AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.283

Upprullning av bilbälten

Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Har på samtliga mina föredetta BMW:s samt nuvarande problemet med sega bältesupprullare. Modeller jag haft/har problemet med, är e30 e31 e32 e34 e39.
Mina övriga bilar av andra märken jag haft/har, finns/fanns ej detta problem. Alltså måste BMW ha nån sorts kvalitetsbrist kring konstruktionen på detta. Är ju inget allvarligt i sig, men fruktansvärt irriterande.
Måste även tilläggas att oftast pga den sega upprullningen så viker sig bältet alldeles vid ingången i B-stolpen så att det blir tvärstopp.

Har läst att det kan var fjädern som tappar sin styrka, som i så fall kanske går att byta ut. Frågan är dock om det krävs total isärplockning av bältessträckaren ??? Finns ju en viss säkerhetsrisk med detta.....
Att silikonspraya går helt bort för min del då detta inte har med konstruktionen att göra. Borde i så fall vara att problemet ligger i att själva bältet är slitet (luddigt osv). Mina är inte slitna....

Alltså är min fråga: Har någon fixat detta problem på ett bra och i trafiksäkerhets synpunkt, säkert sätt.

Su
213
Sune
E60 535d -05
Prova med att tvätta bältena med ljumet vatten med mild tvållösning, glöm inte att låta bältet torka innan du rullar tillbaka dem bara.

Denna lösning har funkat bra för mig med kärvande bälten.

"Att betala underhåll till sin exfru är som att amortera på en kvaddad bil"
Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Tvättning är nog inte fel, men fortfarande har jag inte detta problem på min V70 på 40000mil.
Tycker det är långsökt att själva materialet i bältet är boven till detta. Har BMW nått helt eget tro..... Borde i stort vara samma typ av grundmaterial till alla biltillverkare...

Su
213
Sune
E60 535d -05
Min teori är att skiten som samlas på bältet efter lång och upprepad användning gör bältet "stelt" och till följd mindre följsamt, därmed svårare att rulla tillbaka efter användning. Kan vara att din volvo har en annan konstruktion som övervinner fenomenet med större fjäderkraft?

Jag har själv en passat -01 som gått som taxi i 42000mil där jag tvättade bältena på tidigare nämnt sätt. Därefter blev de bra igen.

///Att betala underhåll till sin exfru är som att amortera på en kvaddad bil///
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Ett tips som alltid har funkat för mej är att dra ut bältet helt och spraya Silikon sprej över hela ytan, på båda sidorna, medans man sakta släpper in bältet tills det är ihoprullat. sedan drar man ut och släpper in bältet några gånger så rullar dom som nya igen :)
Paap Reeder
Väldigt bra Rattmeister att du tar upp frågan. Senast idag retade jag mig på detta fenomen (BMW- fenomen???)

Köpte ett nytt bälte till M535:an för två år sedan. Blev 9,28% bättre men inte värt pengarna.

På 750:ian är det exakt samma problem på frambältena. Har funderat om jag skall köpa nya eller ej men investeringen i E28:an avskräcker.

Precis som du säger! Åkte med en V70 häromveckan ...Schwopp! så satt bältet upprullat.

Är det likadant på nyare BMW säger ni!!?? ... skönt så slipper man köpa en sådan.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... förresten ... spraya silikon? ... vad tror ni tigern skulle säga om hon skulle få silikonränder på Armanikavajen?

Jag skulle få handväskan med alla kreditkorten i huvet ... som smack i medaljongen!

MVH /// Paap R
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Silikonen torkar på en gång och är färglös om den skulle kladdas innan den torkat. Denna metod lärde jag mig när jag jobbade som meck på Volvo en gång för länge länge sedan ;)
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Att bara dra ut bältet fullt, och rycka lite i det mot ändläget har funkat bra för mig.

Sex på alla fyra, roligast så!
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Är det inte Autoliv som levererar till både BMW och Volvo?
Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Jahopp....

Fortfarande fel felkälla till problemet tycker jag. Lite som att dopa sig inför ett 100 m lopp när man stukat foten...... Dock ett steg på vägen.

1. Skitiga bälten som tvättas och rullas in först när den torkat.
2. Därefter sprayar man på silikon. Låter bältet torka i utsträckt läge eller rulla in och ut under tiden den torkar. Vilket som, huvudsaken att den torkat innan man sätter sig själv i fara (handväskan!).
3. Avslutar med att sträcka ut bältet till stoppet några gånger och se till att den går tillbaka i sträckt läge. Typ jämförelsevis ny toalettrulle mot en olyckligtvis utrullad, som måste rullas upp. Brukar inte bli så bra resultat har jag för mig....

Har dock en teori om själva rullen:
Borde inte rullen vara kullagrad? en på vardera sida om axeln. Kanske dessa är upphovet till problemet???
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Kan det inte bero på att BMW har tjockare bälte än Volvon? Vill minnas at Volvos bälten är rätt tunna och i så fall påverkas dom inte i samma grad av om dom blir luddiga eller smutsiga. Om bältet är tjockare finns det kanske inte samma marginaler inne i "rullhuset" och det uppstår mer motstånd när rullen ska veva in bältet pga. att bältet "tar i". Sen är ju BMW mer inriktade på komfort än Volvo så fjädern som drar in bältet är kanske inte lika kraftig (för att inte spänna för hårt mot kroppen vid användning) och det gör i så fall bältet extra känsligt för smuts och luddning/fransning.
Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Har nu åkt lite i Volvon och kan konstatera att det är skillnad i motstånd även när man drar ut bältet. Volvons bälte är lätt att dra ut, typ känns som om det enbart är fjäderns motstånd man känner av. På Bmw:n känns bältet trögt när man drar ut det, som att det är något som skapar friktion mot själva bältet.

Kollade därav själva upphängning, där bältet går in i B-stolpen. På Volvon är själva "bygeln" (den som bältet går in i och gör en 360gradare ned till rullen) fast och sitter i ett vertikalt läge.
På BMW:n så är "bygeln" rörlig, horisontellt läge vid upprullad och vertikalt vid fastspänt mot kroppen.

Kanske det är denna "bygel" som är problemmakarn. Därav att tvätt och silikon gör att friktionen minskar där.....

Mätte och jämförde även bältena: 47mm brett och 1,4mm tjock var båda bältena. Såg ut och kändes även som samma material. Så säkert är det som Player säger, att det är samma tillverkare.
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Om nu bygeln är rörlig kanske en lite trögrörlig sådan kan ge upphov till inrullningsproblemen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.