AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.030

SBP besök utan ett påpekande, renovering framvagn?

GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Bilen har gått 17500mil, hade tänkt att få lite idéer vid bes.om renovering av framvagnen, vad var viktigast?
Tyvärr kunde man inte hitta några alarmerande fel, måste därför ta hjälp av Forumet för att komma någorlunda rätt.
Orsak: BMW ger 20% rabatt nästa vecka åt BMWclubmedlemmar och till en iX är utbudet 0 av kopior. Så skall man handla original gäller det att passa på.
Har fått för mig att en bra början är h+v bärarm, kompl. med casterstagen för dito?
Någon som har andra synpunkter??
Tacksam för förslag.
Hade inte tänkt att göra jobbet själv, utan överlåta åt någon yrkesman.
mvh/Gunnar

cr
Jag körde 36000 mil med min 525 tds E34 och innan jag sålde den och det ända jag bytt var stötdämpare och krängningshämmarstagen fram inget mer i varken fram- eller bak-vagn. På den bilen fick jag alldrig någon annmärkning av SBP under tiden jag hade den (2000-2006).

MVH Calle
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Det låter ju fantastiskt, gratulerar!
Mitt problem är, att ibland, inte jämt, känns det som om framhjulen håller på att lossna, när jag bromsar.
Ratten skakar nästan loss, allt tyder på skeva bromsskivor, men då borde väl det jämt vara så vid inbromsning. Känns mindre om man bromsar försiktigt.
Dessutom är skivorna bytta i somras!
mvh/Gunnar

mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
låter som kärvande broms ok
Paap Reeder
... är inte wobblande framhjul vid inbromsning tecken på slitna casterstagsbussningar .. om allt annat är balanserat och ok?

MVH /// Paap R .... Gunnar vi syns i Solna.

tippar också på casterstagen
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Skulle jag kunna nöja mig med casterstagsbussningarna?
Hur känns det om bärarmarna (bumerangerna) är slitna?
Gunnar

loftahammar
Har det felet på min 530-e34 oxå, vid inbromsning men inte alla gånger, har kollat lite men har inte hittat något, så är väldigt nyfiken på vad det kan vara för fel på GUP:s bmw...

cr
Räknar man in bromsarna bytte jag skivor fram också, och belägg runtom ett par gånger.

Skulle nog tro att det är kärvande ok fram, plocka ner oken och gör rent glidpinnar och glidytor till beläggen och kontrollera att kolvarna rör sig som dom ska.

Mvh Calle
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Har av en mer kunnig blivit informerad om att på iX finns inga casterstag!!
Gunnar

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.