|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ett bra batteri är ett välskött batteri . Alltså kolla så att generatorn laddar som den ska och att polerna är rena och insmorda med Polfett osv . Sen är det aldrig bra om ett batteri står oladdat i - grader då dör det ganska fort . Det finns en uppsjö av batterier på marknaden som är mer eller mindre tåliga Biltema tycker jag är bland dom sämsta men funkar om man underhåller dom och att generatorn funkar som den ska . Optima är ett dyrt alternativ men väldigt hög kvalite osv . M som i Motor |
|
|
Hur mycket billigare är Biltemas batteri än originalbatteriet? När jag bytte batteriet till min 328 E36 (vintern 2003) så var listpriset på originalbatteriet lägre än motsvarande Mekonomens Exide batteri. Dessutom hade jag som BMWCS medlem 10% på BMW priset så originalbatteriet blev ytterligare någon hundralapp billigare. |
|
|
Hasso, jag förstår poängen. Bodde jag i Norrland där -25 och lägre temperaturer inte är ovanligt skulle jag nog satsa på bättre grejer. Kristoffer, ungefär halva pengen. |
|
|
Jag anser att olika forum, tester, erfareheter och även hörsägen m.m. är ett utmärkt sätt att samla information på, men i slutändan bör det egna omdömet och framförallt källkritiken finnas med i beslutsfattandet. Tyvärr ligger oftast folks värderingar, som är högst subjektiva i grunden för deras uttalanden. Vad gäller batterier kan jag numera med ganska stor säkerhet påstå att underhåll, ett högt startström och adekvat reservkapacitet är det primära inför köpet av batteri. På flera av de stora tillverkarnas hemsida står det "för optimal funktion"; ladda batteriet i 12 timmar innan användning. Kör man korta sträckor/många kallstarter skall man underhållsladda batteriet oftare. Inför vintertid se till att ha ett fullladdat batteri. Håll rätt vätskenivå (gäller inte underhållsfria). Tar man hänsyn till ovanstående punkter kan man med gott samvete köpa ett Biltemabatteri för 698:- istället för ett "kvalitetsbatteri" för 1495:-. Mvh Daniel |
|
|
Jag har en fråga om jag får gå lite off-topic... Hur laddas ett batteri "optimalt"? Är det beroende på hur länge bilen är igång (alltså även tomgång), eller är det hur lång tid den är i rullning under en färd? D.v.s, vilken typ av färd laddar batteriet bäst? Vi säger att vi skall ta oss ifrån plats "A till B" på bästa sätt, vilket är mest skonsamt för att batteriet skall laddas bäst?! Att t.ex. köra lugnt och fint (alltså köra "långsamt"/att hålla bilen rullande så länge det bara går) med med höga växlar eller att använda längre växlar så att bensinförbrukningen och varvtalet ökar lite (men det känns som att bensinförbrukningen har ingen som helst koppling till att batteriet skulle nödvändigtvis laddas bättre?! Jag vet att detta är säkert värsta nybörjarfrågan, men det skulle vara kul att få något konkret svar :) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bilens generator är inte den optimala laddaren, ett batteri i normaldrift laddas ungefär till 80-85% av fulla kapaciten. Det är baldn annat däför man ska underhållsladda batteriet några ggr per år för att behålla den fulla kapaciteten. Generatorn ger bara lite mera ut än vad den belastas med och det som blir över går till batteriet och regeleras med en regulator som känner av vilken spänningsnivå batteriet har. Räkna med att en start tar ca 20 minuters körning för att återladda till samma kapacitet som innan starten. Det är enbart tiden av laddning som återladdar batteriet hur du kör din bil är av mindre betydelse, dvs har du ett batteri som är halvladdat och ska laddas med extern laddare så tar det mellan 12-24 timmar att ladda det fullt och du för räkna med att det tar lika lång tid med bilens generator. Trots att det står 140amp på generatorn så kan den inte kräma in det till batteriet då kokar det bort på nolltid utan det är vad den kan ge ut till belastande förbrukare och batteriet är ingen last. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.