|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
kilroy: givetvis skapas omkörningarna av de som kör om. Men de kör ju om för att den som är framför kör för sakta i deras mening. I lagens ögon så är det ju klart att den som kör sakta har rätt, men ute på vägarna bör man inte sitta och fundera så mycket på lagen. Mycket viktigare att hålla trafiken flytande i ett jämnt tempo tycker jag iaf. |
|
|
mick 750: jag köper hela din resonemang! glöm de som sitter o blädrar i lagboken när de hamnar i liknande situation. jag har sett situationen med egna ögon, tack vare den "laglydige", omkom 3 personer. det var bara jävla köttfärs kvar av de. folke: en traktor är en traktor. du ser triangeln från långt hål o vet att han kör 30. dessutom vet man att de inte får köra fortare än så. men en personbil som ligger och fiskör är en annan sak. |
|
|
Visst. Men det ser du inte tre bilar bakom, här dras upp enorma scenarion där alla bara måste köra om med de risker osv som detta innebär. Varför hänga upp sig på just traktorer, de är ju ändå inte så himla vanliga ute på vägarna, det kan lika gärna röra sig om husvagnsekipage, lastbilar och mycket annat som inte kan eller får hålla upp till skyltad+ hastighet. Lär er för fasiken att ta det lite lugnt i rafiken och inte hetsa upp sig på alla som inte håller skyltad fart eller 10% över. Att dra upp mätarnas felvisning är bara patetiskt i detta sammanhang, den finns där för att säkerställa att man alltid skall kunna lita på att inte överskrida osv när olika däck, slitage osv förändrar förhållandena. Som redan nämnts, det är alltid bakomvarande som har att anpassa sig efter situationen, gör man inte detta och orsakar en olycka så kan man aldrig skylla på att den framförvarande körde för sakta, oavsett anledningen. Självklart håller jag med om att rytmen störs av att något fordon, oavsett typ, t.ex kör sakta, men bara den närmast bakomvarande kan möjligen bilda sig en uppfattning om orsaken, knappast flera bilar bakåt osv. Det som ofta saknas hos många av dagens förare är hänsyn och omdöme, man måste bara fram i högsta möjliga hastighet, kosta vad det vill. Hör t.ex med de som jobbar med vägarbete sedan länge och be dom redogöra för hur bilisterna kör idag vs. för t.ex 10-15 år sedan. Det måste vara nåt i dagens samhälle som stressar upp folk, jag kan inte komma på nån bättre anledning. FP |
|
|
Hänsyn kan man väl visa genom att inte vara i vägen för andra. Och Folke, du brukar väl uttrycka dig någorlunda sansat, så omdömet: Patetiskt, om min kommentar om felvisning av hastighetsmätarna och okunskap om det är väl lite magstarkt? Jag har uppfattat det, som att påhopp och nedsättande omdömen inte är tillåtet i forum, som det här. Det finns andra forum för sån't. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
"Där alla bara måste köra om.." Får jag fråga..? Om nån kör 70 på 90 väg, kör du då om eller finner du dig i situationen och kör 70 tills du tar av eller framförvarande bil tar av..? Sen är det givetvis upp till den bakomvarande chauffören att fundera på när man kan göra en säker omkörning. Men som jag vet, man bara MÅSTE om VolksWagnhelve**t. Detta är en extremt onödig diskussion ändå. Faktum kvarstår, kör nån 70 på 90 väg så blir denne omkörd. Varje sekund du spenderar i motkommande trafikens fil är du i mycket större fara än om du var i den egna. Detta är direkt beroende på att denna VW som du just körde om inte reglerade sig själv till trafik rytmen. Det som du säger, folke, är att alla ska följa den svagaste i gruppen. Smäll upp vajer räcken över hela norden vet ja.. Då blir det minsann mindre omkörningar. |
|
|
