpp före symetri, då håller inställningen och man får en hyfsad ljudbild.

Det andra problemet är rost. BMW E39 årsmodell 96 har onekligen problem med detta på vissa ställen. Bagageluckan rostar i kanterna och på min 523:a har BMW bytt ut denna på rostskyddsgarantin. Jag hade tur som gjorde det i tid för den gäller i 6 år och nu hade det varit kört och få en ny. Det andra stället som angrips av rost är bakskärmen. Galven släpper på ett ställe som sitter precis över bakkjolen på höger och vänster sida. Dessa angrepp går inte att få ut på garantin. Låter kanske konstigt med tanke på att garantin kunde utnyttjas på bagageluckan. det finns tydligen någon punkt i garantin som inte tillåter någon åtgärd på bakskärmarna. Verkmästarn sade att han haft flera fall där E39 haft rostangrepp. Och han sa även att det är just 96:orna som är drabbade. När garantin skall utnyttjas visar det sig att endast bagageluckan buts ut. Bakskärmarna får man isådana fall pröjsa sjäv. Och det kostar ungefär 7000 spänn att fixa dem på en lackeringverkstad.

men man måste också komma ihåg en sak. Rost sitter I MATERIALET. Det hjälper INTE att lacka på eller om bakskärmen; skiten kommer att komma tillbaka.

Så om du vill slippa bli döv när du startar bilen och slippa höra från grannen som kör volvo att BMW är skit som rostar, köp en 97:a eller nyare.

Jag är besviken på BMW som inte tar bakskärmarna på garantin!!! Förbannat dåligt tycker jag. En BMW av årsmodell 96 skall inte rosta om man sköter den!!!

det är skillnad om man bara kör bilen i automattvätt en gång om året, då får man skylla sig själv. Man jag har alltid handtvättat bilen varannan vecka och polerat och vaxat den minst två gånger per år. Då ska inte rosten sätta sig!!! Lackytan har alltså alltid varit ren, vilket tyder på att det är galven som släpper.

Mitt råd:köp inte en 96:a!!!
fr
11
freki
528iA -96
Tack "523i_96"!

Vad säger man...hoppla! Tur man frågade innan man slog till. Jag tänkte väl att det skulle finnas lite barnsjukdomar, tyvärr. Det är väl nästan ofrånkomligt på något så komplext som en bil av 528:ans kaliber.

Jag hoppas du kommer till rätta med din 523:a, det är sannerligen som du säger, "en gång rost, alltid rost", tyvärr. Trist! :-(

Tack för ett väldigt informativt svar! :-)

/Mvh Freki

Zyx
Jag har inte något problem med nånting varken stereon eller rost på min 528i -96, trots att min kärra har rullat 18100mil.
Jag har en superfin bil med väldigt mycket utrustning som tex. Svart met, Shadowline, Skinn, CD-vxl, El-stolar, El-ratt m. värme, El-rollo, Telefon, 18"/16" osv.
Intresserad?

- Scott me up Beemer!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det har endast byts 2 trasiga glödlampor på min bil sedan den var ny.
Sedan vanlig service och torkarblad.

MVH
Hasso
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Ett annat vanligt problem är hjullager bak. De har felkonstruerade tätningsringar som rostar. Detta medför att flisor, smuts och fukt kommer in i lagren med ett missljud som resultat. Detta är modifierat från -98 års modell och när man åker på att byta dessa lager så sätts dessa nya ringar på.
Det jag fick höra på verkstaden min när jag skulle handla -96 eller -97 års modell var.
"Jag skulle köpa den nyare, för att de har haft lite kvalitétsproblem på de tidiga modellerna." Trots att den hade 4000 mil mer på mätaren.
Jag frågade naturligtvis vad det var - men fick inget konkret svar.

Ett annat problem är Xenon på det tidigare modellerna. Tror det var fram till -00. De kunde lägga av och då var man tvungen att köpa en repsats för ca 5000:-. Detta har jag läst i TV. Jag är osäker om årtalet.

Annars är dessa bilar helt underbara att köra och åka i.

Lycka till med ditt bilköp!!

Mvh

/NP
lo
65
loah
BMW 528I Xdrive -16
BMW Z4 2.3 -10
När det gäller rost på bakluckan så kan det inträffa på -97 års modell.Har själv en sådant ex. skall klaga innan garatin går ut.

LOAH
Er
7
Erth
540iA -96
K1200LT -99
Läste i en tidigare diskussion att det skulle vara problem med de bakersta topplocksbultarna på -96 och -97. De skulle helt enkelt vara för hårt dragna och således kunna gå av. Att sedan byta ut dem kunde ibland misslyckas och då är det enda som återstår att byta motorn.
Gemini__
Hej, hej!

Tycker att E39:an är otroligt vacker efter viss modifiering. Kan passa på att höra med er som äger en sådan skönhet. Hur är 528:an som "körmaskin", är motorn rentav en aning slö för den stora bilen, eller passar den alldeles utmärkt?

Nu är jag lite inne på fel forum. Men jag undrar ung. vad en rel. fullutrustad (d.v.s. skinn, lucka, sportstolar m.m.) 528i ligger i för prisklass. Har kikat runt en del. Svårt att bilda mig en rimlig prisbild, tycker det varierar otroligt mycket från bil till bil. Tänkte mest på årsmodell -96 ev. -97. Ännu en liten fråga. Vad kan dessa bilar ligga i för pris om drygt ett halvår? Tacksam för svar!

Mvh:
Thomas
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Tycker 528i motorn är lite för slö i denna bil. Vill man ha prestanda bör man köpa 540i. Mindre motor bör man inte köpa om man vill ha lite prestanda. Priset bör väl ligga mellan 110-150:- 12000-15000 mil.Svårt att värdera en bil då skicket och riktiga miltal kan variera kraftigt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
528.an duger gått för våra vägar en trevlig och pigg motor med hyfsat vrid. outstanding prestanda/bränlsleförbrukning.540 blir bra mycket dyrare i drift.Och visst går den hyfsat de ska erkännas. Men hur ofta ytnyttjar man det??
Men den har hög kulfaktor.
Prismässigt allt mellan tummen och pekfingret beroende på miltal och skick.

MVH
Hasso
Gemini__
Ok, tackar för era svar. 540:n blir alldeles för dyr, tyvärr.

Om man väljer samma motor(2,8l) fast i en annan kaross som E36:an så blir det väl lite bättre fart på det hela. Men jag tycker att E36:orna är så himla vanliga. Inte så skoj. Är väl egentligen bara M3:an som är lite utöver det vanliga.

Vi får se vad det blir...

Ha´re gött!!

//Tompa
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En E36 328 är rejält snabb pga den lägre vikten
540 prestanda i stort sett.MEn komfortmässigt inte jämnförbar med E39.Prova själv och bilda dig en egen uppfattning,vi uppfattar ju bilar på olika vis pga olika erfarenheter.

MVH
Hasso
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.