AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
830

Problem med växelåda, 330-01:a

fl
124
fluppen
525iA E61 Touring M-optik
Efter växelåderas på min 330 -01 bytte min lokala BMWverkstad låda till en beggad låda med exakt samma växelådenummer, men växellådan vill inte växla jämt och fint som den förra gjorde när den fungerade. När bilen är kall (inom 10-15 miuterskörning) växlar den hyffsat jämnt, men när den blivit varm slår den i växlarna ibland, och då oftats mellan 2-3:an. Man märker av det bäst när man kryper sakta upp i hastighet, då slår den till vid växling så man hör ett doft slagljud bakifrån.

Dom bytte olja i lådan vid bytet och dom har uppgraderat mjukvaran.
Nu vet inte verkstaden vad dom ska göra förrutom att byta olja igen (kostar 2600kr) och det gör jag gärna inte om det inte är det.

Har ni idé om vad det kan vara för fel ? Är det fel på lådan eller fel på kommunikationen mellan bil och låda ? Eller kanske oljan då...

Snälla hjälp mig, jag börjar få magsår.

Mvh Filip
Det måste väl gå att reklamera lådan. Har du någon garanti på den begagnade lådan?

so
8
sorcer
330xi -01
Intressant, jag har lite samma beteende på min 330xi -01a, ibland så hör man ett doft slagljud bakifrån. Jag har inte brytt mig om detta nämnvärt mycket, är det något jag bör reagera över? Och isf, vad beror det på/kan man göra åt det?
fl
124
fluppen
525iA E61 Touring M-optik
Jo men enligt verkstaden är det nog inget fel på lådan, men dom sa nu att om det inte hjälper att byta olja så får vi reklamera lådan. Men jag vill inte kasta ut 3000kr för att konstatera detta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.