|
|
|
|---|---|
|
Har en 325ik e30 karossen med sänkningssats. Hur mycket den är sänkt vet jag inte säkert men tror det är 40/60mm. Med min kunskap blir jag inte förvånad ifall jag är ute och cyklar men men. Hur som helst, om man står bakom min bil så ser man att båda bakhjulens nedre sidor står ut betydligt mycket mer än de övre. Varför blir det så? Och är det någon som vet hur man kan åtgärda detta på billigaste vis? Tacksam för svar! | |
| Hjulen står ofta så på dmw merca när dom är sänkta är nog ingen fara så länge det inte är över drivet mycket mvh | |
|
Okej. Det ser ju lite konstigt ut enligt mitt tycke. Så vet du om det går att lösa det på något sätt som inte kostar skjortan? Tack! |
|
|
hej! det blir automatiskt så när man sänker en E30, eftersom bakvagnen INTE är justerbar!! det går att bygga om men det är väldigt bökigt! men se det från den positiva sidan... du får bättre väghållning ;) |
|
| Hehe okey, tack så mycket för svaren! :) | |
| De lutar inte bara inåt utan du får även TOE in vilket inte är särskilt önskvärt med tanke på däckslitage. Bilen kommer äta bakdäck. Skulle personligen aldrig åka med en så mycket nedsänkt bil. | |
|
Uppätna bildäck är väl ingenting ekonomin tillåter just nu. Och även om den gör det så känns det inge kul att lägga ut pengar för däck när dem slits ner så fort. Kan man "bygga om" bakvagnen på nått sätt så man kan ställa in den tro? |
|
|
Det lär nog kosta mer pengar att bygga om än att köpa bakdäck. Montera originalfjädrar? Vill man vara fin får man lida pin! Man ska sikta på att vara bra! |
|
| Du får byta sida på däcken när dom slitits 40-50% | |
|
Ja det funkar ju också. Men jag tänkte på en sak, ifall däcken lutar sådär får man visserligen bättre grepp i kurvorna, men rent logiskt borde det vara mindre däckyta i marken som resulterar i sämre grepp rakt fram? Eller har jag helt fel då? |
|
|
Du har helt rätt, sämre grepp. Att bygga om bakvagnen kostar ingenting, men det krävs lite jobb. |
|
| Montera originalfjädrar är nog både billigast och bäst. | |
|
Men om du är riktigt seriös och hyffsad mekaniker så kan du bygga om länkaget det ska finnas info om hur här på forumet om jag inte minns helt galet M som i Motor |
|
|
Isåkare: Vet du vad som behöver byggas om? Jag har själv inte mycket kunskap i svetsning etc men har bekanta som sagt att de kan hjälpa till. Highwat Star: Jo har funderat på att montera orginalfjädrarna men ser det inte lite konstigt ut med orginal bak och sänkt 60mm fram? Jag vill helst behålla sänkningfjädrarna på, även om de innebär mycket svett blod och tårar! Som jag fick till svar förut, "vill man va fin får man lida pin" och det är något jag kan leva med ;) Lasse Kong: Seriös är jag, däremot är jag väl inte den mest erfarna mekanikern. Men jag ska se om jag kan hitta den där tråden du pratade om! Tack för svaren! |
|
| du har ju delad bakaxel där för det blir så på bmw ! OBS ! väghållning blir dessto bättre :D ska själv sänka efter vintern 60/40 | |
|
Själva ombyggandet är en ganska enkel sak, det är bara att förflytta infästningarna för bärarmarna, men man behöver svets. Problemet är att ta bort hela bakvagnen, är det aldrig gjort förut på bilen, så brukar det ta en stund och kräva några svordomar. |
|
|
Isåkare: Ska ta upp den på lyften och kolla hur det ser ut! Har ett par vänner med svets, frågan är bara ifall dem kan använda den. Om inte annat så får jag kolla med några bekanta på plåtslageriet vad dem ska ha för det. Alex_86: Ja väghållningen blir ju visserligen bättre men endast i kruvorna. Hade ju inte skadat ifall man hade fullt grepp rakt fram också! Sen så tycker jag personligen att det ser väldigt illa ut med TOE in eller vad det kallades. Tack för svaren! |
|
| Hej, på fordar kan man räta hjulvinkeln genom att chimsa ut de två övre bultarna till navet så att säga, inget som funkar på bmw? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.