AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.108

Hur och var lägga upp service?

Tu
93
Turbo75
530i Touring -01
120d -05
Har köpt en 530i -01 som ska in på 10.000mil service strax. Och det var tydligen den största servicen enligt BMW-verkstan jag ringde, 6.700:-.

Lämnar ni in den på just BMW eller finns det några andra auktoriserade i sthlm-området som ni kan rekommendera som är billigare?

Ska man hoppa på erbjudandet om att betala per månad och då förbinda sig på att göra nästa service på samma verkstad: Länk
Då drar dom tydligen av 20% på kostnaden oxå.

Detta är min första BMW och vill ha lite tips och råd, tack.

Sen lyckades jag självklart missa att ta detta med att få servicen gjord innan jag skrev på papperet vid köpet (ska dock hämta den i morgon) och när jag ringde så lät dom ju inte helt sugna att ge mig detta oxå, då dom inte är en BMW-bilfirma + att bilen är rabatterad och fick med lite andra saker vid köpet.

Dock sa han att jag har 3mån MRF och om något dyker upp på servicen så tar dom det då.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Tjena!

Trevligt bilval du har gjort! Ska ge dig lite tips här.. Eller försöka i alla fall.

10 000 mila service finns inte enligt BMW:s underhållsprogram. Utan snarare olika inspektioner. Går så här:

Oljeservice - Inspektion 1 - Oljeservice - Inspektion 2 - Oljeservice - Inspektion 1 - Oljeservice osv.

Då och få infaller bromsvätskte byte, kylarvätskebyte och likanande. Växellådsolja och bakaxelolja byts olika på olika bilar. För vissa är det byts växellådsoljan vid varannan inspektion II. Den servicen som du kallar 10 000 mils service är med stor sannorlikhet en inspektion II som rimligtvis infaller ungefär då (egentligen kanske lite tidigare). Serviceintervallerna brukar räknas i 2500 liter förbrukad soppa ~ 2500 avverkade mil. Detta indikeras på bilen "gröna pluppar" under miilställningen då du slår på tändningen.

Skillnaden i pris på en inspektion varierar runt om i landet. Även i stockholmstrakten. Ofta brukar skillnaden vara auktoriserad alt. icke auktoriserad. Ofta brukar vissa saker som ingår hos BMW inte ingå i de icke auktoriserade ställna, det bidrar till det lägre priset på servicen man kan få. Plus massa andra faktorer, t.ex. drar ju BMWs fina lokaler inte direkt ner timdebiteringen direkt osv.

Vad som ingår i de olika servicarna kan du lätt se här: Länk

Vidare så är det många här som lämnar sin bil till Bil och motorteknik i huddinge (tror det hette så) och är väldigt nöjda. Annars så brukade min far lämna sin e46:a till Borgs bil i vällingby (auktoriserad), som jag tycker skötte jobbet snyggt och var alltid hjälpsamma/trevliga.

Mina åsikter om BMW:s (auktoriserade bilverkstäder i överlag) är att dem tar lite för saftigt för betalt och tyvärr kan man tydligen inte alltid lita på att jobben sköts 100% korrekt eller att dem överhuvudtaget görs...

Viktigt att hitta ett ställe som du har förtroende för och samtidigt kan sin sak och lämnar ett humant pris. Inte så lätt som det låter.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Förresten, när du ändå har nån garanti så lämna in bilen nånstans nu i dagarna och be dem kolla allting riktigt noga, allt från bussningar till glödlampor. Om nu denna garanti täcker sånt så är det skönt att få det som inte är 100% friskt utbytt.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Du lär ju se i servicehäftet vad som gjordes senast. Då ser du i MDs inlägg vilken inspection som står på tur. Borgs i Vällingby funkar bra. Dom ger 10% till medlemmar i BMWCS Länk. Om du provar funktionen Sök inlägg kan du hitta många trådar om verkstäder i Stockholmsområdet.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Tu
93
Turbo75
530i Touring -01
120d -05
S-boken och instruktionsboken saknades i bilen. Dock ringde säljaren runt och fick tag på vilka servicar (stavning) som gjorts och när, när jag var och kikade på den.

Han har beställt nya böcker från BMW och sen ska han samla in dessa rapporter så att jag kan försöka återställa serviceboken.

Dvs jag är osäker på när exakt och vad som gjordes på senaste servicen. Men när jag startar bilen så lyser alla gröna pluppar förutom en. (kanske är ett tag innan den ska in igen då. hehe)

Tackar för era inlägg och Borgs bil i Vällingby ligger närmast (bor i Upplands-Väsby).
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Hm, okey. Lät ju inte direkt jättebra, men ändå bra att säljaren engagerar sig och försöker hjälpa dig.

Kolla vilka verkstäder den har varit hos och vad som gjorts, du skulle ju kunna få s-boken stämplad i efterhand om dem kan bekräfta att bilen har varit hos dem. Fråga också om mätarställningen!

Att alla gröna pluppar lyser är ingen garanti för utförd service, kan lätt manipuleras. Om jag vore du, skulle jag samlat så mkt fakta som möjligt om bakgrunden på bilen, återställt en servicebok och sen (så fort som möjligt) lämnar in den på en insp. II och utnyttjad min garanti om bussningar och andra grejer som gärna slits behöver bytas.

Att hoppas på att den är servad utan vidare vetskap är synnerligt dumsnålt.
Hitta nån duktig "hemmapulare" istället, blir nog 10ggr billigare att serva bilen med samma resultat som hos BMW. Som om märkesverkstäderna är mkt noggrannare och fuskar mindre! Jag litar överhuvtaget inte på nån annan än mig själv när det gäller mekande...
at
313
atmos
320 e46 m clubsport... X4 20d m sport...
lämna till bmw solna..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.