|
|
|
|---|---|
|
Jag har haft bilen på service och när allt e klart och jag skall hämta bilen så lyser laddningslaman konstant. Bilen laddar och mecken hittar inget fel.. Det finns visst två kablar som sitter på ett av tändstiften och han glömde dom och starta bilen, vet inte om det har med det att göra.. Är det nån som har haft liknande problem?? /Robban | |
|
kolla att både plus o minus polen sitter välfastskruvat på batteriet bak i bilen. hade samma prolblem. plus polen hade skakat loss och resulterade i att laddlampan lyste/blinkade... |
|
|
Nej batteripolerna var inget fel på och fast satt dom.. Testa och ha av minus i ett par timmar men det hjälpte inte... Vete f*n va det är... Irriterande när man är på BMW o dom inte kan fixa felet.. |
|
|
Har du fått veta vad problemet var? Jag har nämligen fått samma problem med min 530D-00 Vore kul att veta om man kan fixa till det själv eller om man är tvungen att lämna in den. |
|
|
Det lutar åt laddregulatorn inne i generatorn. Vissa fel tänder lampan utan att laddningen lägger av helt, och även vice versa, ingen laddning trots att lampan är släckt. Du får utveckla det här med vilka bortglömda kablar det rörde sig om, men helt klart så bör ju den aktuella serviceverkstaden åtgärda problemet om det uppkom vid deras skruvande i motorn. FP |
|
|
Man skulle i princip kunna tänka sig en liten dator i laddningsregulatorn som tänder lampan för ett flertal olika fel. På "konventionella" system tänds den bara då laddning uteblir. Dessutom brukar laddningen vara beroende av att lampan är hel, eftersom den ger generatorn första lilla strömen att komma igång. Jag skulle rekomendera att ni mäter batterispänningen medan ni kör. Om den är 13.7-13.9 V laddar generatorn precis som den ska. Om däremot spänningen är betydligt högre, närmare 15 V. Då överladdar generatorn och då skulle jag avråda från att använda bilen innan felet är lagat. Risken är annars att generatorn bränner. Det är väsentligt mycket dyrare att byta hela generatorn jämfört med att ersätta en trasig regulator. |
|
|
Bosch har en laddningsregulator som "gör" betydligt mera än tidigare modeller, infördes i bl.a E39 från -99 eller -00. Den rampar upp spänningen och därmed laddströmmen sakta en stund efter start för att inte generatorn skall belasta motorn just i startmomentet. Den har även en del andra utökade funktioner, kompensation av laddningen beroende på temperaturen (som iofs funnits tidigare också), förbättrad reglering och skydd mot överlast och överspänning om nåt annat i elsystemet går snett. Även styrningen av laddningslampan är annorlunda mot standard plus ett par andra funktioner som jag inte minns just nu. Laddningslampan i de flesta bilar är sedan länge parallellkopplad med ett motstånd just för att laddningen skall starta även om lampan går sönder. Vissa generatorer bygger upp laddström även utan lampan (remanens i rotorn) medan andra inte klarar det. FP |
|
|
Problemet var uppe bakom hastighetsmätarn någonstans, fick aldrig reda på specifikt va det var. Det blev nog ganska dyrt för dom på BMW, Dom höll på i 2 dar. Men jag blev glad när bilen var klar för nu var alla pixlar på plats o färddatorn på engelska.. Kollade kvittot men det står inget om vad felet var tyvärr... /Robban |
|
| Jag hittade felet på min 530d.det var säkring Nr 15 som hade gått sönder.Den går till diagnos uttaget. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.