Men grabbar, lugna ner er lite va! ;) Visst kan det vara störande med tant Agda som ligger å maxvarvar på tvåan i sin nissan micra efter en måttligt trafikerad landsväg, men artikeln i fråga gällde en 30 (!) sträcka. Grabben glider runt på stan i en jänkare, värre brott kan jag faktiskt komma på med vänstra lilltån. En del busar med sina bilar, andra glider. En del gör inget av det ovanstående, men alla har vi varit unga, både till åldern och i sinnet! Sov gott mina herrar, och tänk på att stress inte är bra för hjärtat ;D //Devva |
|
|
gorth: Jag har inte nämnt nåt om okunskap eller skrivit nåt nedlåtande vad jag kan se iaf. Faktum är att jag sällan riktar några inlägg mot enskilda utan bara "rör om" i debatten lite allmänt.. Många trådar och diskussioner, inklusive denna, har en förmåga att bredda och dra iväg i alla möjliga riktningar. Det behöver inte vara fel men ibland blir argumenten bara lite för ogenomtänkta eller patetiska om man så vill, i ivern att föra fram sin ståndpunkt osv. Obs allmänt inlägg, ej riktat, är det väl bäst att lägga till. FP |
|
|
kilroy, du och jag och alla andra på det här forumet kanske inte hör till dem som kör omdömeslöst, men vad spelar det för roll när så många andra bevisligen gör det? bilister som kör för långsamt BLIR omkörda. kom ihåg att det är oskyldiga som drabbas när en omkörning går fel, oavsett vad som utlöst omkörningen. det hoppas jag verkligen att du inser. att bilister kör för långsamt ÄR därmed ett problem för alla som befinner sig på vägarna. hur stort problemet är lämnar jag åt andra att avgöra, men precis som Göran tycker jag att det handlar om att visa hänsyn mot sina medtrafikanter. /Lars Don't adapt to the road. Be the road. |
|
|
Min analys var nu kanske inte så allvarlig ändå.. Det är exakt som larssss säger, de BLIR omkörda vare sig regelverket tillåter det eller inte. Därmed så orsakar de en fara för andra trafikanter. |
|
kilroy |
larsssss* Alldeles riktigt...vi skall visa hänsyn till vår medtrafikanter vilket i högsta grad omfattar även de som av olika skäl kör något långsammare. Hur du, och andra, än försöker vända argumentationen så är det inte den omkördes "fel" att han/hon blir omkörd. Ansvaret, såväl juridiskt som filosofiskt, vilar på den som kör om. Att köra om är ingen rättighet. Man kör om när omständigheterna medger en så säker omkörning som möjligt. Om inte så låter man bli. Kan det bli enklare? Det existerar ingen skyldighet eller rättighet att hålla 90 på 90-väg. Däremot är 90 den högsta hastigheten du juridiskt får hålla. Vi har aldrig i det här landet haft en trafiksituation (och kommer aldrig att få) som gör att alla bilister kör lika fort. Det beror på att alla människor är olika. Inser man inte det så har man inte förstått andemeningen i dom orden som du avslutade ditt förra inlägg med... Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Så varför visar inte tant Agda nån hänsyn till alla som är bakom när hon sitter och slickar mittlinjen i 70 på 90 väg? Skulle hon visa hänsyn så skulle hon vika in till sidan och släppa om kön.. Men nej, istället så ska alla andra visa hänsyn till Agda och lungt och fint sitta och vänta på ett säkert omkörningsläge medans Agda skiter i alla farthuliganer som är bakom. Eller? Om alla andra ska visa hänsyn till den som kör sakta, varför kan då inte den som kör sakta visa hänsyn till alla andra? |
|
|
En liten historia. I sommras så hamnade jag att köra hem 7an i limpmode. Ca 10km landsväg som är begränsad till 80km/h. De som kört 750 i limpmode vet att det går inte så jättefort fram då, typ 50km/h max. När jag såg i spegeln att jag hade en måttlig kö bakom mig så vek jag in till sidan och släppte om kön. Detta hände flera gånger. Varför gör inte Agda så? |
|
|
