AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
24.678

Bötfälld för att ha kört för långsamt på 30 väg.

Sida 3 av 3
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Här är förresten ett av många exempel på hur trafiksituationer kan tolkas på olika sätt:

Länk

Tycker att det är intressant att ställa det mot kilroys resonemang om att "vägarna är till för alla" och hur man väljer att agera som trafikant utifrån de premissserna.

/Lars

Don't adapt to the road. Be the road.
kilroy
larsssss*

Jag tackar för berömmet avseende min planering av mina bilresor. Tyvärr planerar jag mina bilresor i stort som "alla andra" dvs ibland bra och ibland mindre bra. Även jag råkar ut för oplanerade störningar, ibland i form av privatbilister, långtradare, traktorer och annat som kör långsammare än vad jag har för avsikt att göra. So what...dom betalar lika mycket bilskatt som jag. Jag har varken juridisk eller moralisk rätt att kräva att få köra i 90 på 90-väg. Tror man det så har man missuppfattat situationen totalt. Även om bor i Finland...

Jämförelsen med tant Agda (hon är snart en rikskändis...) och rullatorn gjorde jag som ett jämförelseobjekt när det gäller hänsyn och är i det fallet relevant.

BTW...efter det senaste snöfallet i Skåne är många trottoarer inte framkomliga för mer än en person i taget. I det fallet låter vi lämpligtvis tant Agda stulta fram med rullatorn utan att stressa henne enligt min uppfattning.

mick 750 har alldeles utmärkta förslag på hur man kan underlätta på vägarna i vissa situationer...men det är en helt annan diskussion. En sån diskussion har förts på AP för en tid sedan, du kan säkert leta fram den.

Den här diskussionen har handlat om enskilda bilisters rätt att färdas i 70 på 90-väg (inklusive alla varianter). Den rätten är odiskutabel ur alla aspekter och man uppträder inte hänsynslöst om man gör det. Undantaget är om man avsiktligt gör det för att hindra någon annan.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
kilroy, jag tycker att är dags att vi släpper fram tant Agda i debatten! Jag är t.o.m. beredd att sponsra henne med ett Pro-medlemskap.

Men skämt åsido, vi får väl vara överens om att inte vara helt överens.

Jag tackar dig och alla andra för en intressant diskussion.

/Lars

kilroy
Till den länken som larsssss bifogade vill jag bara säga...den typen av juridiska bedömningar kommer vi att se mer av i framtiden. Det är ett faktum att många åklagare tolkat lagen om skydd för fotgängare på övergångsställen som att bilisten alltid har stopplikt mot fotgängare. Så är inte fallet...lagen säger uttryckligen att bilister har väjningsplikt...vilket är något annat.

Mvh kilroy

Paap Reeder
... nu vet jag inte om jag håller med dig Dubilidu!

Om alla tyckte lika kunde man lika gärna skriva sina inlägg till braskaminen direkt ...

Kilroy har ju alla sina åsikter väl underbyggda så dom är ok anser jag.

Egentligen har han ju rätt: "Kör man i 70 på 90-väg så visar man varken mer eller mindre hänsyn än någon annan. Sveriges vägnät är till för alla. Jag inser att det resonemanget är svårt för många att följa men så är det bara."

För det mesta när jag kommer ikapp en 70-åkare tänker jag:
"Jävla sunkråtta ... får jag bara 30 mittstreck fritt ... klipper jag dig före kurvan".
Säkert inte speciellt trafiksäkert och kanske inte särskilt intelligent heller men så är man.

MVH /// Paap R
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Med risk för att folke tycker jag är patetisk igen: Om man håller 70 på 70-väg, d.v.s. 62 i verklig fart, kan jag tycka att det är ok att man vill respektera hastighetsbegränsningen, men när sedan bilisten kommer in i en by med 50, som gräns och fortsätter att köra i 70 (62) kan jag bara känna förakt för den föraren. Noll koll!! Alltså olämplig som förare.

Kom inte och säg att jag diktat upp det här, för jag upplever det dagligen på väg 222 ute på Värmdö öster om Stockholm.

Göran

FWD - Nej tack!
Göran: Jag tycker inte alls det är nåt patetiskt i ditt inlägg ang. körningen på 70-50 sträckorna i ditt exempel, tvärtom, man ser samma sak på många ställen. Jag har själv svårt att hålla hastigheten ute på fina vägar osv, men är det 50 och i synnerhet 30 så skärper jag mig så mycket jag kan.
Ang. felvisning så är den ganska individuell, och inte fix på ett visst värde utan procentuellt av visat värde, oftast 5-10%. Mätaren visar ju t.ex inte 15-20 när man kör i 10, däremot säkert 120 när det går i 110 osv, eller hur? Jag har en Passat som ligger ganska rätt, iaf just nu med vinterhjulen på, vid verklig fart 70 så visar den t.ex "bara" c:a 73, så noga man nu kan läsa av osv. På BMW:n är felet lite större, runt 8km vid samma hastighet.

