|
|
|
|---|---|
|
Vilka sitter detta orginal på? Bara M-modellerna? Det är väll tillval till de andra bilarna? Nån som vet vad det är för nr eller liknande så man vet att det är en bromsad diff man har framför sig och inte en sån jag har nu som lägger "fattig mans streck" ...... Man vill ju inte köpa en likadan som man redan har! =) Hur gör man för att få högre utväxling, dvs så att bilen varvar mindre? Vilka delar ska användas? Min kompis 325iA varvar ca 1000rpm mindre på högsta växeln och drar därför också mindre soppa än min manuella ! =( Mvh Patrik 325i -92 | |
|
Det blir nog svårt att få den att varva mindre med hjälp av bakaxeln, tom M3:an har ju samma som 325 (3,15). Har funderat på en bromsad diff själv, och tittar man på skrotarna så står ju uppgifter om den är bromsad eller ej. Vet tyvärr inte hur man ser skillnaden genom att bara titta på den. Antar att det är automatlådans utväxling som gör skillnaden i polarns bil. Mvh Anders S. |
|
|
Jo, jag tror också det är lådan. Känns trist när man själv ligger i 120-140km/h och illvarvar när hans bara glider fram...... Mvh Patrik 325i -92 |
|
|
Har ett vagt minne att till äldre bilar (typ e28 osv.) så är lamelldiffar märkta med ett S. Kan vara att jag minns helt fel.. - g - |
|
|
Vad bör man ge för en bromsad diff till min bil? Ringde till en skrot just och dom ville ha 5500:- , är inte det lite mycket? Mvh Patrik 325i -92 |
|
|
En sak till? Passar diffen ifrån turbodieseln? Den har 2,65 i utväxling ju! =) Mvh Patrik 325i -92 |
|
|
Hmmmm.. Vet ej. Men tror du det blir så jädra kul att lägga nån lakrits då, den lär ju kännas rätt trött menar jag. En bakaxel från en 320 funderar jag på... Mvh Anders S. |
|
|
Trött tror jag inte, det är ju inga problem att komma upp på varvskyddet på 2:an nu...... Lägger man sedan i 3:an så drar den loss på kopplingen istället!! =( Det bli ju ca 20% i skillnad, kommer att göra ca 120km/h på 2:an !!!! =) Lägger man i en bakaxel ifrån en 320i så toppar den väll kanske bara en 220-230 på varvskyddet? (7000rpm) Eller? Mvh Patrik 325i -92 |
|
|
Nån lakrits blir nog inga problem :) På dom lägre växlarna tror jag inte man märker så mycket, oavsett vilken väg man än går. Däremot så lär den bli mycket piggare (och lite surrigare förstås) på dom högre om man har lägre utväxling. Själv händer det sällan att jag kör över 140 knyck iaf, så för mig kvittar det om den toppar 210 eller 240... Räknade lite för skojs skull (hastighet/6000rpm): (TD) (325) (320) 2,65 3,15 3,45 1 63,2 53,2 48,6 2 106,1 89,3 81,5 3 160,2 134,7 123,0 4 219,2 184,4 168,4 5 267,5 225,0 205,4 Lyckas du få upp 7000rpm med 2,65 i utväxling gör den 312km/h, grattis! :)) Mvh Anders S. |
|
|
Krävs nog några bars överladdning för det tror jag....... =) Mvh Patrik 325i -92 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.