kilroy, du har nog inte förstått vad jag menade, vilket säkert beror på att jag inte uttryckte mig klart. så jag gör ett nytt försök: när andra kör långsamt utsätter de indirekt andra trafikanter för fara. det är allt. jag får känslan av att du försöker debattera en helt annan fråga. det här handlar om att kunna se konsekvenserna av sitt handlande oavsett vem som har lagen på sin sida, inte om att stänga in sig i en verklighetsfrånvänd bubbla med lagboken som huvudkudde. att en handling inte är olaglig betyder inte att den alltid är lämplig. /Lars Don't adapt to the road. Be the road. |
|
|
Den kära tanten Agda får nog ses som ett undantag i det hela, det är ju alltid lätt att hacka på henne, men hur gör ni med de andra exempeln på fordon som håller under skyltad hastighet? Så ofta tycker jag inte man ser henne men självklart skall hon visa lika mycket hänsyn som alla andra så länge hon anser att hon kan köra. Lika fullt går det säkert upp för de flesta nån gång att alla inte är lika, kör lika eller har lika bråttom. Mick: Vilken tur att du inte körde på en 2-1 väg med vajrar osv, och att du hittade ett flertal platser på 10km-sträckan att vika av på. Fast jag har sett t.ex osäkra/äldre/vilsna bilister, utländska turister osv vika av och stanna också vid möjlighet när de kör sakta, så himla nattsvart är nog inte läget. Det är rätt underhållande att se hur argumenten vänds och vrids mot stackars Agda osv, trots att bl.a kilroy klargjort tydligt hur det ligger till. Klart att man inte sitter och tänker i juridiska termer när man kör, inte alltid iaf... det räcker med vanligt sunt förnuft och lite hänsyn. FP |
|
Paap Reeder |
Måste hacka lite tpå kilroy. "Att köra långsammare än hastighetsbegränsningen har aldrig varit ett lagbrott och kommer aldrig att bli det vilket alla normalbegåvade inser." ... säger du. ... hm! ... undrar om det är riktigt. Kanske inte ett lagbrott men man blir exvis avplockad av länsman från 55:an - går mellan Uppsala och Enköping. Är hårdbevakad av laser, kameror och civilbilar eftersom det handlar om den utlimata pendlar-sträckan morgon/kväll. Ligger du i 70 på 90-sträckorna åker du av ty länsman ser att oron och riskerna längre bak i pendlarsnöret ökar och man har uttryckligen sagt att denna sträcka på ca 5 mil skall nollvisioneras fullt ut. Det är inte förbjudet att köra 70 på en 90-väg ... ej heller att köra om den som kör 70 men Zumman av kardemumman blir att till sist smäller det och det vet den erfarne polisen varför jag i limp-home-mode, Agda eller min moder i sin Golf II blir avplockade. MVH /// Paap R |
| Tänk alla dessa lastbilar med släp som regelmässigt är en potentiell livsfara när de susar fram i 80 km/h på motorvägen. De utsätter ju indirekt tusentals och åter tusentals andra bilister för fara! | |
|
Som tidigare blivit sagt, traktorer och andra långsamma fordon är ett kapitel för sig. De KAN inte hålla skyltad hastighet fast de skulle vilja. Merparten av dessa fordon har chufförer som vet detta och släpper om folk. Har åtskilliga gånger legat bakom en lastbil smygit ut lite i andra filen och blinkat med helljuset en gång. Då är den normale lastbils chaffen så smart att han förstår att jag vill om. När tillfälle bjuds så blinkar han ett par ggr till höger. Detta betyder att man kan köra om. Som jag tidigare sagt, dessa chaufförer VET att de kör sakta och att folk vill om. Därför har de hänsyn till andra och släpper om dem. Att jag hade "tur" med att jag kunde släppa om folk beror nog mera på planering. Skulle det ha varit så att vägen jag körde varit full med vajerräcken osv skulle jag inte kört hem bilen klockan 17:00 när vägarna är ganska traffikerade, då skulle jag ha kört hem den nångång på natten eller liknande då trafiken varit minimal. Hänsyn.. |
