AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
17.810

bluff eller inte? vad tror ni?

Sida 2 av 4
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det är ju bara att inse att bedragarna ständigt förändrar sitt arbetssätt. Deras metoder uppmärksammas ju då och då i media och då gäller det ju att hitta nya sätt att fånga in fiskarna. Några varianter som förekommit:

* Betala in pengar för bilen på Werstern Union. Dom lovar att det bara är du som på plats kan ta ut pengarna.
* Samma som ovan fast dom ber dig sätta in pengar hos en "falsk" betalningsaktör, ibland genom en falsk länk i mailet.
* Skicka en handpenning.
* Du behöver inte betala förrän bilen levereras till dig men du behöver skicka en summa till fraktbolaget.
* Om dom vill köpa din bil så skickar dom en check till dig som är större än köpeskillingen och ber dig skicka den överskridande summan någonstans.

I nästan samtliga fall så handlar det om bilar som annonserade lååååååångt under det normala priset. Ofta stämmer inte bilder med det annonserade objektet (dom verkar dock ha blivit bättre med detta) och inte ovanligt att bilderna är från USA trots att bilen uppges var från Europa. Historierna är alla olika men ändå väldigt lika. Säljaren som har bilen har flyttat till ett annat land (gärna UK så att dom kan skylla på vänsterstyrt) och jobbar ofta mycket och i ett tredje land. Dom beskriver i regel väldigt lite detaljer om bilen och dess utrustning men mycket om att skatt är betald, bilen är i utmärkt skick och välskött. Sedan skriver dom ofta mycket om själva affären och hur man måste ha förtroende för varandra och genom att genomföra det på säljarens sätt så löper du ingen risk, mm mm.

Det man kan se nu om man letar lite på mobile är att det finns extremt många annonser på bilar som är för lågt prissatta. Detta tror jag är ett sätt att invagga spekulanter i en trygghet om att det inte är något skumt eftersom det finns så många liknande bilar för samma pengar. Tidigare så stack annonserna ut mer då det kanske bara var en eller två av den modellen som var onormalt billig.

Om d&b fortsätter kontakten så tror jag det ganska snart uppenbarar sig hur det verkligen ligger till med denna bil. Och som något skriver ovan så finns det alltid personer som vill bli av med sin bil snabbt och sätter ett löjligt lågt pris men då försvinner i regel denna ganska omgående till någon i bekantskapskretsen och kommer aldrig ut på annons. Om bilen verkligen finns så hade han kunnat gå ut med det dubbla priset och ändå sålt den väldigt enkelt...

___
//Ulf
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
men snälla någon, slösa in bort mer tid på det här. har du för mycket ledig tid så är det bättre att gräva en grop och gräva igen den i så fall, då har du i alla fall motionerat.

jag kommer aldrig att sluta förvånas över hur någon ens kan tro att det finns en gnutta sanning i en sådan historia. en 330 cd står i knappa 20000 euro, och kan garanterat säljas på en timme för tex 15000 euro. varför skulle en engelsk kvinna (som f.ö. skriver usel engelska) ge en okänd svensk 100000 kr? för det är ju det som hon-han-den-det gör?

det här mailet är inte ett dugg mer trovärdigt än de andra bluffarna. kolla på deras motsvarighet till eniro så kommer du säkert att se att adressen och telefonnumret inte existerar, eller att telefonnumret går till rumänien istället för england som har +44 som landskod. du kan fråga om alla möjliga bilder, men du kommer inte att få dem. söker du igenom lite annonsajter kommer du att hitta bilderna tillhörande en annan bil, bilder din "säljare" har stulit. de kommer att vara mycket medgörliga, och sedan be om en mindre handpenning.

jag fattar faktiskt inte ens varför någon letar i de prisklasserna, jag menar det är ju avancerat självbedrägeri. leta i en rimlig prisklass istället!

Mvh Johan
Man blir lika förvånad varje gång man läser insändare/ hör talas om liknande "fynd". Det är som Jemej skriver "men tänk om" vad skall jag kolla då ? Hur många stackare har inte blivit lurade tack vare att de är godtrogna.
Nä du D, kommer inte ens ihåg vem som startade det hela, glöm ej heller risken för RÅN. Svensk kille kommer till UK, för att köpa en 330 för 4500 Euro. !!!!!!!!!! Glöm aldrig att det finns en råare kriminalitet i utlandet än i Sverige. Komma till polisen i andra länder om man blivit bestulen, får man nästan känslan av att de tycker "SKYLL DIG SJÄLV."
Pe
179
Petter1
330iM-03
he he he...du tror verkligen på annonsen...Måste medge att det är rätt komiskt att läsa om dig ;-))

do
37
downandback
F11 520d -13
E46 318i touring -02
E36 328i coupé -96
Petter1:
ursäkta men vad är det som får dig att tro att jag tror på annonsen?
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Ber ödmjukast om ursäkt men så tolkar jag det också baserat på din rubrik och tiden du lägger ner. man kan även känna att du har ett visst hopp om att det skulle vara sant.

Automat är bekvämt och helst med V8 muller
A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Rubriken du satt är: "Bluff eller inte? Vad tror ni?"
Eftersom du fortsätter med dina frågor om hur du ska kunna kontrollera att bilen inte är stulen alternativ be din kompis moster att åka och titta på bilen så är det väl så att du hoppas innerst inne att det inte är en bluff eller hur?