FP
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Det är ok folke. Jag kunde bara ite låta bli. ;-) Vad jag menade med att kalibrera mätaren är att om man vet den verkliga hastigheten, kanske man t.o.m. vågar köra om en polis, som ligger och provocerar i 85 k/tim, eller hålla 70-75 förbi kameran, som mäter på 75 m avstånd och har en tolerans på +5 km/tim. Det skulle minska köerna och handsvetten för många.

Även om alla vi BMW-förare är vuxna, lugna och rationella :-D, finns det ju andra mer hetsiga bilister ute på vägarna.

Göran

FWD - Nej tack!
kilroy
Håller helt med "gorth" (Göran) angående förare som håller samma hastighet vid övergång från 70 till 50. Inte av några moraliska skäl utan mer för att just 30 och 50-sträckor ofta innehåller korsande cykelvägar, skolvägar, övergångsställen...plus att dom ofta innebär fartkontroller.

Mvh kilroy

la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Fenomenet som Göran nämner har jag också noterat, och minst lika ofta vid övergångar från 50 till 30 vilket stör mig ännu mer. Det finns som kilroy nämner oftast väldigt goda skäl till att hålla en lägre hastighet på 30-sträckor, och givetvis att hålla 50 i tätort rent generellt. Men det är nästan som att vissa håller samma hastighet oavsett om det står på 30, 50 eller 70 på skylten.

Jag bor i närheten av en ganska stor grundskola med 30-sträcka. Skulle gissa att en av fyra förare inte respekterar hastighetsgränsen där, men på det dryga år jag bott där har jag aldrig sett en fartkontroll.

/Lars

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Diskussionen har styrts in lite för mycket på tant Agda känner jag. Vi byter till Grötwald 35 år istället. Han ska på ett möte som börjar kl 15:00. Dock så visar det sig att han är ute i god tid och kommer att anlända sin destination 20min för tidigt. Han bestämmer sig då för att slå av på takten och minskar till 70km/h på 90-vägen för att minska väntetiden på destinationen. Denna killen har alltså förmågan att kunna hålla 90km/h på ett trafiksäkert sätt men väljer att köra långsamare för sin egen bekvämlighets skull. Tyvärr så ligger Gunnar, Stina, Klas-Göran och Kajsa m.fl i kön bakom honnom. Dom kanske har viktiga möten eller barn på dagis som ska plockas upp. Är det rätt gjort av Grötwald att bara tänka på sig själv och därmed hindra andra i detta fallet? Juridiskt och moraliskt? Jag skulle säga nej i båda fallen.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Ci
531
CiM
325ciM-04
J.Dredd: så sant!

mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Enligt kilroy ska man då visa hänsyn till Grötwald och låta denne bestämma rytmen för alla andra. I detta fall ska då åtm 4 st visa hänsyn till Grötwalds takt medan denne sk**er fullkomligt i andras takter.
Kom ihåg, det är inte en rättighet att få köra lika fort som vägen är skyltad till. Vi ska känna oss privilegierade om vi nån gång får köra 90 på 90 väg.

Personligen bryr jag mig inte om Grötwalds hastighet bara han har tillräckligt med förstånd att han släpper om de som vill köra snabbare än han.

kilroy
mick 750*

"Kom ihåg, det är inte en rättighet att få köra lika fort som vägen är skyltad till. Vi ska känna oss privilegierade om vi nån gång får köra 90 på 90 väg."

Helt rätt uppfattat, mick!

För övrigt är inte den egna hastigheten en funktion av andras hastighet, den är inte heller en funktion av hur fort andra vill att man skall köra. Den egna hastigheten är en funktion som styrs av hur stor körvana man har, hur bråttom man har samt en hel rad andra faktorer vars innehåll faktiskt styrs av den enskilde bilisten och inte av någon annan.

Mvh kilroy

mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Så man kör helt enkelt över bilen framför då ifall man vill färdas snababre än den?

Eller måste man vänta på ett omkörningstilfälle och under tiden få sin hastighet styrd av bilen framför?

