AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
24.676

Bötfälld för att ha kört för långsamt på 30 väg.

Sida 1 av 3
Ya
23
YamMan
740 iA -96
Vad säger man om denna nyhet/notis på aftonbladet då?
Låt säga att jag tex. letar efter en adress/husnummer, som jag tidigare inte varit till, vägen är en 30,50,eller 70 väg.. Måste jag då ligga på angivna hastigheten på låt oss säga 50 kmh, och leta efter husnummer o gatunamn, blir inte det trafikfarligt då jag inte hinner se vart jag kör..?
Eller är det bara att parkera bilen på första bästa parkeringsplats (inte alltid lätt i sthlm) o sen knalla till fots tills man hittat adressen man ska till..?
Får man köra traktor på 50 o 70 väg, jo det får man .. Är inte det samma sak, störande av trafik??
Bara undrar..
Länk

Hawar
Jag tycker det är bra att polisen tar krafttag mot förare som bromsar upp trafiken, de är lika farliga som de som kör för fort. När du kör bil ska du fokusera på vägen och inte på gatunr. Detta är min syn.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Klockrent! Mer sånt! Blir galen på folk som ligger och sölar på vägen utan någon vettig anledning.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Stod att han blev stoppad på en 30-väg. Går de verkligen att köra saktare? =)

// M.V.H. Daniel
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Tydligen går det att köra skatre om man kör raggarbil!
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
skatre = saktare.
kilroy
Avsikten med den paragrafen i vägtrafikförordningen är inte att bötfälla bilister som kör sakta samtidigt som man letar efter ett husnummer eller en adress. Avsikten är att kunna bötfälla bilister som av rent okynne eller brist på sysselsättning ligger och kör för sakta.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

se
661
seb_540
328i M F30
hm, behöver inte oroa mig, 30km, långsammare går väl inte en 540 ens på tomgång ;)
Se även annan tråd i samma ämne. Jeppe förklarade hur det förhåller sig med regler osv, självklart förhåller det sig som så att att de gled omkring osv, kanske för 4:e gången runt samma torg osv. Vi har alla gjort det...
Jag skulle snarare skämmas lite istf att gå till tidningen.
Var ett liknade fall här för ett par veckor sen, en bilist gick till tidningen för att han blev bötfälld för hastighetsöverträdelse på 30-sträcka. Han hade bara sett tilläggstavlan med tider osv under den runda skylten pga solskyddet... han menade att det var skyltkonstruktionen som var fel. Vad säger man?

FP
Paap Reeder
... i en annan tidning stod det att dom ville köra sakta för att samtidigt kunna ragga från bilen.

Tur att jag inte är polis för det hade blitt 600:- / hjul som rullade för långsamt.

MVH /// Paap R
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Helt rätt. Men var är polisen när man fastnar bakom pensionärer och tanter som håller 40-50 på 70-väg? Har hänt mig lite väl ofta på sistone.

/Lars

Don't adapt to the road. Be the road.
kilroy
"Helt rätt. Men var är polisen när man fastnar bakom pensionärer och tanter som håller 40-50 på 70-väg? Har hänt mig lite väl ofta på sistone."

Förhoppningsvis sysslar polisen i det fallet med något väsentligt viktigare. Att köra i 50 på 70 väg är inget lagbrott...det finns med andra ord inget brott för polisen att beivra.

Mvh kilroy

la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
kilroy, det är inte tillåtet att köra så att man hindrar annan trafik, vilket artikeln ger ett exempel på.

om 40 på 70-väg kvalar in till en sådan förseelse vet jag inte, men jag tycker att det är en underskattad förseelse att köra för långsamt. det skapar en bakomvarande fordonskö med stress, frustration och ibland livsfarliga omkörningar som följd. precis som de som ligger i 75-80 på 90 sträckor med fartkameror.

håller givetvis med om att det finns viktigare saker för polisen att göra, men det är en helt annan diskussion (likaså vem som bestämmer vad som är viktigt).