|
kilroy |
Kör man i 70 på 90-väg så visar man varken mer eller mindre hänsyn än någon annan. Sveriges vägnät är till för alla. Jag inser att det resonemanget är svårt för många att följa men så är det bara. Om tant Agda går på en trång trottoar med sin rullator, kräver vi att hon skall kasta sig åt sidan så att vi kan komma förbi...? Trottoarerna är till för alla, åtminstone har vi det så i Sverige... Följande uttalande från mick 750 visar ganska väl hans inställning när det gäller hänsyn: "Men som jag vet, man bara MÅSTE om VolksWagnhelve**t." Kommentarer är överflödiga... Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
kilroy: Vet inte hur breda trottoarer det är i din hemstad men här rymms det ganska många personer i bredd. Vet inte heller medelhastigheten på era trottoarer men gissningsvis kan det väl vara något lägre än på landsvägen..? Läs även mina senaste inlägg angående min inställning till hänsyn. |
|
|
kilroy, det är beundransvärt att du med sådant upphöjt lugn kan betrakta dina medtrafikanters beteende, oavsett hur tokigt det är. Jag antar också att du planerar dina bilresor väldigt noga och alltid är ute i tillräckligt god tid, med tillräckliga marginaler för oförutsedda händelser. Och jag är inte sarkastisk utan menar det verkligen. Kan man vara tolerant och undvika stress och dålig planering är mycket vunnet när det gäller att få ner olycksfrekvensen. Däremot tycker jag att din jämförelse med tant Agda på trottoaren inte är helt relevant. Diskussionen gällde ju vägar. Att gå förbi en fotgängare på en trottoar är normalt sett inte behäftat med risker för mötande fotgängare (och ärligt talat, går du snällt bakom tills vederbörande viker av eller tar du dig förbi?). Ingen har heller föreslagit att någon annan skall "kasta sig åt sidan" för att underlätta omkörning. Jag har lite svårt för att se varför du känner dig tvungen att spetsa dina argument med den typen av retorik. Om du läser tråden kanske du inser att problemet inte är att ditt resonemang är svårt att följa utan att du genomgående för ett annat resonemang. Ditt tal om "normalbegåvade" liksom ditt antagande om att det är svårt för oss andra att följa dina resonemang "men så är det bara" gränsar faktiskt till lätt nedlåtande, men det var säkert inte din avsikt. mick 750 ger bra exempel på hur man kan underlätta för andra att köra om. Yrkesförare och andra som är medvetna om att de kör ett långsammare fordon brukar känna till detta och uppträder därefter. Sen spelar vägarnas beskaffenhet givetvis in. Sträckor med växelvis två körfält är ett bra sätt att lösa problemet med långsammare fordon till rimlig kostnad tycker jag. Men kilroy, om du inte tycker att det är ett problem, kanske du anser att Vägverket borde spendera våra pengar på annat? Jag är faktiskt uppriktigt intresserad av din åsikt i frågan. Helt klart är ju att alla vägsträckor inte kan byggas ut på det viset för att göras säkrare, därav alla kameror. Jag tror att upprepade körkortsprov (inklusive synundersökning!) med regelbundna intervall som Göran föreslog är ett sätt att komma åt det som tagits upp i den här tråden, och även andra problem. Det är ju inte bara äldre som inte borde ha körkort. Folke, jag håller med dig om att detta inte är ett stort problem i ett större perspektiv. Det finns många andra olämpliga eller olagliga uppträdanden jag hellre skulle vara utan, men nu var det ju detta diskussionen i tråden gällde. Vilka de riktigt allvarliga problemen tror jag vi alla inklusive kilroy är mer överens om, eller så får vi starta en ny tråd och reda ut det. /Lars Don't adapt to the road. Be the road. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.