AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.029

Komplös 525i -93

Hej!

Min bmw dog medans jag var ute och körde här om veckan.

Det har visat sig att det är 0-komp i alla cylindrar.
Kamkedjan och kamaxlarna är hela.
Det är även lite ren olja i cylindrarna och vatten i åtminstone en cylinder.
En tanke som slagit mig är att någon av kammarna kanske har hamnat i fel läge pga att kamkedjan har kuggat.

Har någon nån annan ide på vad det kan vara för fel?

MVH// Chrille
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Har kamkedjan kuggat så är det förmodligen mos av dina ventiler. Det behövs inte mycket förrän de slår i kolvtopparna.
Om du verkligen konstaterat motorolja och/eller kylvätska inne i cylindrarna så låter det som ett "större jobb", snällt sagt.. Detta sker inte oannonserat, hur lät det i motorn innan stopp, hur kördes bilen osv? Det finns möjligheter att ventillyftarna (deras oljetryck) sjunker ihop vid start ibland, då försvinner kompen men knappast under körning.

FP
hmm okej...
var på bmw och frågade vad dom trodde! Dom sa att den kunde ha surat ordentligt så jag provade och fixa det men det blev ingen skillnad...
Jag startade bilen på parkeringen och han bara backa ut och köra en liten bil och då dog bara bilen utan något liv...
Har kollat lite mer och kammkedjan och allt är okej... den kan tydligen inte kugga heller
48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Hej!

En liten teori:
Har du oljetryck? Släcks lampan när du kör på starten?

Ibland, när man bytt olja på M50:n så kan man så ett litet "glapp" i oljetrycket och motorn låter konstigt, ungefär orkeslös på startmotorn.

Om inte tryckarna får olja så öppnar heller inte ventilerna=ingen komp eller väldigt lite.

Mvh Jonas
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Jag flyttade farsans 540 från garageifarten till gatan och nästa gång han skulle starta den så var den helt "komplös". Startmotorn drog runt motorn mycket lätt och det berodde på att den surat, det som krävdes då var nya stift samt att köra den på starten nästan tills batteriet var slut innan den hoppade igång för att efter en liten stunds körning vara helt som vanligt igen.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
är du helt säker på att olja samt vatten inte fanns i tändstiftsbrunnarna så att det åkt ner i cylinder när du lossat stiften? Ganska vanligt att ventilkåpspackningarna läcker så oljan rinner ner vid stiften.
Jh
53
Jhoony
520i -97
Kedjan kan definitivt kugga över, det gjorde den på min. Problemet var en glidskena som lossnat, som i sin tur berodde på en minst sagt tveksam lagning av föregående ägare.

Om jag vore du skulle jag lyfta ventilkåpan och kolla så att kammarna står rätt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.