AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.205

Varför började bilen svaja?

an
57
andreas1979
528iA Touring -99
Fick lite panik idag då bilen helt plötsligt började svaja vid minsta lilla gupp i vägen! När jag stannade såg jag att hö fram hjul var långt uppe i hjulhuset... Lämnade bilen i ca en timme och när jag kom ut så hade hjulhuset återgått till normal nivå med de andra och bilen kändes som förr! Bilen har aut. nivåreglering men jag vet inte om det spelar in i detta fall?
Vad kan detta ha berott på??? Dämpare? Fjädrar?
Jag har ingen aning så ni som vet får gärna hjälpa mig!!! Bilen är en e39 touring...
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Det är dämparen som hade fastnat i överta läget. Detta betyder oftast att den är HELT paj. Var det kallt? Kan funka till nöds en kortare tid medans man väntar på delar etc men man bör inte vänta med att beställa nya dämpare(båda, ska bytas parvis) .Är säkert förnuftigt att byta till nya fjädrar också(rel billigt och det är ingen extraarbete med det vid stötdämparbyte).

Nivåregleringen spelar ingen roll i detta fall då den verkar på bakaxeln.

MVH:
Sakke
an
57
andreas1979
528iA Touring -99
Å fan... På så vis! Låter dyrt :(
Det kan väl ha varit en sådär -11 kanske när felet uppstod...

Tackar för svaret i alla fall!
an
57
andreas1979
528iA Touring -99
Det jag tänkte med nivåregleringen var att om hö fram dämpare är slut och nivån där är sänkt, följer inte höger bak med då för att kompensera detta?
Jag tyckte att hela bilen lutade åt höger sida när jag kollade men det kan ju vara så att det är jag som blir för uppskrämd av allt man kan läsa här :)

Nä skämt åsido kan det ena påverka det andra i detta fall?

Skulle också gärna vilja ha rekomendationer på "vanliga" dämpare, ej M och inga sänkningssatser... Använde sökfunktionen och såg att många rekomenderar Sachs dämpare... Var i Stockholm får man tag i dem till vettigt pris? Finns det billigare dämpare som ändå håller mycket god kvalitet?
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Nivåregleringen strävar för att hålla karossen över BAKhjulen i rätt nivå, så bilen är sannolikt nära normalhöjd bak ändå. möjligtvis så lättar vä bakhjul lite , men hö bakhjul är i minimumshöjd=bilen lutar.

Sachs, Boge och bilstein är alla OK. köp INTE biltema, monroe etc..

MVH
Sakke
an
57
andreas1979
528iA Touring -99
Ok! Skall in och gräva/känna lite i/på detta imorgon tillsammans med en som kan... dvs inte jag :)
Sachs låter bra... Verkar som om de flesta rekomenderar dem här inne!

Tack för hjälpen!
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Lycka till!
Kom bara ihåg att byta fjädrar och topplager samtidigt när allt är demonterat ändå. Extrakostnaden är liten. Kostar mycket mer om en gammal fjäder går av kort tid efter att allt annat är bytt... det blir samma arbete en gång till..

MVH:
Sakke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.