AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.281

Tar lång tid för kliman att blåsa varm luft, fel?

Sida 1 av 2
Hej!

Jag har märkt att det tar uppemot 15-20 min innan klimatanläggningen börjar blåsa varmluft. Jag har en Bmw 523 av årsmodell 98. Är detta vanligt på denna modell?

Av mina erfarenheter med tidigare bilar så har det värmts upp relativt snabbt, upp till 5 minuter. Jag har för övrigt bilen inne i ett varmgarage där temperaturen är cirka 0-2+ grader under vintertid.

Tacksam för svar!
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Det tar ca 10 minuter på min och det tycker jag är toklång tid
Det låter länge det också, har en saab 9-5 (99 årsmodell) och där går det undan! Man tycker ju att det borde vara bättre/likvärdigt när man äger en bmw! =)
Min 523 tar inte mer än ca 5 minuter tills det börjar komma värme. Detta om det är 5-10 grader kallt. Vid nollgradigt blir de varmt något tidigare.. 15-20 minuter låter för långt, tycker jag.
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Det är ganska logiskt att det tar längre tid för en större motor att bli varm..

Pärlan: Länk
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Fast de 2 decilitrarna skillnad mellan en saab 2,3 och en bmw 2,5 borde inte göra någon som helst skillnad!

Min 520 tar också bra lång tid på sig att bli varm, funderar på att byta termostat då det måste vara något knas där.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag tycker min 530 levererar varmluft väldigt fort, under 5 minuter vid nollgradigt. 320'n tar längre tid på sig men det är ju pga att det är en diesel.

___
//Ulf
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Subidius: Förklara ditt påstående. Varför är det logiskt att en större motor tar längre tid på sig för att bli varm ?
Programmer: Eftersom du har en nyare bil än vad vi andra har så måste det vara något som BMW uppgraderade/bytte. För tydligen är det inte bara jag som upplever att klimatanläggningen är långsam.

Frågan är ju bara förstås, vad?
Subidius: Eftersom Programmer säger att hans klimatanläggning levererar varmluft under 5 minuter så faller din teori. Dessutom bör det väl vara så att ju större motorn är desto snabbare levererar den värme. Eller är jag helt ute och cyklar nu?
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Ju större motor, destu mer metall och mer kylarvatten. Men jag kan ju ha fel..

Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Lustigt, har inte tagit tid men upplever att Bmw:n lämnar värme snabbare än de flesta av bilarna jag ägt och det är ganska många. Snabbast värme gav nog en Dodge V8 jag hade för många år sedan.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Subidius: Anledningen till min fråga är att jag anser att logiken säger det omvända mot vad du påstår. Faktum är att ju större motor, ju mera energi, i form av bensin, omvandlas till värme....
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Haighway Star: Jag är med full ut på det du menar. Så igentligen borde det isåfall ta exakt lika lång til att värma en liten motor genimot en stor, eftersom den stora har mer massa och mer kylarvatten och olja att värma..

Phille B
digzka: Låter som väldigt lång tid..Jag får värme nu när det liiger runt minus10 på ca 4-5min. Testa att byta termostat. så kommer det nog att bli bättre..kostar 600kr på bmw och du byter den själv på 1timma.

..Äntligen Bmw igen!!..
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Back to topic. Ja precis. Termostaten kan vara öppen hela tiden och då tar det lång tid innan motorn blir varm.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

digzka: möjligt att dom gjort någon förändring med senare modeller...

körde min 320d idag och testade för skojs skull att mäta när jag skulle hem från jobbet. Bilen hade stått i ca. 7 timmar och det var -3C. Satte på klockan när jag startade och körde i statstrafik. Fläkten satte jag direkt på max defroster och efter 2 min så var luften som blåstes in ljummen och efter 3,5 min varm. Möjligt att det ökade något nästföljande minut.

Jag har inte mätt 530'n men spontant så upplever jag att den värmer snabbare och även tempmätaren går snabbare till normal än på 320'n vilket bör bero på bensin vs diesel.

___
//Ulf
Visa användare
51
Jonthe
525Tds Touring-92
Man kan ju se den positiva situationen i de här läget...Motorn går upp i arbetstemp fortare...=mindre slitage på motor!!! Men de finns säkert en anledning till att de är som de är...typ spjällmotorer el dylikt

Mvh Jonthe
E39an börjar spruta varmluft nästan direkt... Bara mätarn har passerat blå-fältet på tempvisarn (några minuter) så kommer värmen

E39an börjar spruta varmluft nästan direkt... Bara mätarn har passerat blå-fältet på tempvisarn (några minuter) så kommer värmen

Tackar för alla svaren! Det första jag ska göra på måndag är att åka till BMW och köpa en termostat, för så här kan det inte hålla på.

Tog tid i natt för skojs skull igen, när det var cirka 11 minus grader ute. Bilen hade stått i garaget där det är nollgradigt under dagen. Det tog cirka 12 minuter innan det började blåsa varmluft...usch.

Tack igen för alla svar!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.