/Lars

Don't adapt to the road. Be the road.
Man måste lära sig hantera en dylik situation utan att göra dumma omkörningar osv, även om det inte är det lättaste. Man kan t.ex hamna bakom en traktor, grävmaskin eller annat arbetsfordon under långa sträckor utan möjlighet eller plats till säkra omkörningar, hur gör man då? Det kan handla om 20-30km/h på allt från 50 upp till 90-vägar, sånt måste man lära sig att klara utan att utgöra fara för alla andra eller hur. Obs att skyltarna inte talar om vilken hastighet man måste hålla utan vilken hastighet som är max.
Att utan anledning hålla t.ex 30km/h med en bil är givetvis inte lämpligt men en helt annan diskussion.

FP
bj
129
bjornh
525 tdsA -92
Intressant diskussion, men det här kan du väl inte ens tro på själv Hawar?:
de (som kör för sakta) är lika farliga som de som kör för fort.
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
bjornh: De ÄR farligare än de som kör för fort. De som kör för fort är farliga för sig själv och så många bilar de hinner dra in i krocken, typ 5 bilar med 2-3 pers i.
De som kör för sakta är farlig för varendaste en av de 40 bilarna som kör om men knappast farlig för sig själv..
Gör själv matematiken.

folke: Under alla de år jag har varit i trafiken så har jag en gång hamnat bakom en traktor som inte släppt om mig. Exakt en gång.
De som kör traktor, arbetsfordon eller dylikt VET att de kör saktare än alla andra, därför i 99% av fallen viker de in på nån busshålls plats eller nåt nu och då och släpper om bilarna bakom.
Gamla tant Agda kanske inte vet att hon kör saktare än alla andra, åtm verkar det så många ggr..

bj
129
bjornh
525 tdsA -92
mick 750
Dina hemmasnickrade logiska resonemang och dylika matematik ger jag i detta fall tyvärr inte så mycket för. Visa mig en studie eller liknande som stödjer din tes ska jag börja fundera...
Jag håller nog med bjornh här, jag kan inte se hur det är farligare att hålla kö bakom sig och möjligtvis skapa EN idiotisk omkörning som leder till en olycka än att köra fort och dra in i bilen framför för att man inte hinner stanna i tid. Inget flame, vill bara att du utvecklar lite, mick 750!

kilroy
larsssss*

1 §
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

En person som kör i 50 på 70-väg har aldrig bötfällts, och kommer aldrig att fällas i någon domstol, såvida det inte finns ett avsiktligt uppsåt att hindra annan trafik.

En fordonskö med frustration och livsfarliga omkörningar skapas inte av den som kör långsammare...den situationen skapas av dom ligger bakom.

Du har helt fel utgångspunkt för ditt resonemang...vilket du iofs inte är ensam om.

Mvh kilroy

Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Vi behöver väl inte ställa "För fort" mot "För långsamt"? Vi kan säkert vara överens om att köra 10-15 km/tim under den aktuella hastighetsbegränsningen (om förhållandena är gynnsamma) är trafikfarligare än att hålla rätt hastighet. Dessutom vore det bra om bilisterna kalibrerade sina hastighetsmätare. De flesta verka visa ung. 10 km/tim för mycket. Jag har en GPS/kameravarnare och märker att den vanliga hastigheten på en kameratät väg (222) är 61-63 km/tim och min hastighetsmätare visar då 70. Samma sak på 90-väg. 90 på mätaren och 82 verklig hastighet.

Med traktorer är det en annan sak; de kan inte köra fortare och stressar inte upp folk på samma sätt. Återigen: Körkortsprov vart 10:e (5:e) år.

Göran

FWD - Nej tack!
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Om man kör 40 på 70 väg, hur stor är risken att bli omkörd? Ganska stor.. Mer eller mindre varendaste en kommer att köra om.
Detta betyder att den som kör för sakta är orsaken till en massa omkörningar som inte alltid är så säkra. Lägger sig tant Agdas kompis tant Hjördis sen bakom Agda och inte vågar om så blir det ju bara värre.

De som kör sakta riskerar inte sig själv, de riskerar alla som kör om. Om inte de skulle köra så sakta så skulle det inte bli en massa omkörningar. Min matematik är nu påhittad men ändå ganska klar.
Farthuliganen riskerar sig själv och max 10-15 andra, iom att den som kör sakta är orsaken till en massa omkörningar så riskerar denne i grund och botten fler än farthuliganen.
Det är väl nog säkrare att hålla sig i sin fil och spendera så lite som möjligt i motkommande trafikens fil, eller?

Är det bara jag som ser logik i detta?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.