AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.492

330 E46 -03 rycker på låga växlar

(Jag har sökt lite i forumet, men hittade ingen klockren träff.)
Min 330Ci E46 -03 har plötsligt börjat rycka på låga växlar. Motorlampan lyser gul och jag inbillar mig att jag känner någon form av bränd lukt. Motorns ljud upplever jag dock som ganska normalt i förhållande till ryckandet. Instruktionsboken säger "försämrade avgasvärden" och "kontakta verkstad". Har snackat med BMW Group Solna och de vill förstås att jag lämnar in bilen men problemet är att de inte har någon tid förrän om två veckor :-( De gissade på att det kunde vara någon tändspole som inte fungerar ordentligt.

Frågor:
1. Kan jag fortsätta köra med bilen till dess att jag har tid hos verkstan om två veckor? Om det inte blir värre än vad det är nu så lär det fungera. Dock vore det inte så kul om motorn riskerar att slockna mitt på Centralbron.
2. Kan jag kolla något själv och i sådant fall kanske t.o.m. åtgärda problemet om det är någorlunda enkelt?

Tacksam för lite synpunkter!!!
varför frågar du inte de om du kan använda bilen? jag skulle rekomendera dig att inte köra tills dess, det verkar som att den går på nödprogrammet just nu. typ lmm, givare,lambdasonden och annat kan vara orsaken.

///Bimmarkomanen
Visa användare
76
Edberg
Bmw 320 Touring iam 2002
Är väl inte att rekomendera att köra för mycket med bilen om motorlampan lyser...
På min lyser den för tillfället å en duktig kille som pilla mycket me Bmw håller på att hjälpa mej...

Det enda du kan göra är att koppla upp din bil på en dator som visar felkoderna...
Mvh Edberg

Tack för svaren. Jag frågade serviceteknikern på BMW Solna om jag kunde köra runt med bilen under dessa två veckor men han sade bara att "det kan jag inte svara på eftersom jag inte vet vad felet är" och han ville inte spekulera vad det kunde vara.

Min förhoppning var mest att någon kunnig person här i forumet känner igen symptomen och tror sig veta vad som kan vara fel. Vad är det värsta som skulle kunna ha hänt utifrån beskrivningarna? Riskerar jag i sådant fall att bilen tar skada om jag kör runt med den lite lugnt under de kommande två veckorna (till och från jobbet)?

När jag körde hem från jobbet igår kväll så lyste motorlampan gul direkt då jag startade bilen och förblev lysande under hela hemfärden. Denna gång noterade jag ingen speciell lukt, däremot vibrerar bilen hela tiden under i stort sett hela färden. Jag märkte också att ljudet var något mörkare och dovare, typ mullrande. Det kändes som att bilen gick rätt ok ändå, det gick ganska snabbt att komma upp i fart, men jag gasade iofs väldigt försiktigt. Precis innan jag skulle parkera (efter ca 15-20 min) så noterade jag att vibrationerna slutade. När jag ställde mig bakom bilen så noterade jag att den låter lite som en ångbåt ungefär, dvs ett pulserande ljud, ganska dovt, inte speciellt högt ljud. När jag kollade på avgasröken så tyckte jag den såg normal ut, dvs typ nästan genomskinlig, möjligen något grå/vit.
Kan tillägga att bilden endast har gått ca 3500 mil och att det är drygt 900 mil kvar till "inspection". Fan vad trist det här är... :-(
No
91
North.D
330D Touring -06

Låt bilen stå!! den mår ju dåligt
Jag kan tillägga att jag ringde BMW Group Solna idag igen och fick prata med en annan person där. Utifrån de felbeskrivningarna jag gav (i princip det jag skrivit ovan) så sade han att det med största sannolikhet är en tändspole som inte fungerar som den ska vilket medför att bilen bara kan använda fem av de sex cylindrarna. Enligt honom arbetar cylindrarna oberoende, så det ska inte vara någon fara att köra runt med bilen så här. Det pulserande ljudet kommer av att bilen hela tiden försöka tända den 6:e cylindern men misslyckas.

Så om jag kunde stå ut med att bilen vibrerar, rycker lite vid accelerartion och inte accelererar lika snabbt så ska det inte vara några problem att köra runt med bilen till dess att de har tid att kolla på den (om ca en vecka). Han lät tvärsäker på att skadan inte kan bli värre trots att jag kör runt med den.
jag rekomenderar dig inte att köra bilen pga om det nu skulle vara så att en av tändspolarna inte fungerar korrekt eller misständer så drar spridaren på bränsle som vanligt.. Detta betyder att oförbränt bränsle går ut i avgaserna. Då det oförbrända bränslet når katten antänds de och skadar katten mer eller mindre....så förr eller senare pajar katten och de är inte billiga på din bil.... :)

Så mitt råd låt den vila tills rep.. .annars kan de bli dyrt...

2s
255
2sexy4u
640iA -11
har en 318 e46 ...den ryckte också på låga varv och det gick inte att gassa fullt,, kändes som den inte gick på alla hästar.

Har nu lämnat in den på verkstaden det vissa sig att det var lambdasonden och några slangar som hade spruckit.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.