|
|
|
|---|---|
|
Jag vet att det är som att svära i kyrkan! Men skulle ändå vilja ha ett svar på vad eventuella negativa effekter skulle vara jämfört med att köpa ett set billiga sänkfjädrar? Det är INTE aktuellt att lägga ned mer än 2-2500kr så rekommendera inte olika KW coiloversatser osv Dämparna och fjädrarna är mindre än 1 år gamal alltså fräsha. | |
|
att kapa ett par fjädrar innebär att de är kortare än nödvändigt när bilen ska fjädra ut helt, dvs att fjädern hänger löst i luften och det är ju inte så bra. jämfört med vad det kan kosta med en sänksningssats så är det inte värt risken anser jag. inte så populärt på besiktningen heller. alltså kapa fjädrar är nåt man gör på en gammal volvo 142 osv, inte n M3a |
|
| Om man inte vill kapa kan man lägga klossar under karossen i rätt höjd och värma fjädern med gassvets tills fjädrarna mjuknar och sänker sig till "rätt" nivå. Inte heller särskillt bra men då kanske inte SBP klagar på avsågade fjädrar :) | |
|
Gör det rätt, eller avstå! Offra inte väghållning, komfort och säkerhet för utseendets skull. Kapade fjädrar kan öka risken för genomslag, eftersom de är kortade, men mjukare än sänkfjädrar. Kapade fjäder och orginal dämpare kan också lira dåligt. Som ett försök att styla en gammal häck må det vara hänt, typ Volvo 140. Själv skulle jag var mkt tveksam till att köpa en fusksänkt bil, särskilt en M3. Földfrågan blir lätt: Har det fuskats på andra håll? __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
För 2-2,5 kkr får du väl nya fjädrar av hyffsad kvalité som sänker som du vill? T.ex. H&R kostar där i krokarna som är bra grejer. Annars finns ju bilsteinfjädrar, Sachs osv. Kika runt på de olika sajterna för mer info. Kika även på www.sandtler.se dem har sjyssta priser också. Hör med dem vad H&R fjädrar kostar till din bil. Kapa fjädrar är väl inte så hett, om man inte gör en ny härdning kanske? |
|
|
Rekommenderar FK 35/10 som jag hade på min M3, kostar bara 2500kr och fungerade perfekt! Sänkningen blev även den perfekt enligt mig. köpte mina här om jag minns rätt Länk H&R kostar över 4000kr |
|
| Jag har ju hemma en kwsats med ställbar höjd och hårdhet fram, bak är det bara fjäder och dämpare tillsynes utan individuell inställning. Så fram är det inget problem men bak blir den för låg med kwfjädern. Återstår då att köpa en fjädersats och bara använda bakfjädern. Kapa har jag uteslutit! | |
|
När man kortar en fjäder så ökar man alltid kraften som behövs för att börja fjäderrörelsen. Dvs bilens fjädring blir hårdare. Genomslagsrisken blir marginellt högre men eftersom det är på genomslagsgummin och inte fjädervarven den bottnar så kan man bortse från detta. Väggreppet blir sämre eftersom hårda fjädrar har svårare att följa ett ojämt underlag. Även returdämpningen i stötdämparna får ett tuffare jobb. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.