Det är nog bara att inse fakta. Om man vill köra snabbare än bilen framför och inte slipper om direkt så blir man påverkad av den andres hastighet. Den andre blir inte alls påverkad och då är det upp till dennes förstånd om han har hänsyn eller inte till andra bilister.
Har han förståndet i behåll så underlättar han den bakomvarandes omkörning och därmed bidrar till en smidigare trafik. Har han inte hänsyn, som oftast är fallet med vanliga personbilar, så sölar han på i sin makliga takt på mittlinjen och kanske muttrar en stilla svordom åt farthuliganen bakom.

Vad är funktionen av det då?

kilroy
mick 750*

"Eller måste man vänta på ett omkörningstilfälle och under tiden få sin hastighet styrd av bilen framför?"

Det är precis det som gäller. Precis som i alla andra trafiksituationer är man beroende av andra trafikanter.

Jag uttryckte mig lite oklart i mitt tidigare inlägg. Den egna hastigheten är naturligtvis en funktion av hur fort man själv vill köra samt hastigheten av de fordon man eventuellt kommer ikapp.

Du har helt rätt när det gäller underlättande av t ex omkörningar. Förutsättningen är att det kan ske utan fara för en själv eller andra. Detta avgörs enbart av den enskilde bilisten vilket påpekas i Vägtafikfördningen. Lagtexten är tydlig på det området vilket är fullkomligt uppenbart och naturligt. Det finns ju inte någon möjlighet för bilist A att avgöra vilka risker bilist B vill eller kan ta.

Mvh kilroy

Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Utan alltför många värderingar, tycker jag mig minnas något från gamla tider då man signalerade för omkörning och den framförvarande rekommenderades (av myndigheterna) att sakta in och hålla till vänster för att underlätta omkörning. (Så gammalt är det alltså).

Detta är omöjligt idag, då den framförvarande antingen inte hör min signal p.g.a. åldersdövhet/tokhög volym på stereon, eller inte ser min helljusblink p.g.a. att vederbörande aldrig förstått att backspeglarna är ett viktigt instrument för visuell information om vad, som händer bakom den egna bilen, utan tror att backspegeln finns där som en praktisk upphängningsanordning för tärningar, kors, radband, julgran, eller fotografier av barnbarnen.

Om personen ifråga mot förmodan uppmärksammar signalen, gör han/hon antagligen tecknet för helikoptrar och fortsätter sin sorglösa söndagsutflykt. Alternativt saktar in och håller till vänster, vilket i dag inte underlättar omkörning.

Göran

FWD - Nej tack!
Diskussionen om de som kör saktare än skyltat är ganska meningslös/utsiktslös, tycker jag. Det handlar bara om att varje trafikant har chansen att visa hyfs och vänlighet (smidighet) mot andra på vägen.
Den som då vet med sig att han kör saktare än vad andra vill och kan göra(legalt), han har valet att underlätta för andra att komma förbi....eller snarare göra motsatsen! Antingen......eller.

När och om jag kör lite saktare och går ut på en snömoddig vägkant på E4 (sånt som bromspucko aldrig ens skulle fundera på att göra) för någon buss eller tradare som snabbt närmar sig bakifrån, så får jag i regel "stort tack" av dom efter passagen. Dom fattar....vad samspel och dylikt är.

Som jag skrivit innan så avslöjar man lätt ett bromspucko - genom att ute på vägrenen sakta smyga ikapp honom tills man hamnat i en tät formering.
När/om puckot får tuppjuck och hjärnsläpp vid upptäckten av sitt oväntade "sällskap" vid sidan - samt vrider om ratten så att han far ut i skogen - DÅ vet man att det handlade om just ett bromspucko. Alltså en som lever i sin egen lilla svenske-värld, ointresserad av att underlätta för andras färd på vägen.
Allt handlar om mentaliteten på vägen - som kunde vara bättre hos mången svensk.....

f
__
260
__MiCkE__
750iA -89
vilka lustiga diskutioner .. :)
jag tror personligen att om man ser till verkligheten så har fler och
värre olyckor orsakats av folk som kör för fort än folk som kör för långsamt.
har ni någonsin läst "stor olycka inträffad på vallbybron pga. kärring som körde för långsamt" :P

MVH
Micke
Paap Reeder
... intressanta uppgifter börjar sippra ut "på byn" i NÖ Uppland om den egentliga orsaken till den tragiska bussolyckan.

Först stirrade alla på färdskrivarbladen ... sedan dök man på den stackars långtradaren som helt snyggt och lagligt stod i en p-ficka ... sedan började man skaka på VV i hopp om att finna den skyldige.

Gud nåde den om ngn överskidit ngn hastighet.

Hur snacket går så har hastigheten inte ett smack att göra med denna olyckan ... såvida vi talar om hastigheter över 30 kmh.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.