|
|
|
|---|---|
|
hej. som rubriken lyder så drar min bil mkt soppa. den ligger på landsväg ca 1.3-1,5 l/mil. å stadskörning ca 1.7-2 liter mil. har mätt upp kylartempmätaren, lambdasonden, m.m allt e ok. tips på vad ja kan göra? en kompius hade likadan bil å den drog ca 0,75 landsväg å 1.0 stadskörning, han har testat köra lika dant me min men utan att han fått ner den mer än mig. det är nått sjukt me den, den har perfekta avgasvärden och kan inte bli bättre, Hjälp mig, är student å har inte råd me denna bränsleförbrukning. jo en sak, ibland när den e varm så får man gnugga på starten innan den går igång:S kanske nån ledtråd, annars går den jättefint genom hela registret, Mvh Kim | |
|
Låter mera som det är nått fel på polarens bil, dom siffrorna kommer inte jag i närheten av med min 500 kg lättare 325a. Motorn är för slö för den tunga bilen, därför drar den mycket soppa, min polares 525a drar 1,2-1,5 blandat. |
|
|
jo dom siffrorna låg på oxå med mina 525:or, visserligen automater men det är nog den bistra sanningen att dessa bilar drar dessa siffror. sjunker antagligen ett par deciliter till sommarn... |
|
|
1,3-1,5 landsväg låter ju ändå helt orimligt, gåt bilen bra för övrigt? Finns ju mycket som kan vara fel på en gammal M20, men om motorn går bra lambdan är frisk, kan nog vara idé att byta i vilket fall om du inte har tillgång till proffsutrustning att kontrollera den med, finns på biltema som passar för ca 500 tror jag. Bränsletryck? spridare som strejkar? |
|
|
hej. ja hans bil var helt okej, många ja känner har dom låga förbrukningarna me sina 525or, min bil går hur fint som helst på tomgång o hela registret. men varför den drar mkt soppa e helt omöjligt å säga:S vad skall jag byta för nåt Mikael holmyr, förklara ditt svar bättre. |
|
|
jo, dom på englunds i lule å sa också att den drar för mkt för att vara en 525.a , dom trodde att kam axeln var sliten, har kollat kamaxeln i går å såg små spår i den. men inte märkvärdigt stora. ställde samtidigt ventilspelet. |
|
|
sorry om jag var otydlig, kan vara bra att byta lambdan även om den verkar ok vid test, min egen erfarenhet i alla fall. Sen finns det ju inget att göra om kamaxeln är nedsliten annat än att byta den, kanske enklare att hitta en begagnad topp då? Att justera ventilspelet om kamaxeln är kass hjälper nog inte dessvärre. |
|
| okejjs. ja men läraren sa att den inte var nog sliten för att byta den:S vet inte om han yrar i nattmössan men de ska väl inte vara nå slitet alls? | |
|
Kim_88:"Har mätt upp kylartempmätaren"det låter lite märkligt. Det kan vara trasig termostat om tempmätaren visar att motorn inte blir varm. Det resulterar i högre bränsleförbrukning dessutom. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.