AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.302

Var hitta billigt och bra batteri?

Sida 1 av 2
Som rubriken lyder; var kan man hitta ett prisvärt batteri till en e46.
BMW orginal kostar ju 1300 :- Har kollat på laitis och dom tar ungefär samma.

Någon därute som har nått bra förslag...

MVH Rickard
ja dom kostar ungefär så mkt

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Billigt; Biltema.
Bra; Valfritt annat batteri.
Billigt och bra är motsatsen till varandra...

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
,,ska du ha ett bra batteri så kostar det från 1100kr och uppåt, var du än köper det. Kompis som driver en verkstad säger att priserna gått upp så väldigt då metallpriserna dragit i höjden. Så priserna har gått upp flera hundra kr. Så visst kan du spara 100-200kr, men inte så mycket mer än så tror iaf inte jag.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Biltema har funkat lika bra som BMW original för mig.

Jag brukar inte förespråka Biltema generellt men blev positivt överraskad av bilbatterierna. Du får 2års garanti.
Har funderat på biltemas batteri men jag kör väldigt mycket kortkörningar, så jag tror att jag behöver ett bra batteri.
Vad kostar ett biltema batt?

Verkar som om BMW-bilar är ganska krävande, blev utan ström senast idag när jag hade kört bilen i ca 10 min bara. Hade då stått i en vecka med ca -25 grader.

Som tur var så var det hos den lokala BMW handlaren :)

MVH Rickard
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
När jag byggde om min 3.0S (förgasare) till insprutning så fick jag jätteproblem att få igång den så fort det blev neråt -15 grader.

Ett kvalitetsbatteri med hög köldstarteffekt CCA (se tex Länk och NGK tändstift löste problemet.

Jag skulle rekommendera att studera batteriernas tekniska specifikationer och välja ett batteri med bra CCA-värde om man har behov att starta bilen i kyla!

Per L
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Jag kör på ett biltema, och det har inte varit några problem!

/ Leon
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk Länk

Mvh
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Det finns billiga batterier på Harald Nyborg också, har funkat kanon för mig i min E30 cab - endast kortkörningar således.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Biltema batterier funkar på äldre bilar men inte på en modern elektronikstinn BMW som kräver lite mera.
Man får alltid vad man betalar för när man köper batteri, skillnaden märks när det börja närma sig -15.

///MVH Hasso
Länk
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Yes, ett batteri som har hög CCA och många amperetimmar är inte fel, då gärna av någon känt tillverkare, t.ex. varta eller tudor.

Visst kanske biltemas funkar men jag skulle aldrig lita till att dem fungerar när jag ska vispa igång motorn kl 06.30 med -20 grader ute.

Har själv ett tudor tech tronic batteri som är rekommenderat till bilar som har många elförburkare och mycket elkomponenter som vill ha ström.

Summa sumarium, köp ett orginal eller ett minst lika bra från en känt tillverkare. Kika på CCA, Ah och fysiska måtten så d passar.
Visa användare
164
flayen
OPEL Omega MV6 -94
Kolla Här
Länk

FLAYEN
Jag köpte för ca 7 månader sedan ett Biltema 80 Ah batteri som har ett startkapacitet på hela 820 A. Informationen om startkapacitet på batteriet fick jag efter flera skriftliga brev till deras kundtjänst där jag påtalade att jag som kund hade rätt till den informationen (det framgår inte i deras listor). Det hela slutade med att de skickade mig ett produktblad där det framgår att tillverkaren är Exide. Om det är ett bra märke eller ej har jag tyvärr ingen kännedom om, dock har batteriet fungerat klanderfritt.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Exide? Är det inte dem batterierna som mekonomen säljer? Till högre priser förstås? Tror inte Exide är dåliga batterier.
Vet faktiskt inte om Exide är bra eller ej. Deras hemsida ger dock ett seriöst intryck.
Vad jag förstått är starkapacitet och även reservkapacitet på batterier av största vikt för moderna bilar som körs under "extrema förhållanden". Jag har jämfört specifikationerna från Biltemas 80n Ah batteri med flertalet andra och skillnaderna var marginella om än till Biltemas fördel. Optima hade dock batterier som var betydligt "kraftfullare", men likaså priset.
Gäller inte samma för batterier som för motorolja. Dvs. Uppfyller de kraven, så ÄR de lika bra! Läste i någon annan tråd att biltemabatterierna hade bättre kallstartsström än bmw original batteri (åtminståne på något specifikt batteri) så om samma gäller för batteri som olja, så bör det inte vara några som helst problem att köpa batt. På biltema. De lämnar väl längre garanti än bmw själva på batterier också...?
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Kör själv med ett Volvobatteri i min Z3:a, hyfsta billigt 695:- och bra kräm i det när det är kallt ute....
Har faktiskt alltid haft Volvobatterir i mina bilar, funkar tills den dagen det är trött då tvärdör dom oftast, men efter 4-5år så kan man väl inte räkna med mer egentligen

//Daniel
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nu tillverkar ju Volvo inte batterier utan det är förmodligen ett Tudor /exide dvs lika som BMW använder som originalbatteri tex.
Enligt statens provningsinstitut och www.testfakta.se-
Så är lågprisbatterier typ Fiamm, Biltema, OkQ8,(global) lågpris Global rena skräpet när det är -20grader, kapaciteten är inte ens hälften av vad ett kvalitetsmärke typ Varta D21, Deka, Nordströms, Afa Tudor techstarts kan leverera.

///MVH Hasso
Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Hasso, jag vet inte vad du menar med modern bil med mycket elektronik men jag monterade ett Biltema batteri i min 523e39 -00.

Jag kör ganska blandat, minns inte lägsta temperatur jag startat bilen i men skulle gissa att det måste varit 18-20 minus ett par gånger. Inga som helst problem.

Original batteriet sa upp sig när bilen var fyra år. Nu tre år senare tuffar den på med sitt Biltema batteri.

Kör man mycket korta körningar är det nog bra om man underhållsladdar lite då och då oavsett fabrikat.

Jag kan mycket väl tänka mig att Biltemas batterier inte håller lika hög kvalitet och kapacitet men för mig har de iallafall varit tillräckligt bra dvs bilen har alltid startat.

Jag skulle rekommendera att iallafall testa du har som sagt hur som helst 2års garanti.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Björn B Det minsta man kan begära är ju att bilen ska starta vid -20 och den gör den ju i de fletsa fall ovasett vilket batteri som sitter i om det är fulladdat.
Och väl underhållet. Men se det så här, har man valt ett kvalitetsbatteri och undehåller det väl så ka du köra dubbelt så länge på startmotorn vid -20C än ett lågprismärke enligt de tester som gjorts. Det kan har man ju igen, nånstans, kan ju vara skillnaden på att frysa ihjäl om man är i obyggden om man vill ta det mest extrema exemplet. vad finns det kvar vid lägre temp än -25 i ett lågprisbatteri.
Sedan skljer det ju på hur batteriet placerats, ien BMW sedan sitter det i ett kallutrymme om bilen står ute hela tiden, sitter batteriet under huven så värms det upp och laddningen och kapaciteten underlättas betydligt, i skuffen är det fortfarande - 20 vilket medför 50% av kapaciteten, även om batteriet värmer sig själv till en del vid i o urladdning så får det dålig chans att återhämta sig. Det är liksom det man behöver tänka på också när man väljer batteri.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.