AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.241

GPSen är ofta vilse! Vad göra? 540 -96

Tjenare

Jag har en bmw 540 e39 -96 med GPS i... Allt funkar osv, skriver man in ett mål lägger den upp vägen, men, ofta vet den inte var den befinner sig, kan ta lång tid innan den fattar var den är, när den väl kommit på det funkar det ofta perfekt till målet, men ibland kan den tro att den är på en paralellgata eller liknande.

Det är en bränd skiva som jag fick till som det står "18,2 mjukvara" på... Antar att det är nån uppdatering? Från när?

Vad ska jag göra för att den ska veta var den är nånstans bättre?
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Jag bytte navigatorn till em Mk3 för jag tyckte den gamla Mk1an var för långsam, bara positivt att såga om bytet. Precisionen sjunker ju på alla GPSer beroende på antal sateliter som den har kontakt med för tillfället.

Har 2 st Mk3 över om du är intresserad :)
Byter man navigatorenheten där bak då typ..? Eller är det nått man byter fram med?

Vad vill du ha för en mk3?
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Jag har bytt navigatorn, en kabel och videomodulen, videomodulen är ej ett måste, men då tappar man TV-funktionen.
Allt sitter i bak.
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Har du provat att göra om kalibreringen?
MK1 är i mer behov av kalibrering än en MK2-MK4.
Detta brukar rätta till problemet med att hamna på sidogata.

Har du kollat hur många satelliter som är aktiva då du hamnar fel samt
även normalt?

Dålig gpsmottagning som avhjälps genom rengöring av gpsantennskontaktdonet alternativt byte av antenn har också räddat några med liknande fel.

/Andy
Beolink, hur kalibrerar man den?
Hur kollar man hur många sateliter den har?
var sitter antennen?
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Kalibrering kan man göra på två sätt / två nivåer, antingen genom att specificera aktuell position mha. gatukorsning och markera / trycka på knappen när man passerar denna eller grundkalibrera den genom att gå in i servicemenyn och utföra ett antal kalibreringssteg.

Servicemenyn nås genom:
Gå till huvudmenyn,
välj och tryck på Set
tryck och håll sedan inne menyknappen tills servicemenyn kommer upp.
5-15 sekunder.

I servicemenyn kan man även välja GPS och se hur många satelliter samt hur bra mottagning man har.

GPS antennen sitter jämte 3:e bromsljuset i hatthyllan på E38 och E39 sedan.

/Andy
Tackar! Servicemenyn kan ju va trevlig o slänga ett öga på! tack så mycket för tipset...

den "vanliga" kalibreringen, gör man den med via servicemenyn? ange var man är menar jag...
Jag lyckades inte få upp servicemenyn, gjorde som du sa, gick in i "set", tryckte och höll in meny i typ 20 sek men inget hände... den gick tillbaks till huvudmenyn så fort jag tryckte med...

Vad gör jag för fel tro? Ska man hålla inna flera knappar eller nått?
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej, den ska gå tillbaka till huvudmenyn såfort man trycker menu, för att sen efter ett antal sekunder gå till servicemenyn

Vanliga kalibreringen gör du utanför servicemenyn, dvs i Navigation (se din bruksanvisning).

/Andy
Jag kommer inte in i servicemenyn!
Har hålt inne meny länge utan resultat, spelar det nån roll om man har radioläge, tändningsläge eller om bilen är igång?
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Kopierat från BMWs servicemanual:
To enter the On-Board Monitor and Navigation Service Mode:

Turn on the ignition key to position 1 (KL R)
From the menu select "SET"
Once in the Set screen. press and hold the "MENU" button for 8 seconds.
The service Mode will appear on the display.

Noterade att det stod tändningsnyckelposition 1, men hos mig fungerar det oavsett tändningsposition.

/Andy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.