Du ställde frågan i din rubrik, du har fått flera svar. Du kan med fördel söka på forumet om andra som har råkat ut för annonser med exakt samma upplägg och det har alltid visat sig vara bluffar.
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Det kan väl vara intressant att se hur den här bedragaren tänker gå till väga? Om trådskaparen vill lägga tid på det, tycker jag det kan vara kul att läsa om fortsättningen. Det väsentliga är väl att han inte skickar pengar, eller åker dit ensam och tittar?

Göran

FWD - Nej tack!
Pe
179
Petter1
330iM-03
jaa..vad kan det vara som får mig att tro det...läs dina inlägg!!!

Pe
179
Petter1
330iM-03
ett exempel förutom rubriken:

"skulle nog snarare vilja att säljaren betalar min ditresa innan för att sen få pengarna för resan av mig när jag står framför bilen"

Pe
179
Petter1
330iM-03
Du kanske är sugen på en diesel istället: 330 -03 4500 mil. 50.000:-
Det är säkert ingen bluff heller ;.)

Länk

To
290
Touchdown
328i Cab -98
Kolla in den här M3an Länk Jag kontaktade honom och fick följande svar:

Hi,

You can find the pics in the attachment
I am the first owner of the car, It was never been implicated in any
accidents, the engine works perfectly, it has the technical book and all
papers, the Km's are real,it has a clear title!It is free of all scratches,
nicks, dings etc, kept in our own garage. It's fun and robust to drive
it.The car is now located in London in my garage! I sell it because the
steering-wheel is in the left side and this is a reason to sell it, is very
dificult for me to drive this car in uk.
Thank you!

Han skickade med ett helt gäng bilder. Det roliga är att på en bild är inredningen på dörren blå, på andra är den svart!

Måste vara ett bluff-försök, eller hur??? 20.000€ för en M3 -92 !!!
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Allt på internet är väl sant?! Eller är är det bara jag som är naiv?!

M V H
Stephan

Min bil: Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
ehhh, vad tror du själv? 10000 euro billigare än normalt? det är med 200 % sannolikhet en bluff, som bara stjäl tid av dig.

mvh Johan
...och stjäl tid av alla andra här på forumet också! dyker ju upp en sådan här tråd titt som tätt här på autopower, alltid med samma naiva frågeställare.
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Nej då Stephan, allt på Internet är sant ;-)
Good evening,
Thank you for contacting me, you are between the firsts so It is fair to answer you firstly.
I want to let you know that the car posted for sale ( Audi A8 ) is in perfect condition inside and outside as well. I never smoke in it ,I`m not a smoker and i want to sell it to a serious person who will take very good care of it since is a regretfull sale. The car has the steering wheel on the left side because is an european car EUR4 standards, has German plates.
I have moved back to Ireland, the car is here with me ready to go and i want to sell it because i need one with the steering wheel on the right side.
The final price including delivery insurance and tax is 8.000 EUR. A car dealer told me to try to sell it on this german website because i can find a lot of potential buyers from all Europe and it will be lovely for me if we can make a fast transaction.
I hope that you have the money ready and you are not just asking around to be sure that I don't spend my time with endless disscutions,or pure curiosity.
Thank you and i hope we can make a deal together !!!
Waiting for you letter back.
James

haha....eller hur
em
538
emilsson
i4 M50 -22
haha, nog för att irländarna har sin egen dialekt av engelska, men så långt från det språket som det eposten låter är dom nog inte. :D
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
downandback: Snälla lilla du. Att du ens ställt de frågor som du gjort här på forumet det indikerar ju ganska klart att du i alla fall ens tänkt tanken att det här kan ju faktiskt var på riktigt, ett klipp !!!

Nu kommer du ta illa upp, men det är precis sådana personer som dig som de här bluffmakarna försöker att hitta, och även lyckas hitta uppenbarligen.

Det är väl klart som F_N att ingen SKÄNKER bort sin bil eller hur ? ANvänd huvudet bara lite grann i alla fall...
do
37
downandback
F11 520d -13
E46 318i touring -02
E36 328i coupé -96
Kan medela att jag lagt ner detta,
fick inga vettiga svar på mina frågor
och sa att det inte blir affär om jag inte får den info jag vill
och vi träffas för kontant affär.. (vet också att det var bluff)

men tycker ändå man ska vara lite god trogen
skadar ju inte så länge man inte betalar/skickar pengar
som jag aldrig skulle göra, skulle inte kunna tänka mig att
skicka pengar till en handlare heller..
pengar i näven mot bilen är det som gäller, iaf för mig..
(har aldrig förskottsbetalat nått i mitt liv)

och jag fårstår inte att man inte kan vara lite godtrogen till en början?
folk här blir ju hysteriska.. är inne på min tredje bil just nu, och alla
har varit "fynd" jag fått billigare än likvärdiga bilar på annons..
Volvo 744 ca 55-60% billigare - fick byta tändmodel, inget mer krångel
Volvo 854 66% billigare - fick byta övre motorfäste och 6cm bensinslang
BMW 328 40% billigare - byta styrväxel

så jag tycker inte det är så farligt att bara höra och se sig för,
kostar ju inte en krona.. menmen..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.